• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191118
+
-

همه توان هلال‌احمر برای زائران حج و اربعین

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

زائران حج داروهای مورد نیاز خود را با نسخه پزشک مربوطه همراه داشته باشند. ‌پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری با رسانه‌ها به بهانه آغاز هفته هلال‌احمر، گفت:‌ عملیات خدمت‌رسانی و سلامت در حج بر‌عهده جمعیت هلال‌احمر است که در ٣مرحله انجام می‌شود.
به‌گفته او، زائران قبل از اعزام به حج توسط پزشکانی که در قالب تیم پزشکی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و تأیید استطاعت می‌شوند: «‌در حال حاضر بیش از ٩٠درصد زوار (از لحاظ سلامت بدنی) تأیید شده‌ و واکسن‌ها نیز توزیع شده است که مطابق با ضوابط مربوطه اقدامات مرتبط با واکسیناسیون هم باید ۱۰روز قبل از اعزام به پایان برسد.»
به‌گفته کولیوند، قرار است امسال پزشکان و پیراپزشکانی که در مناسک حج حاضر هستند، به‌صورت داوطلبانه این جمعیت را در بُعد درمان و ارائه خدمات درمانی به زائران یاری رسانند: «‌سعی کردیم امسال به مصداق داوطلبانه‌بودن فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از پزشکان و پیراپزشکانی که به‌صورت داوطلب می‌توانند به ما کمک کنند، بهره ببریم. براساس آمار موجود تقریبا 400نفر اعضای پزشکی و پیراپزشکی امسال به حج اعزام می‌شوند. در رایزنی‌های اولیه قرار شده طی هم‌اندیشی مشترک با این پزشکان زمینه بهره‌مندی بهتر خدمات آنها را در سرزمین وحی فراهم کنیم.» جمعیت هلال‌احمر امسال هم مانند سال‌های گذشته مراکز درمانی مجهزی را در مکه و مدینه پیش‌بینی کرده است: «در مناسک حج عربستان در مکه و مدینه شاهد فعالیت مراکز درمانی مجهزی خواهیم بود که با حضور پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مشغول خدمت‌رسانی به زائران خواهند بود. در منا، عرفات و مشعر هم مراکز درمانی صحرایی برای خدمت‌رسانی به زائران پیش‌بینی شده است. البته ارائه خدمات درمانی ما به دوران سفر حج خلاصه نمی‌شود. حتی بعد از حج هم افرادی را که باید ادامه کارهای درمانی را انجام بدهند، با حمایت تیم پزشکی خود به مراکز درمانی اعزام می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا مراحل درمانشان بی‌دغدغه سپری شود.»  او در ادامه به زائران و بیماران دیابتی و... نیز توصیه کرد که به میزان نیاز، دارو به همراه داشته باشند: «جمعیت هلال‌احمر داروهای مورد نیاز زوار را تدارک می‌بیند، اما منعی برای همراه‌داشتن دارو وجود نداشته و بر این اساس توصیه می‌شود که زائران و مسافران داروهای موردنیاز خود را به همراه داشته باشند.» برای اربعین هم جمعیت‌هلال‌احمر امسال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. کولیوند می‌گوید: «امسال از نقطه صفر مرزی تا نجف، پایگاه‌های امدادی و از نجف نیز در فاصله ۱۰۰ عمود 100 مرکز بهداشتی - درمانی خواهیم داشت؛ ضمن اینکه 2کنگره بین‌المللی در ایران و عراق برای ایجاد هماهنگی بیشتر در اربعین برگزار خواهیم کرد.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ماموریت‌های هلال‌احمر در ایام اربعین حسینی گفت: «راه‌اندازی موکب‌های بهداشت و درمان یکی از اقداماتی است که در مراسم پیاده‌روی سال‌جاری انجام می‌شود و در این مسیر از پزشکان و پیراپزشکان داوطلب نیز استفاده خواهیم کرد تا به زائران بهترین خدمات ارائه شود.» وی افزود: «برای پیاده‌روی اربعین همکاری‌های خوبی با مسئولان عراقی صورت گرفته است که طی آن منسجم‌تر و بهتر از سال قبل به مردم خدمت‌رسانی خواهیم کرد.»
به‌گفته او، مشکلات مراسم سال‌های قبل احصاشده و آسیب‌شناسی‌های لازم صورت‌گرفته تا مراسمی ایمن برگزار شود: «در مراسم اربعین امسال علاوه بر مراکز درمانی موجود از ظرفیت بیمارستان امام‌علی(ع) هم استفاده خواهد شد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص به‌کارگیری سربازان در جمعیت هلال‌احمر گفت: «ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی با جمعیت هلال‌احمر‌ در امداد و نجات داشته و در حوادث و سوانح مختلف به‌خوبی در کنار ما حضور داشته است. این همکاری در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت مشمولان سربازی نیز وجود دارد و بر همین اساس هرسال ۲۰۰سهمیه سربازی به هلال‌احمر‌ تخصیص داده می‌شود.» کولیوند در ادامه، با اشاره به افتخارات بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر در حوزه امداد و نجات گفت: «حضور بموقع و سریع نیروهای امدادی هلال‌احمر ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه و کمک مؤثر نیروهای امدادی در نجات جان انسان‌ها در این مناطق باعث شد تا هم صلیب‌سرخ از جمعیت هلال‌احمر ایران تقدیر کند و هم دولت ترکیه با اهدای نشان فداکاری از این تلاش‌ها قدردانی کند؛ مدالی که برای نخستین‌بار در تاریخ جمعیت هلال‌احمر ایران نصیب کشور شده است.» به‌گفته پیرحسین کولیوند، قرار است در راستای تقویت لجستیک جمعیت هلال‌احمر تا پایان سال تعدادی آمبولانس و خودروی نجات به ناوگان حمل‌ونقل این جمعیت افزوده شود: «‌تا پایان سال 300دستگاه آمبولانس و یک هزار خودروی نجات به ناوگان لجستیک جمعیت هلال‌احمر افزوده می‌شود و امیدواریم با تحقق این مهم شاهد رفع بخش قابل‌توجهی از نیازهای موجود باشیم. ما امروز نیازمند تامین بالگردهای دید در شب هستیم که حتی یک فروند از آن را هم در اختیار نداریم؛ هر چند خبرها حاکی از دسترسی محققان ما به نمونه‌های بومی این بالگردها است و امیدواریم شاهد تولید انبوه این نوع از بالگردها باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید