• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191855
+
-

کارت‌های برنده و بازنده‌ در انتخابات ترکیه

نتایج اولیه انتخابات ترکیه بسیاری را شگفت زده کرد

گزارش1
کارت‌های برنده و بازنده‌ در انتخابات ترکیه

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه برگزار شد و مردم این کشور یکشنبه(دیروز) برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی و ۶۰۰ عضو پارلمان به پای صندوق‌های رأی رفتند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و رهبر ائتلاف «جمهور» و «کمال قلیچ‌داراوغلو»، رهبر ائتلاف اپوزیسیون «ملت»    2نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوی ترکیه به شمار می‌روند که برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آراء دست یابند. اردوغان یکشنبه در استانبول پس از انداختن رأی خود به صندوق، ابراز امیدواری کرد که نتایج برای ترکیه مفید باشد. قلیچدار اوغلو نیز در شهر آنکارا پس از انداختن رأی خود به صندوق، گفت: «دلمان برای دمکراسی تنگ شده است.»
طبق گزارش خبرگزاری آناتولی و تا لحظه انتشار این خبر، در نخستین نتایج منتشر‌شده از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و با شمارش ۱۲ درصد آراء، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۷.۴۶ درصد آراء پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو با ۳۶.۶۶ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفته است.  سنان اوغان نیز با ۵.۲۸درصد آراء در جایگاه سوم است. این آراء بیشتر از شهرستان‌های کوچک شمارش شده است؛ این در حالی است که وب‌سایت خبری- تحلیلی «میدل ایست آی» از یک پیش‌بینی شگرف در میزان مشارکت در انتخابات خبر داده است. بر اساس این گزارش، 64 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و پیش‌بینی می‌شود که 85 درصد ترک‌ها در این هماورد سیاسی شرکت کرده باشند.  
گرچه انتشار نتایج رسمی از سوی شورای‌عالی انتخابات بینجامد ممکن است، چندین روز به طول انجامد اما انتظار می‌رود نتایج غیررسمی از نیمه شب یکشنبه یا نخستین ساعات روز دوشنبه (امروز) به‌تدریج اعلام شود.

وعده‌های رجب طیب اردوغان
  افزایش 45درصدی حقوق کارمندان
  حمایت از ارزش لیر با حفظ نرخ بهره
  یک‌ماه گاز رایگان برای تمام شهروندان ترکیه‌ای
  ایجاد 6میلیون شغل و کاهش نرخ بیکاری به 7درصد
  افزایش درآمد سرانه ملی به 16هزار دلار
  معافیت‌های مالیاتی
  تسهیلات 150هزار لیری برای حمایت از ازدواج جوانان
  لغو محدودیت شرط سنی برای بازنشستگی شهروندان
  ساخت ساختمان‌های ضدزلزله و مقاوم‌سازی منازل مسکونی
  پیگیری سیاست‌های مدون برای مقابله با بلایای طبیعی
  بازسازی کامل ویرانه‌های زلزله مرگبار اخیر
  بازگرداندن پناهجویان سوری از طریق مذاکره با دمشق
  حفظ استقلال در سیاست خارجی

وعده‌های کمال قلیچدار اوغلو
  ساخت بزرگراه بین ترکیه و چین با عبور از ایران
  تک نرخی کردن تورم 85درصدی ترکیه و تثبیت نرخ بهره
  پاداش 15هزار لیری برای بازنشستگان
  ایجاد ۹منطقه ویژه اقتصادی و ۵۰پایگاه تولیدی
  جذب 300میلیارد دلار سرمایه خارجی ظرف 5سال
  لغو عوارض خروج از کشور و کاهش هزینه‌های گذرنامه
  ممنوعیت فروش ملک به خارجی‌ها به‌مدت 5سال
  عادی‌سازی روابط با سوریه
  تاسیس سازمان صلح با حضور عراق، ایران و سوریه
  آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها
  عبور از نظام ریاست‌جمهوری و بازگرداندن نظام پارلمانی
  بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان
  عضویت سریع در اتحادیه اروپا

جولان دیپ‌فیک‌ها در انتخابات ترکیه
نکته قابل توجه در انتخابات ترکیه وفور اطلاعات دستکاری شده و دیپ فیک‌ها در جریان کارزارهای انتخاباتی بود. به‌عنوان مثال، «محرم اینجه» یکی از 4کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری زمانی مجبور به کناره‌گیری از انتخابات شد که عکس‌هایی جعلی از او منتشر شد که او را در روابطی غیراخلاقی خارج از ازدواج و همچنین در حال رانندگی با اتومبیل‌های لوکس نشان می‌داد.
کمال قلیچدار اوغلو در واکنش به انتشار این تصاویر با متهم کردن روسیه به تلاش برای دخالت در انتخابات ترکیه گفت: «دوستان عزیز روس، شما پشت مونتاژها، توطئه‌ها، جعل‌ها و ضبط‌هایی هستید که در این کشور فاش شد. اگر دوستی ما پس از انتخابات را می‌خواهید، در امور ترکیه دخالت نکنید.» این سخنان با واکنش تند اردوغان مواجه شد. رئیس‌جمهور فعلی ترکیه در برنامه تلویزیونی ضمن حمایت از ولادیمیر پوتین، گفت: «من موافق حمله به پوتین نیستم. اهمیت روابط ما با روسیه کمتر از روابط با آمریکا نیست.» روسیه نیز دخالت در انتخابات را قویا رد کرد. تصاویر «دیپ فیک» تصاویر دستکاری شده دیجیتال هستند که بسیار واقعی به‌نظر می‌رسند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید