• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190370
+
-

انتقال آب دریا به اصفهان‌ در اولویت است

خبر روز
انتقال آب دریا به اصفهان‌ در اولویت است

پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از 5سال پیش آغاز شده است و با قوت پیش می‌رود. به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه این پروژه برای حل مسئله مشکل آب فولاد مبارکه نیست، گفت: این شرکت تقریبا۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از پساب تأمین می‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف‌گذاری ما این است که برداشت آب از زاینده‌رود طی 3 سال پیش‌رو به صفر برسد.
محمدیاسر طیب‌نیا با بیان اینکه بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر را کلید زدیم، افزود: تلاش می‌کنیم که نیاز آبی ما از دریا بسیار کم باشد زیرا برنامه‌ریزی روی ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنایع استان است.
وی با تأکید بر اینکه انتقال آب دریا برای حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است، ابراز داشت: فولاد مبارکه در این زمینه بیش از سهم خود و وظیفه خود هزینه کرده است‌.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم هزینه شده برای این پروژه را سنگین خواند و گفت: هم اکنون این طرح انتقال آب در ۲۰ نقطه از سیرجان تا اصفهان در حال پیشروی است و ۶ پیمانکار توانمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند که شامل چندصد کیلومتر کریدور و چندده کیلومتر لوله‌گذاری است‌. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه انتقال آب دریا برای صنعت توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: سهم هزینه‌ای انتقال آب کمتر از حمل‌ونقل است ضمن اینکه امکان جابه جایی این کارخانه نیست و کل درصد هزینه این آب در تولید فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب است. طیب‌نیا با بیان اینکه در اصفهان ۷۳ درصد آب برای مصارف کشاورزی، ۲۱ درصد شرب و 5درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، گفت: اصفهان به‌عنوان استانی صنعتی در حوزه صنعت، آب زیادی مصرف نمی‌کند. وی با بیان اینکه برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه زاینده‌رود کمتر از یک درصد است، افزود: براساس دستورالعملی که به صنایع کشور ابلاغ شده صنایع در آینده امکان استفاده از آب خام را نخواهند داشت و به بیان دیگر فروش آب به تجارت تبدیل خواهد شد و این انتقال آب برای صنایع نوعی سرمایه‌گذاری است. طیب‌نیا با بیان اینکه باید نگاهمان متحول شود، تصریح کرد: مصرف میانگین آب در فولاد در جهان ۳.۳ دهم مترمکعب برای هر تن فولاد است و ما در فولاد مبارکه به ۲.۲ مترمکعب مصرف به ازای تولید هر تن فولاد در سال گذشته رسیدیم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید