• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191753
+
-

آبکش آهنین!

آمارها نشان می‌دهند که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی برای مقابله کامل با موشک‌ها و راکت‌های گروه‌های فلسطینی ناتوان بوده است

آبکش آهنین!

بیش از 5 روز جنگ تل‌آویو علیه نوار غزه تاکنون نتوانسته دستاوردی برای مقامات تل‌آویو به‌همراه داشته باشد. جنگی که قرار بود به تضعیف گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه منجر شود، اکنون ضعف سیستم پدافندی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» را آشکار کرده است. به‌طور کلی ایده ساخت سامانه دفاعی «گنبد آهنین» برای محافظت از آسمان مناطق‌ اشغالی پس از جنگ سی‌وسه‌روزه میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در دستور کار قرار گرفت و در فوریه ۲۰۰۷ وزیر جنگ وقت اسرائیل، «امیر پرتز»، ساخت گنبدآهنین را تنها راه‌حل تل‌آویو برای مقابله با تهدیدات راکتی کوتاه‌برد اعلام کرد.

خزیدن صهیونیست‌ها به لاک دفاعی
 از دهه 1990با تقویت مواضع حزب‌الله لبنان در شمال مناطق اشغالی، موضع ارتش رژیم صهیونیستی از حالت تهاجمی به وضعیت تدافعی تغییر یافت و صهیونیست‌ها مدت‌ها بود که برای در امان ماندن از راکت‌های پرتاب شده از جنوب لبنان، به دنبال چتری امنیتی بودند.  از سال 2006 به بعد همزمان با قدرت‌گیری مقاومت حزب‌الله در جنوب لبنان و سپس تقویت گروه‌های مقاومت فلسطینی آرایش تدافعی به‌ خود گرفت و از همین زمان نیز موضوع طراحی سامانه گنبد آهنین در دستور کار قرار گرفت.

ناامنی مداوم اشغالگران
سرانجام ایده گنبد آهنین از سال 2007 وارد فاز اجرایی شد. تکمیل و گسترش این سپر دفاعی جدید، چند سال زمان برد و نهایتاً اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شد، اما از سال 2011 تا همین امروز، آسمان مناطق اشغالی فلسطین همچنان ناامن باقی ‌مانده و نتوانسته انتظارات دفاعی رژیم صهیونیستی را برآورده سازد. طی روزهای گذشته به ‌دنبال ناتوانی گنبد آهنین، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدن حداقل یک اسرائیلی و زخمی شدن 8نفر دیگر را تأیید کرده است.

اذعان فوربز به گران بودن «تامیر»
نشریه فوربز نیز در گزارشی جامع به نقص سامانه گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین اشاره کرده است. هر سامانه گنبد آهنین شامل 20موشک تامیر است که هر کدام از موشک‌های تامیر بین 20 تا 100هزار دلار قیمت دارند. این در حالی است که قیمت تمام‌شده هر موشک فلسطینی‌ گاه حتی کمتر از هزار دلار است. به‌عبارت دیگر، صهیونیست‌ها برای سرنگونی یک موشک هزاردلاری ناگزیرند تا 200هزاردلار هزینه کنند.

سردرگمی در ارائه آمار پدافندی
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که «میزان موفقیت گنبد آهنین در انهدام موشک‌های شلیک ‌شده از غزه ۹۱ درصد بوده که در مقایسه با دفعات قبل 4 درصد کاهش نشان می‌دهد.»  اما 2روز پیش زمانی که تعداد موشک‌های شلیک شده کمتر بود، شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از ارتش اسرائیل به ناتوانی گنبد آهنین پرداخت و نوشت: «سامانه ضدموشکی گنبد آهنین، از ۷۹۲ موشک فلسطینی که به‌سوی اراضی اشغالی شلیک شده است، فقط ۲۹۶ فروند را رهگیری و منهدم کرده است.»

گنبد آهنین
شروع ساخت: از سال 2007
عملیاتی شدن: سال 2011
هر واحد شامل کامیون یدک‌کش،
موشک‌های هدایت‌شونده و رادار
قیمت هر موشک: بین 20 تا 100 هزار دلار
محدود بودن تعداد موشک‌ها به‌دلیل قیمت زیاد
تلاش برای لیزری کردن سامانه
 گنبد آهنین به‌جای موشک در
برابر موشک به‌دلیل
هزینه بسیار زیاد

راکت‌های گروه‌های فلسطینی
شروع استفاده از سال 2008 در جنگ غزه
امکان ساخت ده‌ها راکت در یک روز
هزینه‌‍ کمتر از هزار دلار برای راکت‌های معمولی
تجهیزات موردنیاز پرتاب راکت معمولی: پایه آهنی
در دسترس بودن تعداد زیاد موشک‌ها به‌دلیل سهولت
 ساخت و قیمت پایین


 

این خبر را به اشتراک بگذارید