• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190699
+
-

محرومیت کهگیلویه‌وبویراحمد در درمان سرطان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید که این استان تنها استانی است که مرکز رادیوتراپی پرتو درمانی ندارد

گزارش
محرومیت کهگیلویه‌وبویراحمد در درمان سرطان

گروه ایرانشهر

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه بیش از 100هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و این بیماری تا ۱۵سال آینده علت ۸۰درصد مرگ‌ومیرها در ایران خواهد بود. این در حالی است که‌‌هزار نفر از این آمار فقط در کهگیلویه‌وبویراحمد بروز می‌یابد، استانی که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد. با وجود اینکه ابتلا به سرطان با توجه به جمعیت استان بالاست، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید که این استان تنها استانی است که مرکز رادیوتراپی (پرتو درمانی) ندارد.‌

   افزایش بیماران مبتلا به سرطان  
براساس آخرین آمار بیش از ۶هزار بیمار سرطانی در استان کهگیلویه‌وبویراحمد وجود دارد. هرسال 800 تا 1000نفر به این آمار اضافه می‌شود که مبتلایان هزینه‌های زیادی برای درمان بیماری خود متحمل می‌شوند. مدیرعامل مجموعه خیران سلامت یاسوج که در حوزه بیماران سرطانی مشغول به‌کار است به همشهری می‌گوید: ما سالانه 800 تا 1000نفر بیمار مبتلا به سرطان داریم که فقط 1500نفر از آنها تحت پوشش 2 خیریه فعال استان در زمینه سرطان هستند. سالار جوکار سرطان‌های پستان، معده، تیروئید و دهانه رحم را دارای بیشترین فراوانی سرطان‌ در این استان می‌داند و می‌افزاید: متأسفانه با وجود اینکه استان کهگیلویه‌وبویراحمد آمار بالایی از نظر ابتلا به سرطان نسبت به جمعیت دارد، اما مرکز پرتو درمانی ندارد و بیماران ناچار هستند برای پرتودرمانی به شیراز، اهواز، اصفهان یا تهران مراجعه کنند. به‌گفته وی، مراجعه بیماران مبتلا به سرطان علاوه بر هزینه‌های بیماری هزینه رفت‌وآمد و اسکان را هم بر دوش آنها می‌گذارد و نتیجه این شده است که بسیاری از بیماران به‌دلیل هزینه‌ها روند درمان را نیمه‌کاره رها کردند. جوکار توضیح می‌دهد: بسیاری از بیماران مبتلا گاهی برای چند‌ماه بعد می‌توانند نوبت بگیرند و در نتیجه مستاصل می‌شوند.
مدیرعامل مجموعه خیران سلامت یاسوج با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان از سال گذشته پیگیر ایجاد یک مرکز پرتو درمانی بوده است، ادامه می‌دهد: چنین مرکزی حداقل 50میلیارد تومان اعتبار و دستگاه‌های شتاب‌دهنده و تجهیزات نیاز دارد که همه آنها گران هستند. مشکل دیگری که جوکار به آن اشاره می‌کند نبود مراکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان در استان است.
او تصریح می‌کند: مراکز تشخیص زودهنگام سرطان و غربالگری مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید تجهیزات تخصصی داشته باشد. این مرکز ساختمان دارد، اما دستگاه و تجهیزات ندارد و هر روز برای کاری استفاده می‌شود، یک روز بستری کووید و یک روز دندانپزشکی. به اعتقاد او، همه این موارد نشان می‌دهد کمتر به موضوع شناسایی و درمان سرطان توجه شده است.

   پیگیری در سفر رئیس‌جمهوری  
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم این موضوع را تأیید می‌کند، اما می‌گوید:‌ در پی سفر رئیس‌جمهوری به استان و تصویب مرکز پرتودرمانی، اجرای فاز نخست آن در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج آغاز شده است. سعید جاودان‌سیرت ضمن اظهار امیدواری به اینکه در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان اعتبارات لازم برای عملیات اجرایی این پروژه به‌طور کامل تخصیص یابد، می‌افزاید: همچنین این استان تنها استانی است که بیمارستان اختصاصی سوختگی ندارد هر چند یک خیر هم استانی در گچساران در حال احداث این بیمارستان است. برای ایجاد یک بیمارستان سوختگی در یاسوج نیز از محل متمم سفر رئیس‌جمهوری اعتباری اختصاص یافته که باید پیگیری و جذب شود.  به‌گفته وی‌، بسیاری از مراکز درمانی استان در روستاهای دورافتاده واقع شده‌اند که نیاز به تعمیر و تجهیز اساسی دارند البته برای این مهم نیز در متمم سفر اعتباری دیده شده است که پیگیر جذب این اعتبار از وزارت بهداشت هستیم. جاویدان‌سیرت ادامه می‌دهد: ساخت بیمارستان پاتاوه، عملیات اجرایی رادیوتراپی استان، بیمارستان سوختگی، خوابگاه‌های متاهلی و کتابخانه‌های مرکزی ازجمله مواردی هستند که در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان برای تخصیص اعتبار پیگیری خواهند شد.‌

مرگ زودرس با سرطان
بیش از ۵۵هزار مرگ سالانه ناشی از سرطان‌ها در ایران اتفاق می‌افتد. ۳۴هزار مرگ از مجموع ۱۲۲هزار مرگ سالانه زودرس (زیر ۷۰سال) و ۱۱هزار مرگ از مجموع ۸۵هزار مرگ خیلی زودرس (زیر ۵۰سال) سالانه در ایران ناشی از سرطان‌هاست. شناسایی و درمان بموقع این بیماری می‌تواند آمار مرگ‌ومیر آن را کاهش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید