• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19058
+
-

آسفالت کاران بی‌دقت، خرابکاران با دقت

بحران آسیب‌دیدن معابر همدان هر سال ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد

شهری
آسفالت کاران بی‌دقت، خرابکاران با دقت




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

کیفیت نامطلوب آسفالت در معابر شهر همدان معضل بزرگی است. هر معبری را نگاه می‌کنید آسفالت آن به شکلی دهان باز‌ کرده است و موجب آسیب ‌دیدن خودرو‌ها یا شهروندان می‌شود. مسئولان معتقدند تغییرات مکرر ایجاد شده در بافت آسفالت توسط شرکت‌های خدمات‌رسان، مناسب نبودن زیر‌سازی و امکان استفاده ‌نکردن از تجهیزات مکانیکی در معابر کم‌عرض این مشکلات را ایجاد کرده است. 


بهبود کیفیت آسفالت

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در این‌ باره که این شورا چه نظارتی بر کیفیت آسفالت معابر دارد، می‌گوید: شورای شهر به عنوان ناظر فعالیت‌های شهرداری این موضوع را از شهرداری مطالبه کرده است که کیفیت آسفالت ریخته شده در معابر را با بهبود زیر‌سازی آسفالت افزایش دهد تا عمر آسفالت معابر شهر همدان افزایش یابد و از این رهگذر هزینه‌های انجام شده برای شهر مقرون به صرفه باشد. 
علی رحیمی‌فر می‌افزاید: در حال حاضر 2 نوع آسفالت در معابر شهر همدان استفاده می‌شود که یک نوع آن آسفالت بازیافتی و دیگری جدید است. آسفالت بازیافتی را شهرداری با دستگاهی که در اختیار دارد، تهیه می‌کند. به عبارت دیگر، شهرداری آسفالت قدیمی معابر شهر را بر‌می‌دارد و با بهسازی مجددا آن را به معابر شهری برمی‌گرداند. این کار در کاهش هزینه‌ها موثر است اما کیفیت آن مانند آسفالتی نیست که برای بار اول تهیه می‌شود،. 


فعالیت شرکت‌های خدمات‌رسان

وی اظهار می‌کند: مهم‌تر از این مسائل زیر‌سازی بستر آسفالت و فعالیت مداوم شرکت‌های خدمات‌رسان است که به آسفالت آسیب می‌رساند. با شرایط اقلیمی که شهر همدان دارد به ناچار از یخ‌زدای نمک و ماسه استفاده می‌شود که این ماده هم به آسفالت آسیب می‌رساند. رحیمی‌فر ادامه می‌دهد: در بیشتر اوقات مشاهده می‌شود که شهرداری یک نقطه از شهر را آسفالت‌ریزی کرده است و مدتی بعد شرکت‌های خدماتی تقاضای مجوز حفاری برای اصلاح امکانات خود دارند یا می‌خواهند این زیر‌ساخت‌ها را توسعه دهند. آنها با حفاری که انجام می‌دهند به آسفالت آسیب می‌رسانند و نتیجه آن ایجاد فرصت نفوذ آب به زیر آسفالت است. آسفالت در حقیقت نوعی عایق برای لایه بستر محسوب می‌شود. وقتی آب به این بخش وارد می‌شود به زیربستر آسیب می‌رساند و عمر آسفالت معابر را کم می‌کند. شهرداری برای بهبود زیر‌بستر آسفالت دستگاهی را تهیه کرده است که محیط ‌بستر را اصلاح و تثبیت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در دوره قبل فعالیت شورا از شهرداری خواستیم که از آسفالت‌های جدید (آسفالت پلیمری) در معابر شهری استفاده کند که در این دوره شورا و سال ‌جاری هم پیگیر اجرای آن توسط شهرداری هستیم. با این روش‌‌ها عمر آسفالت در معابر شهری افزایش می‌یابد. 


برنامه شهرداری

شهردار همدان هم می‌گوید: برای بهبود وضعیت آسفالت معابر شهر امسال در همدان حدود 300 هزار ‌تن قرارداد آسفالت‌ریزی امضا کرده‌ا‌یم. حدود 50 درصد آن را کارخانه آسفالت شهرداری همدان (آسفالت بازیافتی و آسفالت غیر‌باز‌یافتی) تامین می‌کند و بقیه را هم بخش خصوصی بر عهده دارد. آسفالت‌ریزی را تنها در یک نقطه از شهر متمرکز نکردیم و با بهبود هوا آسفالت همه معابر شهر اصلاح خواهد شد. تا زمانی که هوا و شرایط اقلیمی فرصت فراهم کند، این کار عمرانی در شهر ادامه می‌یابد. اسفند سال قبل در یک بازه زمانی کوتاه حدود 30 هزار‌ تن در معابر شهری آسفالت‌ریزی کردیم که این موضوع در تاریخ فعالیت عمرانی شهرداری همدان کم‌سابقه است. عباس صوفی ادامه می‌دهد: نکته‌ای که در این بین مهم و مطرح است، نهاد‌های خدمات‌رسان هستند که باید در یک افق و بازه ‌زمانی برای اجرای طرح‌های خود برنامه‌ریزی کنند تا شهرداری به طور مکرر مجبور به صدور مجوز حفاری و بعد هم اصلاح آسفالت معابر نباشد، یعنی تجهیزات خود را متناسب با نیاز توسعه‌ای هر معبر طراحی  و اجرا کنند. 


مشارکت مردم

شهردار همدان می‌گوید: شهرداری همدان تمام توان، تجربه و تلاش خود را به کار گرفته است که شهروندان از فعالیت‌های عمرانی رضایت کافی داشته باشند و شهری درخور شأن همدان برای مردم این شهر ساخته شود. اما این موضوع به همکاری و افزایش مشارکت شهروندان هم بستگی دارد چراکه فعالیت شهرداری همدان بر مبنای هزینه و در‌آمد است. عباس صوفی ادامه می‌دهد: اگر شهرداری تنها هزینه کند اما شهروندان بهای خدمات شهری را نپردازند یا مشارکت آنها تنها در حد 7 درصد سال قبل باشد، با همه تلاشی که شهرداری انجام می‌دهد، نمی‌تواند در شرایط رکود ساخت ‌و ساز‌ها و نبود در‌آمد کافی، برای اجرای طرح‌های عمرانی هزینه کند. شهرداری باید در‌آمد داشته باشد که برای شهر هزینه کند و در کنار آن هم هزینه‌کرد‌ها باید معقول و منطقی باشد. ضمن اینکه معتقدیم شهر همدان بالا و پایین ندارد و خدمات خود را به صورت مستمر و مداوم به کل شهر به صورت یکسان ارائه می‌کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید