• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191293
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZGwW
+
-

زندانیانی که به زندگی برگشتند

با رئیس شعبه 102 دادگاه لواسانات که احکام جالبی صادر کرده است

گفت‌وگو
زندانیانی که به زندگی برگشتند

رابعه تیموری-روزنامه‌نگار

حکم جنجالی که قاضی میثم حسین‌پور در فروردین سال‌1399 صادر کرد، سبب شد برای بسیاری از اقشار جامعه به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شود، اما اهالی دستگاه قضا و بسیاری از متهمان، رئیس شعبه۱۰۲ دادگاه لواسانات را بیشتر به‌عنوان قاضی طرفدار احکام جایگزین حبس می‌شناسند. قاضی حسین‌پور همانطور که در سال‌1399 به‌طور غیرمنتظره‌ای خود را به‌عنوان متهم اهمال در انجام وظیفه به دستگاه قضا معرفی کرد، در صدور احکام جایگزین حبس نیز تیزبینی و دقتی خاص دارد.

به جرم قطع درخت زردآلو
یکی از متهمانی که اقبال به او رو کرده و پرونده تخلف محیط‌زیستی‌اش به قاضی میثم حسین‌پور ارجاع شده، مرد جوانی بوده که برای ساخت خانه در منطقه لواسان مرتکب تخریب حریم رودخانه و قطع یک اصله درخت زردآلو شده بود. این مرد جوان با آنکه پس از گرفتار‌شدن به چنگ قانون در مقابل میز قاضی از جرمش اظهار ندامت و پشیمانی کرده بود، تصور نمی‌کرد بتواند از مجازات حبس رهایی پیدا کند. ولی حسین‌پور که در زمان رسیدگی به این پرونده – اسفندماه سال‌1401- در شعبه‌۱۰۲ دادگاه کیفری2 شهرستان لواسان به‌عنوان قاضی مشغول بود، به جای حکم 8‌ماه حبس، او را مکلف کرد که 8نهال زردآلو در حریم رودخانه بکارد و 8تابلوی هشدار در این محدوده نصب کند.

ماده 690 اجرا نشد
متهم دیگری که به یمن عدد 8احکام قاضی حسین‌پور طعم تلخ بند و زندان را نچشید، متهمی بود که به جرم تصرف عدوانی ملکی شخصی بازداشت شده بود. این شخص پس از دستگیری توسط عوامل کلانتری‌166 لواسان به جرم خود اعتراف کرد و پای میز محاکمه در شعبه‌102 دادگاه کیفری2 شهرستان لواسان به ریاست قاضی میثم حسین‌پور، ایستاد. رد‌مال و بازگرداندن ملک به صاحب وی کافی بود تا رضایت شاکی جلب شود و آنچه باقی می‌ماند، مجازات یک ‌ماه تا یک سال حبس بود که در ماده‌690 قانون مجازات اسلامی برای ارتکاب  جرم تصرف عدوانی پیش‌بینی شده است. قاضی حسین‌پور این حکم حبس را به حکمی جایگزین تبدیل کرد و مجرم موظف شد 8دست لباس گرم برای کودکان کار تهیه کند و 8نهال شناسنامه‌دار برای این کودکان بکارد. ارادت این قاضی به امام هشتم(ع) سبب شده عدد 8 در احکام او جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

قضاوت به شیوه کدخدامنشی
خط‌مشی قاضی حسین‌پور در صدور حکم و قضاوت سبب شده بسیاری از پرونده‌هایی که به دلایل کم‌اهمیت و بر اثر اختلافات جزئی افراد در محاکم قضایی تشکیل شده، به صلح و سازش ختم شود و گرد سوء‌سابقه قضایی بر دامن متهمان این پرونده‌ها ننشیند. یکی از این پرونده‌ها مربوط به دعوای ۲همسایه لواسانی بوده که اختلاف آنها از ریختن زباله در بالکن یکی از همسایه‌ها توسط همسایه‌اش آغاز شده و به تشکیل پرونده در دادسرا انجامیده است. قاضی حسین‌پور پس از برقراری صلح و سازش میان این همسایه‌ها، متهم را که به همسایه‌اش توهین کرده بود، موظف کرده ۸حدیث و آیه درباره حرمت و آبروی افراد پیدا کند، بنویسد، حفظ کند و مقابل میز او بخواند تا از مجازات حبس در امان بماند.

بر همان مدار گذشته
قاضی خاص شعبه‌102 دادگاه لواسانات که از اواخر سال گذشته(1401) ریاست این شعبه را بر عهده گرفته، در جایگاه کنونی‌اش نیز به سبک و سیاق گذشته قضاوت می‌کند و در صدور آرای خود به احکام جایگزین حبس توجه ویژه‌ای دارد. یکی از احکام جایگزین حبس که او در این جایگاه صادر کرده، مربوط به پرونده یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق بوده که با ادعایی کذب و معرفی خود به‌عنوان وکیل، نخستین جرم را در پرونده خود ثبت کرده بود. این جوان جویای نام که در یک سازمان دولتی مشغول بوده، در جمعی مدعی داشتن حق وکالت شده و از شخصی مبلغی را به‌عنوان حق‌الوکاله دریافت کرده بود. وقتی وکیل قلابی نتوانست برای موکلش خدمتی انجام دهد، موکلش از او شکایت کرد و مرد جوان به‌عنوان مجرم مقابل رئیس شعبه‌102 قرار گرفت. قاضی حسین‌پور با توجه به شرایط مجرم و اظهار ندامت وی تصمیم گرفت با صدور احکام جایگزین آبروی این جوان جویای نام را حفظ کند و برای او مجازات خرید ۸ مجموعه کتاب آزمون وکالت برای ۸دانشجوی تحت پوشش بهزیستی در رشته وکالت را درنظر بگیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید