• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191491
+
-

اتصال گازی شمال‌شرق به جنوب

عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - زابل – نهبندان به‌زودی آغاز می‌شود تا سال آینده شبکه گاز شمال‌شرق به جنوب هم وصل شود‌

گزارش
اتصال گازی شمال‌شرق به جنوب

گروه ایرانشهر

حتما شما هم روزهای سرد زمستان سال پیش را یادتان‌ هست؛ روزهایی که قطارها در راه می‌ماندند، گاز در چند استان قطع می‌شد و افت فشار گاز را در خراسان‌رضوی، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و شرق مازندران شاهد بودیم. همان زمان قرار گرفتن خراسان جنوبی در انتهای خط شمال‌شرق مهم‌ترین مشکل این استان و همچنین خراسان‌رضوی و خراسان شمالی ذکر شده بود. حالا خبری به نقل از استاندار خراسان جنوبی منتشر شده که طی آن اعلام کرده است: «عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - زابل - نهبندان در نخستین فرصت با حضور مهمانان ویژه و به‌طور رسمی آغاز می‌شود.» خطی که استاندار درباره آن صحبت ‌می‌کند در واقع خطی است که مسئولان این استان در زمان بروز یخبندان‌ها درخواستش را داده بودند.‌

گاز شمال‌شرق از کجا تأمین می‌شود؟   
خط انتقال گاز شمال‌شرق منبع تامین گاز موردنیاز در استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، گلستان، سمنان و بخشی از مازندران است؛ خطی که در سرمای بی‌سابقه منطقه شمال شرق و افزایش مصرف گاز دی‌ماه 1401، برودت هوای 35درجه زیر صفر در ترکمنستان و قطع سهمیه گاز صادراتی از این کشور با چالش زیادی مواجه شد.
 خراسان‌جنوبی با 11شهرستان و جمعیت حدود 800هزار نفری در انتهای این خط بیشترین چالش را داشت؛ به‌طوری که طبق اعلام محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران این استان، فشار گاز آن در دی 1401 به زیر 200psi و یکشنبه (25دی) در مرکز استان به 120psi و در شهرستان‌های دیگر به زیر 100psi رسید؛ درحالی‌که در شرایط عادی ‌ این فشار باید 500psi باشد و فشار کمتر از 250psi بحرانی است.

درخواست برای پیوستن به خط جنوب
خراسان‌جنوبی از نگاه مسئولان و کارشناسان درصورت اتصال به خط انتقال گاز عسلویه- ایرانشهر (بوشهر- سیستان‌وبلوچستان) و همچنین ایجاد خط انتقال گاز مایع می‌تواند روزهای بحرانی را با شرایط بهتری سپری کند. درخواست پیوستن به خط جنوب همان زمان مطرح شد. مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی در این‌باره به همشهری می‌گوید: ما باید از جنوب و از سمت استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان هم با شبکه گاز ارتباط می‌داشتیم تا اگر در شمال یخبندان باشد شبکه گاز استان ما و همچنین خراسان‌رضوی و شمالی از جنوب تغذیه شود. در همان روزهای یخبندان و در جلسه‌های اضطراری این موضوع مطرح شد و در واقع ما از بحران پیش‌آمده استفاده کردیم تا چاره‌ای برای بلندمدت بیندیشیم. محمدعلی آخوندی با اشاره به برگزاری جلسه‌های متعدد در وزارت کشور می‌افزاید: درخواست اتصال به این خط همان‌زمان تصویب شد و با اجرای آن نه‌تنها خراسان‌ها، بلکه سمنان هم بهره‌مند می‌شود.

مکث
اجرای پروژه در 2فاز

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری 3موضوع زیرساختی مهم در استان با جواد اوجی، وزیر نفت دیدار کرد که یکی از این درخواست‌ها، آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال گاز از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی بود. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح از مصوبه‌های دور اول سفر رئیس‌جمهوری بوده است، گفت: اجرای این پروژه با سایز ۳۶ اینچ و به طول ۳۰۰ کیلومتر، 8هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که محل تامین منابع آن مشخص شده و فاز اول آن - از زابل تا نهبندان - قرار است طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسد. اجرای فاز دوم - از نهبندان تا سربیشه - نیز برای سال دوم هدف‌گذاری شده و با اتمام این پروژه ۱۰میلیون مترمکعب بر ساعت به ظرفیت گاز در خطوط انتقال شرق و شمال‌شرق اضافه می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید