• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190323
+
-

رویکردی نوین در حل معضلات و مشکلات تهران

رویکردی نوین در حل معضلات و مشکلات تهران

سوده نجفی-عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران

یکی از اقدامات خوب و مناسبی که از سوی شورای ششم و از همان ابتدای شروع به فعالیت صورت گرفت، بازدیدهای میدانی از مناطق و ارتباط مستقیم با بدنه جامعه و شهروندان و دیدارهای چهره‌به‌چهره بود که این امر موجب شد تا هرکدام از اعضا با توجه به وظیفه‌ای که متقبل شده‌اند، بدون واسطه در جریان مسائل و‌ مشکلات مردم قرار بگیرند و تا جایی که ‌امکان دارد، برای رفع چالش‌ها تسهیلگری کنند. با چنین اقداماتی موانع توسعه شهر شناخته می‌شود و راحت‌تر می‌توان سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کرد.
همچنین در بحث نظارت‌، شورای شهر موظف است نسبت به تمامی امور و فعالیت‌هایی که در سطح شهر صورت می‌گیرد، نظارت داشته باشد و اگر با مواردی همچون نقض قانون، اهمال و کم‌کاری و هر آنچه موجب مانع و ایجاد کندی در گردش چرخه فعالیت پویای شهر روبه‌رو می‌شود، ورود کرده و خواستار رسیدگی و پیگیری از سوی مرجع مربوطه باشد. درجایی که موضوع مسائل مردم مطرح شود، بهترین وسیله برای حل مشکل و معضلات ایشان توسط نمایندگان آنهاست که می‌تواند در سطوح مختلف مطرح شود.
انتخاب شهردار از سوی نمایندگان مردم نیز یکی‌از اقدامات بسیار حائز اهمیتی است که باید با دقت و با بررسی توانمندی‌ها، سوابق، تجارب و... صورت گیرد.
هماهنگی و تعامل بین بدنه شهرداری و شورا با توجه به رسالت نمایندگان شهر در جایگاه سیاستگذاری و‌ تصمیم‌گیری و ضرورت اجرای آن توسط بدنه شهرداری موجب اتحاد و همبستگی در جهت رفع مشکلات شهر و توسعه و تکامل زیرساخت‌های موجود برای هر اقدام مؤثر و کارآمد می‌شود.
یکی از موارد بسیار مهمی که موجب توسعه و بهبود وضعیت شهر برای استفاده شهروندان می‌شود توجه به نکاتی است که از سوی اعضای شورای شهر در جایگاه سیاستگذار و ناظر بر عملکرد شهردار و پس از بررسی و تحقیق و بازدیدهای میدانی در قالب‌های مختلف و متعدد به شهرداری ارائه می‌شود.
لذا ضرورت دارد پس از مطرح‌شدن چنین مواردی شهردار و بدنه شهرداری نسبت به موارد مطرح‌شده پیگیری‌های لازم را انجام داده و به آنها جامه عمل بپوشانند تا پویایی و رشد در شهر جریان داشته باشد.
واقعیت امر این است که مدیریت شهر به ‌عنوان یک رویکرد نوین درحال حل معضلات و مشکلات به‌وجود آمده است و در جامعه شهری نقش مهمی به‌عنوان یک حکومت محلی را ایفا می‌کند. شوراهای شهر به‌عنوان یک عنصر از مدیریت شهری در اداره شهرها در سطح محلی نقش مهمی برعهده گرفته‌اند. به‌نظر بنده تشکیل شوراهای اسلامی شهرها، می‌تواند نقطه عطفی برای مدیریت مشارکتی در کشور باشد تا گام‌های مؤثری در جهت پیشبرد اهداف شهری برداشته شود که البته این امر نیازمند همفکری و همبستگی و تعامل در سطح ملی است.
تا زمانی که در این جایگاه قرار نگیرید و قبول‌ مسئولیت نکنید، قطعا نگاهی که به این مسئله دارید با آنچه در واقعیت و کالبد این امر نیازمند تمرکز و توجه است، متفاوت خواهد بود. اما زمانی که به‌صورت مستقیم در این جایگاه قرار می‌گیرید رسیدگی و نگاه به مسائل موجود بسیار متفاوت و پرمسئولیت خواهد بود.
از بدو شروع به فعالیت و حتی پیش‌تر زمانی که تصمیم گرفتم به‌عنوان نماینده مردم در این جایگاه قرار بگیرم، آنچه برایم دغدغه و مهم بود، گره‌گشایی از کار مردم بود. در طول 2سال گذشته هم سعی کردم گوش شنوایی باشم برای شنیدن مشکلات و تا جایی که مغایرتی با قانون نداشته باشد، مسیر توسعه را برای تسهیلگری و رفع موانع با همکاری و تعامل با سازمان‌ها و نهادها فراهم کنم. یکی‌از مشکلات بسیار چشمگیری که وجود دارد و موجبات ناراحتی و نارضایتی مردم را ایجاد کرده، بحث آلودگی هوا و ترافیک است که در موارد متعدد این موضوع را در صحن شورا و در قالب تذکر مطرح کردم. در کمیته سلامت شورای شهر علاوه بر 2‌کارگروه سلامت شهروندی و بهداشت محیط، کارگروهی تحت عنوان کمیته کاهش خطر و پیشگیری از آسیب تشکیل دادم که در آن از هر ارگان و سازمانی که به نوعی به‌صورت مستقیم‌ یا غیرمستقیم با این موضوعات مرتبط است، یک نماینده معرفی شده تا به‌صورت تخصصی و در قالب ارائه راه‌حل این دو‌موضوع مطرح و پیگیری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید