• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191738
+
-

آدرس غلط درباره مهار تورم

  خبر:  صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: لازمه مهار تورم، رشد تولید است امیدواریم با همت مردم بتوان تولید را افزایش داد و تورم را مهار کرد.
  نقد: علم اقتصاد 300سال قدمت دارد و در این مدت تکوین پیدا کرده است. در این دوره کشورهای مختلفی راه‌های مختلفی را برای افزایش تولید و مهار تورم در پیش گرفته‌اند که اقتصاد ایران همچنان در حال آزمون همان روش‌ها‌ست. پس از تکوین علم اقتصاد کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که تورم یک پدیده پولی است و با استفاده از همین یافته، اغلب کشورها توانستند در 2دهه گذشته تورم‌های افسارگسیخته خود را مهار کنند،‌طوری‌که تا قبل از آغاز جنگ اوکراین بیش از 150کشور در دنیا حضور داشتند که نرخ تورم در آنها کمتر از 5درصد بود. این نشان می‌دهد که آموزه‌های علم اقتصاد درست کار می‌کند.
بااین‌حال در ایران به آموزه‌های علم اقتصاد توجه چندانی نمی‌شود و درباره تورم سخنانی گفته می‌شود که چندان با مبنای علم سازگار نیست. ازنظر علم اقتصاد تورم همیشه یک پدیده پولی است که با کنترل آن می‌توان تورم را مهار کرد. مروری بر اقتصاد ایران نشان می‌دهد یکی از ریشه‌های رشد نقدینگی افزایش مخارج دولت است. حتی یک پای اصلی افزایش ناترازی بانک‌ها هم که به‌عنوان مؤلفه بعدی رشد تورم شناخته می‌شود همین بالا بودن مخارج دولت است که به بدنه نظام بانکی فشار وارد می‌کند. در چنین شرایطی ذکر دلایلی بدون پشتوانه علمی اعتبار‌ ندارد.
شواهد نشان می‌دهد، هزینه‌های زندگی اغلب مردم ایران کاهش یافته است. مخارج دولت که در انتهای سال تبدیل به کسری بودجه می‌شود اما نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. بهتر اینکه برای رشد تولید و مهار تورم، دولت پیشقدم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید