• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191737
+
-

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

چهره روز
نوشدارو بعد از مرگ سهراب

یکی از اصولی‌ترین راه‌ها در زمان‌هایی که بازار سهام‌ با رشد‌های پرشتاب و هیجانی مواجه می‌شود افزایش عرضه اولیه سهام است. به‌زعم تحلیلگران با افزایش عرضه سهام و سایر اوراق بهادار می‌توان طرف عرضه را در بورس تقویت‌ و از رشد‌های هیجانی جلوگیری کرد.فایده این کار این است که در بلندمدت بازار را به تعادل می‌رساند و از سقوط‌های ناگهانی و سنگین بورس جلوگیری می‌کند. اما سوابق گذشته نشان می‌دهد مقامات بازار سرمایه از چنین مکانیزم‌هایی استفاده نمی‌کنند. این رویه این بار نیز تکرار شده و در شرایطی که بازار سهام از آبان‌ماه سال قبل روند صعودی در پیش گرفت‌ و ارزش معاملات از 4هزار میلیارد تومان به 20هزار میلیارد تومان رسید برنامه‌ای برای افزایش طرف عرضه و پول‌های جدیدی که وارد بورس شده بودند وجود نداشت و نتیجه آن شد که از هفته گذشته شاخص بورس با سقوط‌های عمیقی مواجه شده است. همین رویه در سال1399 نیز تکرار شد و شاخص بورس بعد از یک دور رشد‌های هیجانی ناگهان با سقوط
سنگینی مواجه شد.
با این حال ظرف چند روز گذشته مجید عشقی،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأخیر از افزایش عرضه‌های اولیه در سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال۹۹، 200هزار میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه شد، اما جذب تولید نشد و این سیل، صرفا خرابی به‌بار آورد. الان برنامه داریم تا با عرضه‌های اولیه و جذب منابع برای طرح‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان، موتور اقتصاد و تولید کشور سریع‌تر فعالیت کند.
او با بیان اینکه شبه پول‌ در حال تبدیل‌شدن به پول است و مردم برای سرمایه‌گذاری به هر چیزی جز بورس رجوع می‌کنند، تأکید کرد: گزینه‌های سرمایه‌گذاری را باید به مردم معرفی کنیم.
با وجود اینکه این سخنان درخور توجه است اما با توجه به تنزل 15درصدی بورس از اول هفته گذشته تاکنون به‌نظر می‌رسد مسئولان این سازمان دیر به فکر افزایش عرضه‌های اولیه افتاده‌اند و در زمانی که باید به مسائل بازار سهام واکنش نشان ندادند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید