• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191535
+
-

پله‌های مترو روشن می‌شود

گزارش شرکت بهره‌برداری مترو درباره پله‌‌ برقی‌‌های خراب

گزارش
پله‌های مترو روشن می‌شود

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پس از مطرح شدن انتقاد‌ها و گزارش‌هایی پیرامون بالا بودن آمار خرابی پله‌‌‌برقی‌های‌ شهر ازجمله در ایستگاه‌های مترو، علیرضا زاکانی از شرکت بهره‌برداری مترو خواست تا برای روشن شدن اذهان عمومی و انعکاس واقعیت‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق و تور رسانه‌ای در این زمینه برگزار شود. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران پذیرای رسانه‌ها بود و درباره آخرین وضعیت پله‌‌برقی‌ها و مشکلات و انتقاد‌هایی که مطرح است، توضیحات و آمار‌هایی ارائه کرد.

احتمال نوسازی برخی از پله‌‌‌برقی‌‌ها
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه‌ای به پله‌‌برقی‌ها شده تا آمار خرابی‌ها کاهش پیدا کند و امروز غیر از پله‌برقی ایستگاه دروازه دولت که درحال اورهال اساسی آن هستیم، هیچ پله‌برقی خرابی در متروی تهران نداریم، گفت: «با وجود تمام رسیدگی‌هایی که صورت می‌گیرد، اما همیشه احتمال خرابی پله‌برقی‌ها وجود دارد. تلاشمان بر این است که هیچ‌کدام از پله‌برقی‌ها خاموش نباشد. یک‌سری از پله‌ها هم در دست مطالعه است و احتمال دارد به این نتیجه برسیم که باید به‌طور کامل نوسازی شوند.»

به‌خاطر مشکلات پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم
درستی درباره بیشتر بودن سرفاصله حرکت قطارها از زمان اعلام شده، ازجمله در خط4 مترو، می‌گوید: «کمبود در حوزه ناوگان را انکار نمی‌کنیم. این اتفاقات و خرابی‌های ناخواسته گاهی سرفاصله حرکت قطارهای ما را از ۴دقیقه به ۸دقیقه می‌رساند؛ حتی روزی که ناوگان ما نو بود هم این مشکل را داشتیم؛ امروز که از روزهای نو بودن مترو هم زمان زیادی می‌گذرد. به‌خاطر مشکلات ناخواسته‌ای که پیش آمده و وجود دارد، از تمام مسافران عذرخواهی می‌کنم. شهردار تهران به تنهایی پیگیر انعقاد قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن بوده و این موضوع را به جاهای خوبی رسانده است. همچنین بیش از ۸۰درصد اعتبار ۱۰۵ به علاوه 8واگن قطار ملی هم به نقطه خوبی رسیده است و ان‌شاءالله در چندماه آینده به سرانجام می‌رسد. البته می‌شد که در 3سال گذشته قرارداد ورود ۶۳۰واگن را رقم می‌زدیم تا امروز شاهد ورود رام‌های تازه‌نفس به شبکه خطوط مترو باشیم.»
 
تحریم‌ها تأثیری روی تأمین قطعات پله‌برقی ندارد
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره مشکل تامین قطعات موردنیاز پله‌برقی‌ها به‌دلیل قدیمی بودن تکنولوژی برخی از آنها و همچنین بحث تحریم‌ها، می‌گوید: «امروز در حوزه پله‌برقی مشکلی به اسم تحریم‌ها نداریم، اما گاهی اوقات در پله‌های قدیمی یک قطعه را از دست می‌دهیم و خیلی سخت می‌توانیم قطعه جایگزین آن را پیدا کنیم و طبیعتا به‌دلیل قدیمی بودن، تجهیزاتشان در بازار نیست. برای بخش خصوصی و تولید هم انگیزه‌ و توجیه اقتصادی ندارد که به‌خاطر نیاز به چند قطعه، بخواهد خط تولید آنها را راه‌اندازی کند، اما از این منظر که چون فلان برند اروپایی پله را به کشور وارد کرده و اکنون که تحریم هستیم نمی‌توانیم آنها را تعمیر کنیم، مشکلی وجود ندارد.»

تک نکته‌ها
زمانی که یک پله‌برقی برای تعمیرات بیش از 24ساعت از مدار سرویس خارج شود، در آمار پله‌برقی‌های خراب قرار می‌گیرد.
پله‌برقی‌هایی که تعمیر آنها کمتر از 24ساعت باشد، در آمار پله‌برقی‌های خراب قرار نمی‌گیرند.
دلیل خاموشی یک پله‌برقی‌ لزوما خراب بودن آن نیست.
بعضی از پله‌برقی‌ها، به‌ویژه پله‌برقی‌های موازی در ساعت‌های پیک مصرف برق یا ساعت‌های غیرپیک مترو به‌صورت موقت خاموش می‌شوند.
در ایام گرم سال وزارت نیرو دستورالعمل‌هایی را برای کنترل و صرفه‌جویی در مصرف برق صادر می‌کند و ایستگاه‌های مترو موظف به پیروی از آنها هستند.
در متروی تهران۱۰برند مختلف پله‌برقی وجود دارد که این تعدد کار نگهداری را سخت‌تر می‌کند.
پله‌‌برقی‌ها بعد از مدتی در اورهالشان نیاز به تعویض روغن دارند.
اسفندماه1401، بین 2 تا 3سال از تاریخ انقضای روغن پله‌برقی‌ها گذشته بود.
100میلیارد تومان خریداری و تامین قطعات مورد‌نیاز از بهمن‌ماه1401 تا به امروز





 

این خبر را به اشتراک بگذارید