• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190593
+
-

بزرگ‌ترین مجسمه «استاد سخن» در پایتخت

مجسمه برنزی سعدی شیرازی با حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی در تهران رونمایی شد

گزارش
بزرگ‌ترین مجسمه «استاد سخن» در پایتخت

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

خیابان سعدی برای تهرانی‌ها همراه با خاطرات دور و دراز و نوستالژیکی است. این خیابان در تهران برای ساکنان این شهر غریبه نیست؛ به همان اندازه که سعدی در دنیای شعر و ادبیات برای فارسی‌زبانان و حتی ملت‌های دیگر آشناست. ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف (۶90 – ۶06 هجری قمری) متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی است که اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند. آثار گرانسنگ سعدی، «گلستان»، «بوستان» و «غزلیات» برای ایرانیان و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی مشهور و ارزشمند است و بخش مهمی از حکایات و اشعار او در زبان فارسی به ضرب‌المثل‌هایی ماندگار تبدیل شده است.  حالا ساخت و رونمایی از مجسمه سعدی در میدانگاه سعدی پایتخت، اقدام قدرشناسانه و ارزشمندی است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام داده است. در ادامه، مراسم رونمایی از مجسمه سعدی در میدانگاه سعدی تهران را مرور می‌کنیم.

برای رونمایی از مجسمه سعدی در میدانگاه سعدی پایتخت، مدیران و مسئولان فرهنگی، اجتماعی و شهری در کنار مفاخر پایتخت قرار گرفته بودند تا یک‌بار دیگر وحدت مدیران، مسئولان و ادیبان شهر در مواجهه با یک موضوع فرهنگی را به نمایش بگذارند. نگاهی که احترام و قدردانی از مقام مفاخر ملی را یک ارزش می‌داند و پاسداست چهره‌های فرهنگی و اجتماعی را یک وظیفه که شایسته است همواره مورد توجه قرار گیرد. در مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه برنزی پایتخت که صبح روز دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط‌زیست شورای شهر تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران و رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران حضور داشتند.

محمـدمهــدی اسماعیلـی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخت و رونمایی از مجسمه سعدی را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و افزود: هفته جاری به نام هفته بزرگداشت سعدی بود که برنامه‌های خوبی به این مناسبت برگزار شد. وی گفت: امروز نیز با مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران توانستیم این تندیس را در این میدانگاه جدید پایتخت بهره‌برداری کنیم. وزیر ارشاد اسلامی تأکید کرد: امیدواریم اقدام ارزشمند سازمان زیباسازی در ساخت تندیس و مجسمه‌هایی از شعرا و مفاخر کشورمان مستمر و ادامه‌دار باشد. البته این رویکرد در حال تقویت است. ان‌شاءالله در تهران و سایر مناطق کشور توجه جدی به احیای نام مفاخر بزرگ خواهیم داشت که بحثی هویتی، ملی و تمدنی است.

حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی هم در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه سعدی آموزگار جاودانه زبان فارسی در ایران و جهان شناخته ‌شده است، ادامه داد: امروز بنیادی که وظیفه آموزش و گسترش زبان فارسی را در جهان برعهده دارد، به نام سعدی نامگذاری شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم با اشاره به توجه مدیریت شهری به چهره‌های شناخته شده و مفاخر تاریخی و ملی گفت: این رویکرد از دوره‌های گذشته در مدیریت شهری بوده و خوشبختانه در این دوره از مدیریت شهری تقویت شده است و قطعا توجه به مفاخر در شهر برای شهروندان مؤثر خواهد‌بود.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم درخصوص احداث میدانگاه سعدی و نصب بزرگ‌ترین مجسمه برنزی در این محل تصریح کرد: در ورودی خیابان سعدی یکی از نقاط از دست رفته شهری وجود داشت که به محلی برای تجمع آسیب‌های اجتماعی و پارکینگ خودروها تبدیل شده بود. برهمین اساس و با توجه به رویکرد سازمان زیباسازی برای اجرای طرح‌هایی که دسترسی‌های شهروندان را تسهیل کند این میدانگاه و مجسمه سعدی با هدف پاسداشت این شخصیت برجسته احداث و امروز رونمایی شد. وی افزود: در این میدانگاه یکی از آثار حجمی که بزرگ‌ترین مجسمه برنزی پایتخت محسوب می‌شود در حقیقت یک نشانه جدید است که به تهران اضافه شده است. امیدواریم با کمک و حمایت شهردار تهران بتوانیم این طرح‌ها را ادامه دهیم. به‌گفته صیادی، مجسمه برنزی این شاعر سخنور به‌دست هنرمندان ایرانی با ارتفاع 3/5متر به‌عنوان بزرگ‌ترین مجسمه برنزی پایتخت ساخته شده است که طی 2دهه اخیر نمونه‌ای در این ابعاد در کشور ساخته نشده و به اجرا در نیامده است. این مجسمه بر پایه 4متری نصب شده است. صیادی اضافه کرد: میدانگاه سعدی هم با 1000مترمربع مساحت در ابتدای تقاطع خیابان سعدی شمالی و خیابان انقلاب و در مجاورت ایستگاه متروی دروازه دولت توسط سازمان زیباسازی شهر تهران طراحی و اجرا شده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد: 2مجسمه دیگر برای نظامی گنجوی و آرش کمانگیر نیز در حال ساخت است و به ظرفیت‌های تهران اضافه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید