• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190402
+
-

شناسایی 12/3 میلیون حساب تجاری

15بانک اطلاعات نمی‌دهند

بانک مرکزی از تجاری‌سازی 12میلیون‌و300هزار حساب بانکی خبر داد و اعلام کرد: متأسفانه تاکنون 15بانک حاضر به همکاری برای ارائه اطلاعات حساب‌های تجاری مشتریان خود نشده‌اند. اصل ماجرا چیست؟
14شهریور پارسال بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری شهروندان خبر داد و اعلام کرد: هدف از این کار ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی ایران است و مشوق‌هایی هم برای شهروندان درنظر گرفته شده ازجمله افزایش سقف آنلاین نقل و انتقال پول و آسان‌تر شدن صدور چک برای حساب‌های تجاری افراد. با این کار بانک مرکزی می‌خواست که حساب تجاری از حساب شخصی اشخاص جدا شود تا سازمان امور مالیاتی بتواند از سود ناشی از فعالیت تجاری افراد مالیات بگیرد.
31شهریور با بالا گرفتن انتقادها و ابهام‌ها، مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی گفت: حساب‌هایی که شامل 2شرط باشد، حساب تجاری محسوب می‌شوند؛ اول اینکه تعداد «واریز‌به» حساب بیش از ۱۰۰فقره باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵۰میلیون ریال باشد، بنابراین صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست، به‌عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریز به‌حساب در ماه، ۱۰میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز به‌حساب کمتر از ۱۰۰مورد باشد، حساب مشمول بررسی به‌عنوان حساب تجاری نخواهد بود. او در عین حال این را هم گفته بود که پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن حساب‌های افراد تصمیم‌گیری می‌شود و حتی ممکن است حسابی واجد هر 2شرط باشد، اما حساب تجاری شناخته نشود.
دیروز اما حسن میرازپور، مدیر اداره مهندسی نرم‌افزار بانک مرکزی با اعلام اینکه فقط 15بانک به کمک بانک مرکزی آمده‌اند و نیمی دیگر از بانک‌ها هنوز این کار را نکرده‌اند و از دی‌ماه۱۴۰۱ تاکنون 12میلیون‌و300هزار حساب تجاری‌سازی شده است، بر لزوم تسریع در پیوستن ۱۵بانک باقی مانده به سامانه تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری تأکید کرد. او می‌گوید: سازمان امور مالیاتی پس از انجام بررسی‌های لازم، پرونده مالیاتی برای یک حساب تشکیل می‌دهد و این موضوع را به‌صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌کند و بلافاصله بانک مرکزی نیز شماره حساب را به بانک مربوطه اعلام می‌کند و بانک نیز ملزم است آن حساب را به‌عنوان حسابی تجاری درنظر گیرد و الزامات مرتبط با حساب تجاری را روی آن اعمال کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید