• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191542
+
-

شهردارتهران : 4 ابرپروژه و 38 کلان‌پروژه افتتاح می‌شود

دریچه
شهردارتهران : 4 ابرپروژه و 38 کلان‌پروژه افتتاح می‌شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه برخی معتقدند ما برای تامین منابع مالی بودجه، دست به شهرفروشی زده‌ایم‌، گفت: این در حالی است که سال گذشته تنها 2مجوز بلندمرتبه‌سازی صادر کردیم که این دو مورد نیز متعلق به دستگاه‌های مختلف است و در حاشیه بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند.
 نشست مشترک علیرضا زاکانی، شهردار تهران و حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر چهارشنبه برگزار شد. در ابتدای این نشست، زاکانی با اشاره به‌وجود رویکرد مشارکتی شهرداری تهران در مدیریت شهری جدید گفت: طی ۲۰‌ماه گذشته همواره به‌دنبال ایجاد مشارکت و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف در مدیریت شهری تهران بودیم؛ به همین جهت دائما جلسه با نخبگان دانشگاهی با هدف بررسی و ارائه راهکار برای چالش‌های شهرمان داریم.
وی افزود: از ابتدای سال نیز جلساتی با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های امام حسین(ع)، شریف، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علامه طباطبایی داشته‌ایم. در این جلسات آنچه در مدیریت شهری تهران طی ۲۰‌ماه گذشته انجام داده‌ایم را برای نخبگان دانشگاهی تبیین کرده و از آنها در مدیریت پایتخت و حل چالش‌هایش کمک خواستیم. زاکانی در ادامه درباره چالش‌های شهری تهران گفت: تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت است و در این مدت هیچ‌گاه براساس یک الگوی مشخص توسعه پیدا نکرده است؛ بر همین مبنا امکانات شهری نیز عادلانه در شهر توزیع نشده و اکنون با فاصله طبقاتی روبه‌رو هستیم؛ به‌نحوی که برای برخی از شهروندان زیست‌پذیری در شهر تهران مشکل شده‌است.
وی تأکید کرد: در کنار فاصله طبقاتی، فرسودگی زیرساخت‌های شهری، ناپایداری بافت فرسوده، کمبود یک‌میلیون واحد مسکونی برای شهروندان و… چالش‌هایی جدی برای ما ایجاد کرده و همه این موارد باعث شده در سال ۱۴۰۰مطابق آمار ۸۷.۵ درصد مهاجرت‌ها به البرز از سمت تهران باشد.
شهردار تهران در ادامه گفت: سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که در تنش مالی بود و این مجموعه ۷۰هزار میلیارد تومان بدهی داشت، اما بحمدلله از این تنش عبور کردیم و سال ۱۴۰۰در نتیجه انضباط مالی ۹۷درصد و سال ۱۴۰۱، 100درصد از منابع بودجه مصوبه شورا محقق شد. در نتیجه این دستاورد ۱۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قبلی را پرداختیم و ۳۱۰۰ میلیارد تومان از معوقات شهرداری به پیمانکاران را تسویه کردیم. زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های مدیریت شهری جدید برای تهران گفت: مبتنی بر مبانی اعتقادی‌مان و نگاهی که مکتب امام(ره) به انسان دارد، ۱۲ رویکرد برای مدیریت شهری تهران استخراج کردیم که مطابق آن تمامی کارهایمان در شهرداری قابل تفسیر است. در برنامه‌ای که داریم به‌دنبال ایجاد تحول در تهران هستیم. وی افزود: هر دوره از مدیریت شهری با نمادی شناخته می‌شود. تمام هدفمان این است که دوره مدیریت شهری ما را نیز با تحولاتی که در تهران ایجاد کرده‌ایم به یاد بیاورند. مبتنی بر برنامه تحولی که داریم، ان‌شاءالله ۴ابرپروژه، ۳۸ کلان‌پروژه و ۹۰پروژه مطابق زمانبندی مشخص در تهران افتتاح خواهد شد. شهردار تهران افزود: یکی از رویکردهای تحولی ما در شهرداری تهران، تحول نرم‌افزاری و روحی شهر تهران است که مطابق آن به‌دنبال ایجاد پیوستگی میان  مدارس و خانواده‌ها با محوریت مساجد هستیم. به اقتضای تنوع فرهنگی و شرایط نقاط مختلف تهران، ایجاد تحول روحی و نرم‌افزاری سخت می‌شود و در این رابطه نیاز به کمک دستگاه‌هایی مثل سازمان تبلیغات‌اسلامی داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید