• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190503
+
-

کاشف استعدادهای «خزانه»

محمدجواد شعبانی بدون هیچ چشم داشتی از نوجوانان کم‌برخوردار و محروم، فوتبالیست می‌سازد

گزارش
کاشف استعدادهای «خزانه»

رضا نیکنام-روزنامه‌نگار

محمدجواد شعبانی برای آنها که فوتبال را از زمین خاکی‌های خزانه شروع کرده اند، چهره محبوب و آشنایی است.  اهالی محل تعریف می‌کنند که او و خانواده‌اش دستی در کارهای خیرخواهانه دارند. شعبانی بیش از ۳دهه است که نوجوانان کم‌برخوردار و محروم بااستعداد را به‌اصطلاح زیر بال و پر می‌گیرد و همه‌جوره از آنها حمایت می‌کند؛ چون عقیده دارد که محله خزانه، خوزستان تهران است. از آنجا که زمانی خوزستان قطب فوتبال کشور بود و فوتبالیست‌های بااستعدادی را به زمین‌های مستطیل فوتبال می‌فرستاد، خزانه هم برای او حکم خوزستان پایتخت را دارد؛ چراکه خیلی از فوتبالیست‌های معروف مثل علی لطیفی، داوود حقی، محمد نوازی و... از دل زمین‌های خاکی این محله پا به توپ شده بودند.


در خزانه پاگرفتیم و به موفقیت رسیدیم
محمدجواد شعبانی که اکنون ۶۵ساله است، خاطرات زیادی از بازی در زمین‌های خاکی دارد. او می‌گوید: «آن روزها خبری از زمین چمن نبود، نزدیک بازار روز خزانه که در این سال‌ها ساخته شده، زمینی خاکی بود که اگر بعدازظهرها به آنجا می‌رفتید، حتما بچه‌محل‌ها را می‌دیدید که آمده‌اند فوتبال بازی کنند.» روزهایی که شعبانی از آنها صحبت می‌کند، روزهای دوری است که خزانه‌ محله‌ای شلوغ، پرجمعیت و کارگرنشین بوده و هنوز خیلی از جمع شدن دودکش‌های آجرپزی‌ها نگذشته بوده؛ بنابراین عجیب نیست که خبری از ورزشگاه و مجموعه ورزشی در این محله نبوده است. شعبانی می‌گوید: «زمینی در محله بود که به زمین مشمعی معروف بود. دلیل نامگذاری این بود که آن زمین‌ با خاک سست پوشیده شده بود و باد و باران اوضاعش را خراب می‌کرد. ما آن زمان که نوجوان و عاشق فوتبال بودیم، روی همین زمین خاکی، فوتبال بازی می‌کردیم. یادم هست آن روزها حتی توپ فوتبال هم نداشتیم، توپ‌های پلاستیکی را دولایه می‌کردیم یا با لاستیک، خودمان توپ درست می‌کردیم.» ناگفته نماند که سال‌ها قبل زمین مشمعی به همت شهرداری بازسازی شد و نامش به سهند تغییر پیدا کرد.

اینجا هنوز استعدادهای ورزشی فراوانی دارد
شعبانی که دوران پرفراز و نشیبی را در زندگی گذرانده و به‌خوبی کمبود امکانات و مشکلات نوجوانان و جوانان محله‌های جنوب شهر را درک کرده، در طول این سال‌ها تلاش می‌کند که فضا و شرایطی برای استعدادیابی و پیشرفت بچه‌های امروز که به فوتبال علاقه دارند، فراهم کند. او بانی راه‌اندازی مدرسه فوتبال شده که به اقشار ضعیف و کم‌درآمد توجه ویژه‌ای دارند. شعبانی به مربی فوتبال گفته که حتی اگر بچه‌ای توان خرید کفش و لباس ورزشی را نداشت، سختگیری نکنند؛ چراکه خودش هزینه تامین لباس و وسایل ورزشی آنها را تقبل می‌کند. مدرسه فوتبالی هم که به همت شعبانی در زمین ورزشی شهدا واقع در خیابان ابریشم و انتهای خزانه راه‌اندازی شده در هفته ۳روز محل تمرین و آموزش رایگان نوجوانان مستعد و علاقه‌مند به رشته فوتبال با مربیگری «فرزاد پورجانی» یکی از مربیان با اخلاق و نیکوکار است. او در ادامه صحبت‌هایش از سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه۱۶ و میثم صمدی، شهردار ناحیه۵ این منطقه به‌دلیل همکاری و مساعدت برای رونق ورزش فوتبال در محله قدردانی می‌کند.

مکث
خدمت ادامه دارد


این پیشکسوت فوتبال عقیده دارد که در محله‌های جنوب شهر تهران، مثل خزانه و علی‌آباد ‌ همیشه استعدادهای فوتبالی وجود دارد و هر کس به نوبه‌خودش باید برای حمایت و پشتیبانی از این بچه‌ها پا به میدان بگذارد، اما اقدامات خیریه و نیکوکارانه خانواده شعبانی فقط به ورزش خلاصه نمی‌شود. او به کمک و یاری محمدحسین شعبانی، برادر بزرگ‌ترش در ۳دهه گذشته به نیت شادی روح پدر و مادر و همچنین وحید شعبانی، پسرش که چند سال قبل به رحمت خدا رفت، اقدامات خداپسندانه‌ای داشته‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید