• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191192
+
-

بزرگان بورس شاخص را پایین‌ کشیدند

ارزش کل بازار سهام دیروز 415هزار میلیارد تومان کاهش یافت

پس از مدت‌ها صعود، دیروز شاخص کل بورس تهران با 95هزار واحد کاهش معادل 3.7درصد افت کرد. بخش عمده این نزول ناشی از افت سهام شرکت‌های بزرگ بورس بود به‌طوری که 60هزار واحد از افت 95هزار واحدی شاخص مربوط به نزول سهام 25شرکت بزرگ بازار سهام بود با این حال این نزول به سرعت به تمام بازار سرایت کرد و به افت ارزش سهام 87درصد از شرکت‌ها منجر شد.
به‌گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 28درصد رشد کرده است روز گذشته شرایط متفاوتی را سپری کرد به‌طوری که در مبادلات روز گذشته شاخص کل بازار سهام فقط در 5دقیقه ابتدایی صبح اندکی رشد کرد و بعد از ساعت 9و5دقیقه به‌سرعت با سقوط مواجه شد. این نزول به‌سرعت اتفاق افتاد و ظرف چند دقیقه سهام بسیاری از شرکت با صف‌های فروش مواجه شدند و بسیاری از این صف‌ها تا پایان مبادلات هم ادامه یافت. درنهایت در پایان مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران 95هزار واحد معادل 3.7درصد افت کرد که از نظر عددی این مقدار نزول بیشترین میزان نزول شاخص در کل تاریخ بازار سرمایه به‌حساب می‌آید. در مجموع در مبادلات روز گذشته قیمت سهام 87درصد ازشرکت‌های بورس با افت مواجه شد.

تأثیر شرکت‌های بزرگ بر بورس
آمار‌ها نشان می‌دهد بخش عمده نزول روز گذشته شاخص بورس تحت‌تأثیر افت ارزش سهام 25شرکت بزرگ بورس اتفاق افتاده است و شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس و پتروشیمی خلیج‌فارس نقش زیادی در این نزول داشتند. هنوز مشخص نیست دلیل این رویداد در بورس چه بوده اما برخی شایعات حاکی از آن است که برخی اخبار نهانی عامل افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بوده است.
دیروز همچنین در یک رویداد کم‌سابقه در بازار سرمایه بیش از 4هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و 86درصد از کل فروش سهام مربوط به سهامداران حقیقی بود که رکورد تازه‌ای در بورس محسوب می‌شود. تحت‌تأثیر این مقدار خروج سرمایه از بورس نسبت خروج پول حقیقی به معاملات خرد به 21درصد رسید که رقم کم سابقه‌ای در 6‌ماه گذشته تلقی می‌شود. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد 3هزارو637میلیارد تومان معادل 16درصد افت کرد.

دلایل نزول
بررسی نمودار قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بورس نشان می‌دهد از نظر تکنیکی سهام این شرکت‌ها بعد از یک دور رشد مداوم به محدوده مقاومت رسیده و به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل نزول بازار سهام در مبادلات روز گذشته همین موضوع بود. ضمن اینکه بسیاری از سهامداران بازده مناسبی از ابتدای سال به‌دست آورده‌اند و طبیعی است که بعد از رشد‌های چند‌ماه گذشته بخشی از سود خود را ذخیره کنند. با این حال صرف‌نظر از بررسی‌های تکنیکی تحلیل‌گران اعتقاد دارند با توجه به رشد مداوم شاخص بورس از پاییز پارسال تاکنون بازار سهام به یک دور اصلاح یا استراحت نیاز داشت و این اصلاح باید حتی زودتر اتفاق می‌افتاد. از نظر کارشناسان با توجه به چشم‌انداز‌های تورمی که در اقتصاد ایران وجود دارد نزول روز گذشته بازار سهام بیشتر از آنکه نشانه‌های یک نزول مداوم باشد می‌تواند یک اصلاح مقطعی باشد.
حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه دیروز در این‌باره گفت: این هفته و هفته بعد معاملات پر نوسان و احتمالا پرتراکنشی خواهیم داشت. دلیل آن هم مشخص است قیمت‌ها به سطحی رسیده‌اند که دیگر نمی‌توان به آنها بسیار ارزان گفت. البته قیمت‌ها گران هم نیستند. او افزود: چون بازار یک دوره رشد سریع را تجربه کرده است، برای اینکه بازار به تعادل برسد بایدشتاب حرکتی بازار کم شود و در زمان کاهش شتاب بازار شاهد نوسان‌ها و تکانه‌های شدید خواهیم بود. او تأکید کرد: اگر در دوره‌ای که بازار در حال ایجاد تعادل است تعداد کمی از سهامداران متضرر شوند می‌توانیم امیدوار باشیم که فشار فروش افزایش نیابد و بازار روند ملایمی را تجربه کند.
او ادامه داد: البته روند قیمت دلار نیمایی، دلار آزاد و همچنین قیمت جهانی محصولات پایه می‌تواند فرایند ایجاد تعادل جدید را تحت‌تأثیر قرار دهد. پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه با بیان ‌اینکه اصلاحی که در بازار به‌وجود آمده بنیادی و عمیق نیست گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم سهام شرکت‌هایی را که رشد ۵۰ تا ۶۰درصدی داشته‌اند ‌دنبال کنند و برای ‌مدت زمان بلندمدت ۵ یا ۶ماهه سرمایه‌گذاری کنند. او افزود: مردم نباید فکر کنند قرار است در دوره‌ای سرمایه‌گذاری کنند که سازمان بورس یا وزارت اقتصاد برای ‌آنها تدارک دیده است؛ زیرا هنوز سازوکار کارآمدی برای پوشش ریسک وجود ندارد و بهتر است با بینش باز و بررسی بیشتر وارد بازار شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید