• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191853
+
-

هند: انگلیس، الماس ما را پس بدهد

دریچه
هند: انگلیس، الماس ما را پس بدهد

دولت دهلی از لندن خواسته تا هزاران قطعه مصنوعات از جمله بزرگ‌ترین قطعه الماس تراش‌خورده جهان موسوم به «کوه نور» را به هند بازگرداند. به نوشته روزنامه تلگراف، کارزار بازگرداندن برخی آثار تاریخی هند از انگلیس ازجمله الماس کوه ‌نور از سوی مقامات ارشد دولت هند آغاز شده است. برخی مقام‌های هندی می‌گویند که این آثار و اشیا در دوران حکومت استعماری انگلیس بر هند به سرقت رفته است. در گزارش تلگراف همچنین آمده، کارزار بازگرداندن این اشیا ممکن است روابط دهلی و لندن را مختل کند.
کوه‌ نور که زمانی در اختیار حکام هند بود، در دوران الحاق پنجاب در ۱۸۴۹ توسط انگلیس به لندن رفت و در حال حاضر روی تاج ملکه‌های انگلیس قرار دارد، اما این الماس در جریان مراسم تاجگذاری اخیر چارلز در لندن استفاده نشد، چون بحث و گفت‌وگو درباره آن از ماه‌ها پیش آغاز شده بود.
هند بارها از ۱۹۴۷ و زمان استقلال از انگلیس خواسته تا کوه ‌نور را برگرداند، اما لندن اصرار دارد که این الماس طبق یک معاهده معتبر به ‌دست آمده است. قوانین انگلیس، موزه‌های این کشور را از پس دادن و فروختن هزاران اقلام دیگر که از هند خارج شده و نگهداری می‌کنند، منع می‌کند، مگر در موارد خاص و طبق دستور مقامات ارشد این کشور. در سال ۲۰۲۲ یکی از موزه‌های شهر گلاسکو با بازگرداندن 7 قلم از اشیا به هند موافقت کرد. این موزه نخستین موزه انگلیسی است که دست به چنین کاری زده است.
لازم به ذکر است که الماس کوه نور، با وزن ۱۰۵٫۶ قیراط (۲۱٫۱۲ گرم)، یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های تراش‌خوردهٔ جهان است. این الماس در گذشته ۱۸۶٫۰۶۲۵ قیراط برابر ۳۷٫۲۱ گرم وزن داشت که در تراش سال ۱۸۵۴ وزن آن کاهش یافت. پیش از این نیز، بلافاصله پس از تایید مرگ ملکه انگلیس موضوع درخواست مردم هند برای بازگرداندن الماس کوه نور در توییتر پررنگ شده بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید