• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191842
+
-

پایان قصه رستم و سهراب

نگاهی متفاوت به قهرمانی وزنه برداران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان قصه رستم و سهراب

تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. این قهرمانی در حالی به‌دست آمد که اگر نگاهی به رکوردهای وزنه‌برداران ایران در اوزان المپیکی داشته باشیم باید گفت شرایط بسیار نگران‌کننده است. کیانوش رستمی و سهراب مرادی مدال‌آوران المپیکی ایران هر دو در این رقابت‌ها کم‌فروغ ظاهر شدند و بار دیگر مشخص شد برای رقابت ‌با جوان‌های وزنه‌برداری در خارج مرزها تدابیری متفاوت از قبل لازم است. حسین سلطانی در دسته 81کیلوگرم (غیرالمپیکی)، 2مدال طلا و یک نقره گرفت. مصطفی جوادی در دسته 89کیلوگرم (المپیکی) موفق به کسب 2مدال برنز شد که تنها مدال مجموع ایران در دسته المپیکی بود. مهدی کرمی در دسته 109کیلوگرم (غیرالمپیکی) یک برنز به دست‌آورد و آیت شریفی و علیرضا یوسفی در دسته 109+ کیلوگرم (المپیکی) صاحب مدال نقره شدند. ایران در دسته‌های 89، 102 و 109+ به‌دنبال کسب سهمیه المپیک است که در قهرمانی آسیا با 6وزنه‌بردار در این 3وزن حاضر شده بود و تنها موفق به کسب یک مدال برنز مجموع شد! نتیجه‌ای نگران‌کننده که نباید پشت قهرمانی تیمی پنهان شود.

  کیانوش کم‌فروغ
در دسته 89کیلوگرم چینی‌ها درخشان ظاهر شدند. داین لی وزنه‌بردار 25ساله چینی رکورد حرکات یک‌ضرب و دوضرب دنیا را شکست و قهرمان آسیا شد. او در مجموع 396کیلوگرم را بالای سر برد. این در حالی بود که مصطفی جوادی با رکورد مجموع 364کیلوگرم روی سکوی سوم مجموع قرار گرفت و کیانوش رستمی، طلایی ایران در المپیک ریو با 351کیلوگرم در جایگاه هشتم. رکورد مجموع نفر اول این دسته 32کیلوگرم از جوادی و 45کیلوگرم از رستمی بالاتر است!

  نبودن در کورس
در دسته 102کیلوگرم با توجه به قرار گرفتن این دسته در بین المپیکی‌ها رقابت بسیار جذاب و البته سختی شکل گرفت که سهم وزنه‌برداری ایران هیچ بود. رضا دهدار در یک‌ضرب ششم و در دوضرب چهارم شد. سهراب مرادی در یک‌ضرب نهم و در دوضرب هفتم شد. دهدار در مجموع با ثبت 383کیلوگرم پنجم آسیا و مرادی در مجموع با ثبت رکورد 362کیلوگرم هشتم آسیا شد. برای اینکه فاصله آنها با رقبای آسیایی مشخص شود، کافی است به رکوردهای 3نفر اول نگاهی بیندازید: آدیلتولای از قزاقستان با ثبت رکورد مجموع 400کیلوگرم قهرمان شد و جین از کره‌جنوبی با 398کیلوگرم در مجموع دوم. جانگ دیگر وزنه‌بردار کره‌جنوبی با ثبت رکورد مجموع 392کیلوگرم در رده سوم قرار گرفت.

  و باز هم فاصله
در دسته فوق‌سنگین هم رکورد ایرانی‌ها با سکوهای آسیا فاصله دارد. آیت شریفی در حرکت یک‌ضرب مدال نقره گرفت اما در دوضرب پنجم شد. شریفی در رکورد مجموع 436کیلوگرم نفر چهارم این وزن بود. علیرضا یوسفی دیگر نماینده ایران برخلاف او کار کرد؛ در یک‌ضرب پنجم شد و در دوضرب مدال نقره گرفت. یوسفی با رکورد مجموع 436کیلوگرم نفر پنجم آسیاست؛ هرچند رکورد دوضرب جوانان را 7کیلوگرم و رکورد مجموع جوانان جهان را 4کیلوگرم ارتقا داد. فاصله رکوردهای آنها با نفرات اول 30کیلوست. گور میناسیان وزنه‌بردار ارمنی‌الاصل تیم بحرین در مجموع 464کیلوگرم وزنه زد و رستم جانگبایف از ازبکستان 437کیلوگرم. اکبر ژورائف از ازبکستان هم که سوم شد رکورد 437کیلوگرم را در مجموع ثبت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید