• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190406
+
-

به‌دنبال جهش 3درصدی شاخص بورس اتفاق افتاد

عبور ارزش بازار سهام از مرز 11000همت

دومین رکورد رشد بورس در مبادلات روز گذشته بازار سهام ثبت شد. دیروز شاخص کل بورس تهران با 3درصد رشد با قدرت از مرز 2.4میلیون واحد عبور کرد. با این میزان رشد ارزش کل بازار سهام از مرز 11000همت(هزار میلیارد تومان) عبور کرد و رکورد ارزش روزانه مبادلات هم شکسته شد.
به گزارش همشهری، رکوردشکنی‌های بورس همچنان ادامه دارد و در مبادلات روز گذشته نیز شاخص بورس رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کرد. این روند صعودی از پاییز پارسال آغاز شده و از ابتدای سال‌جاری با عبور شاخص از قله تاریخی که در مرداد سال 1399به ثبت رسیده بود، شتاب صعودی شاخص بیشتر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد این رشد ناشی از ورود نقدینگی به بازار سهام است. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد 25درصد از حجم کل نقدینگی به پول تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد بخشی از این نقدینگی در حال ورود به بورس است. به زعم کارشناسان، چشم‌انداز‌های تورمی موجب شده تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار‌ها از جمله بورس برای جلوگیری از کاهش ارزش پس‌انداز‌هایشان افزایش یابد. داده‌های آماری نشان می‌دهد در فروردین‌ماه امسال میزان صدور کد‌های سهامداری دوبرابر شده و در نخستین ‌ماه سال بیش از 350هزار کد سهامداری جدید صادر شده که همه اینها نشان‌دهنده افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است و دلایل رشد شاخص بورس را به خوبی توضیح می‌دهد.

رشد 3درصدی
به‌دنبال افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام در داد و ستد‌های روز گذشته، ارزش روزانه مبادلات خرد از مرز 20هزار میلیارد تومان فراتر رفت و نزدیک به 2500میلیارد تومان نقدینگی تازه، وارد بازار سهام شد. تحت‌تأثیر این موضوع روز گذشته شاخص کل بورس تهران 3.10درصد افزایش یافت و برای نخستین بار با قدرت از مرز 2.4میلیون واحد عبور کرد. این دومین رکورد رشد روزانه شاخص بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. به‌ دنبال رشد شاخص در مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام ایران نیز برای نخستین بار از مرز 11000هزار میلیارد تومان عبور کرد.  از ابتدای سال تاکنون بیش از 10هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شده است و تحلیلگران بر این باورند با توجه به چشم‌انداز‌های تورمی و افزایش نسبت پول به حجم کل نقدینگی احتمالا رکورد‌های قبلی ارزش مبادلات خرد نیز شکسته خواهد شد. بالاترین رکورد ارزش روزانه مبادلات خرد به تابستان 1399مربوط است. در آن مقطع ارزش روزانه مبادلات خرد حتی در بالاترین رکورد به مرز 37هزار میلیارد تومان هم رسید.

آینده بازار سهام
تحلیلگران بر این باورند بازار سهام در سال‌جاری روند رو به رشدی را سپری خواهد کرد و محرک اصلی این رشد نرخ تورم است. محمدباقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه درباره تداوم روند صعودی بازار سهام در روزهای آینده گفت: روند کلی بازار سهام صعودی است و اهدافی که شاخص کل دارد اهداف قابل توجه و جذابی است و به اعتقاد من شاخص کل بورس در سال‌جاری اعداد جذابی را تجربه خواهد کرد.
او اضافه کرد: اگر بخواهیم از دید کلان‌تری به بازار سهام نگاه کنیم در ۱۰ الی ۲۰سال گذشته شاخص بورس یک‌سری روند‌های صعودی و اصلاحات را پشت سر گذاشته است که روند صعودی بورس در سال‌جاری نیز جزئی از روند بزرگ بورس است. به‌گفته او شتابی که در رشد شاخص بورس وجود دارد اتفاق قابل توجهی است و نکته مهمی که در مورد بازار وجود دارد مربوط به شاخص کل هم وزن است که از سقف تاریخی خود عبور کرده است. خادمی تأکیدکرد: به‌نظر من سهام شرکت‌هایی که هم‌اکنون زیر سقف تاریخی خود مبادله می‌شود، به‌احتمال بسیار زیاد از سقف تاریخی خود عبورخواهد کرد.
سیدجواد درواری، کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر بنیادی و با توجه به تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر و احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور و عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی، روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سهام و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت باشیم. علی دهدشتی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر اتفاق خاصی در سال‌جاری رخ ندهد و مصوبات قانونی تغییر نکنند بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید