• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19061
+
-

نقشه راه برای توسعه سقز

محسن مصطفایی| خبرنگار:

توسعه شهر سقز به عنوان دومین شهر استان با جمعیت نزدیک 180‌هزار نفر نیازمند تحولات ساختاری در بخش مدیریتی، تامین منابع مالی مناسب و جذب سرمایه‌گذاری، ترسیم افق‎های توسعه و حل مشکلات با دیدگاهی متوازن و عدالت محور است. 
از این رو، تهیه نقشه راه توسعه سقز با در نظر گرفتن ظرفیت‎های شهری، تاریخی، فرهنگی، تجاری و اجتماعی از طریق تجزیه و تحلیل وضعیت محیطی و تحلیل قابلیت‌های شهر، تحلیل اسناد و وضع موجود، بررسی فرصت‎ها و تهدیدها و روندهای مختلف حوزه‎های شهر و انجام مطالعات تطبیقی امری ضروری است. 

پیشبرد اهداف فوق از یک طرف نیازمند مدیریت جامع و هماهنگ شهری با محوریت شهرداری و شورای شهر از یک سو و تامین منابع مالی و اعتبارات مناسب با ایفای نقش حمایتی و نظارتی بهتر از‌سوی نهادهای فرادست همچون فرمانداری و استانداری‎هاست. 
نبود مدیریت واحد شهری در حال حاضر یکی از مشکلات شهرهاست. همسویی نهادهای خدمت‌رسان می‌تواند با نتایج مطلوبی برای تسریع و بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان و وضعیت شهری همراه باشد و در تسریع امور و استفاده بهینه از امکانات نقش موثری ایفا کند، اما گاهی برخی ناهماهنگی‎ها در مواردی نظیر حفاری‎های سطح شهر، صدور مجوز اموری همچون سرمایه‎گذاری و اجرای طرح‌ها، استفاده از منابع، هماهنگی در برگزاری فعالیت‎های فرهنگی و اجتماعی موجب هدررفتن سرمایه‎ها و تحلیل رفتن توانمندی‎ها می‌شود. 
مقوله دیگر حمایت مالی و اعتباری نهادهای فرادست یعنی فرمانداری‎ها و استانداری‎ها از طرح‎های توسعه شهری است، با توجه به کمبود منابع درآمدی شهرداری‎ها در مقابل هزینه‎های بالا و گسترده آن، می‎طلبد این بخش بیشتر مورد حمایت دولت قرار بگیرد و ردیف‎های اعتباری ویژه‎ای برای عمران شهری در نظر گرفته شود و در کنار آن به جلب مشارکت شهروندان، جذب سرمایه‎گذاری و ایجاد درآمدهای پایدار توجه ویژه‎ای شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید