• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191852
+
-

آتش‌بس در فلسطین پس از شلیک 1500راکت

آتش‌بس در فلسطین پس از شلیک 1500راکت

5روز پس از یک جنگ تمام عیار علیه نوار غزه و همزمان پرتاب حدود 1500راکت از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین به سمت مناطق و شهرک‌های اشغالی، سرانجام تل آویو در آخرین ساعات روز شنبه اعلام کرد که آتش‌بس با گروه‌های فلسطینی را می‌پذیرد و به برقراری آرامش در برابر آرامش پایبند خواهد بود. جنگی که اخیرا میان گروه مقاومت جهاداسلامی و تل آویو در گرفت و در نهایت به آتش بس رسید، نخستین تنش میان تل آویو و جهاد اسلامی نبود. از2 سال گذشته جهاد اسلامی و تل آویو حداقل در 3 نوبت وارد یک درگیری چند روزه شده‌اند و سرانجام میانجیگری کشورهای منطقه به‌ویژه مصر توانست میان 2طرف آتش‌بس برقرار کند.
آتش بس اخیر نیز پس از چندبار رایزنی مصر با گروه‌های فلسطینی به سرانجام رسید و مقاومت فلسطین طی چند شب گذشته به‌علت تداوم حملات هرگونه آتش بس با تل‌آویو را رد کرده‌ بودند. در عین حال به‌طور مشخصی مصری‌ها نقش تعیین‌کننده در برقراری این آتش بس داشتند. «محمد‌الهندی»، رئیس دایره سیاسی جهاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد که آتش بس اخیر شامل3بند توقف حمله به غیرنظامیان، توقف بمباران و تخریب خانه‌های فلسطینیان و سرانجام پایان دادن به ترور فلسطینیان خواهد بود. در عین‌حال زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی در سخنرانی خود پس از آتش بس، علاوه بر آنکه به تلاش‌های مصر و قطر در مهار تجاوز اشاره کرد، همچنین از ایران و حزب‌الله لبنان به‌عنوان حامیان مقاومت قدردانی کرد.
مصر تنها کشور هم مرز نوار غزه است و در سایر نبردهای پیشین نیز همواره دیپلمات‌های مصری واسطه پیام میان گروه‌های مقاومت فلسطین و مقامات تل آویو بوده‌اند. با‌این‌حال آنچه مسلم است، درگیری اخیر در فلسطین آخرین درگیری میان گروه‌های مقاومت و اشغالگران صهیونیستی نخواهد بود. مقامات صهیونیست نیز این موضوع را درک کرده‌اند که قرار نیست درگیری و جنگ با فلسطینی‌ها به این زودی به پایان برسد و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز پس از برقراری آتش بس به این مسئله اشاره کرد که نمی‌توان همیشه بین این جنگ و آن جنگ زندگی کرد. حداقل از 2 سال گذشته صهیونیست‌ها شاهد 3 درگیری تمام عیار با گروه مقاومت جهاد اسلامی فلسطین بوده‌اند و این گروه همچنان بر آمادگی برای تداوم نبردهای آتی با اشغالگران تأکید دارد. بنابراین، آتش‌بس فعلی نباید به نام مقاومت فاکتور شود، چراکه این صهیونیست‌ها بوده‌اند که همواره از وحشت موشک‌ها، ناامنی و تخریب‌های گسترده، دست به دامن میانجی‌ها شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید