• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190314
+
-

رئیس شورای ‌عالی استان‌ها و نایب ‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری ضرورت وجود شوراها را تشریح کرد

شورا حلقه اتصال مردم و مدیران

شورا حلقه اتصال مردم و مدیران

زینب زینال‌زاده-خبرنگار

شوراها اعم از شوراهای کلانشهرها، استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی محلات و ... براساس مشورت شکل ‌گرفته‌اند؛ نهادی مردمی که با بیش از 2 دهه قدمت توانسته علاوه بر کلانشهرها در مناطق هم مشکلات کوچک و بزرگ را حل کند؛ چرا که نمایندگان شوراها توسط مردم انتخاب می‌شوند و حلقه میانی و اتصال بین مردم و مدیران هستند. در واقع نمایندگانی که به شوراها راه می‌یابند مطالبات مردم را به مدیران منتقل می‌کنند. البته در این میان اگر نیاز به طرح هم باشد آن را در صحن شوراها ارائه می‌دهند و تصویب می‌کنند. این کار فرایند رفع مشکلات را تسریع و تسهیل می‌کند. در سالروز تأسیس این نهاد مردمی و در راستای تشریح عملکرد شوراها به‌ویژه شورای شهر تهران با پرویز سروری، رئیس شورای‌ عالی استان‌ها و نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تعبیر شما از شورا چیست؟
به‌طورکلی شوراها ظرفیتی هستند که مردم نقش‌آفرین اصلی آن محسوب می‌شوند. این نهاد مردمی متعلق به شهروندان است و با مشارکت آنها در انتخابات شکل می‌گیرد. شوراها تشکیل شده‌اند تا مشکلات شهروندان به مسئولان منتقل و فرایند خدمت‌رسانی به مردم مطلوب‌تر شود. ازاین‌رو حلقه میان مردم و مدیران بهترین تعبیر برای این نهاد است.

 آیا شوراها فقط نهاد سیاستگذار هستند؟
سیاستگذاری، وظیفه اصلی و مهم شوراها به‌ویژه شورای شهر تهران است، اما نمی‌توان گفت این تنها وظیفه شوراها محسوب می‌شود؛ چرا که نمایندگان شوراها می‌توانند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هم مؤثر باشند؛ به‌ عنوان ‌مثال وقتی مشکلی در تهران وجود دارد، در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، حمل ‌و نقل و ... شورا تنها سیاستگذاری نمی‌کند و با ارائه طرح و پیشنهاد تلاش می‌کند بهترین راهکار را انتخاب و به مدیران شهری ارائه دهد. همچنین در برخی از موارد نیاز بوده به‌عنوان نمایندگان پارلمان شهری با دولت تعاملاتی داشته باشیم که این اقدام انجام شده تا برای رفع معضلات پایتخت بهترین تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد.

 آیا در سال‌های اخیر شاهد تزلزل جایگاه شوراها بودیم. دراین‌خصوص توضیح می‌دهید؟
در بخش‌های مختلف قانون اساسی، مستقیم و غیرمستقیم به‌ضرورت وجود شوراها در مشورت‌گرفتن از مردم برای رفع مشکلات و انجام بهتر امور، اشاره و تأکید شده است؛ بنابراین شوراها مورد توجه بوده و هستند، اما در سال‌های اخیر به‌دلیل برگزاری انتخابات این نهاد مردمی با انتخابات ریاست‌جمهوری، سبب شد تا چالش‌هایی ایجاد شود. انتخابات شوراها انتخاباتی اجتماعی است و انتخابات ریاست‌جمهوری، سیاسی محسوب می‌شود؛ بنابراین نباید همزمان با هم برگزار می‌شدند. به ‌هرحال در تلاش هستیم تا چالش ایجاد شده را حل و نهاد مردمی شوراها را بار دیگر به‌ویژه در محلات احیا کنیم.

 نمایندگان شوراها باید تخصص داشته باشند یا سیاست؟
نهاد مردمی شورا یک نهاد اجتماعی محسوب می‌شود و ازاین‌رو نمایندگان بهتر است دارای تخصص در حوزه‌های مختلف اعم از شهرسازی، فرهنگی، عمران و ... باشند. در چنین شورایی می‌توانیم شاهد افزایش اثرگذاری در تصمیمات نظام شورایی و کارآمدی باشیم.

شورای شهر تهران در این دوره موفق بوده است؟
شورای ششم با یک عقب‌ماندگی چندین ساله در تهران مواجه است؛ بنابراین اقدامات صورت‌گرفته به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل بسیار ارزشمند بوده، اما با توجه ‌به عقب‌ماندگی‌ها، کارهای انجام شده برای مردم خیلی ملموس نبوده است. ازاین‌رو گرچه باور داریم شورا در مسیر درستی گام برداشته و هدفی جز جبران عقب‌ماندگی و رفع مشکلات ندارد، اما هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب در تهران فاصله داریم.

 مهم‌ترین تصمیم شورای شهر تهران در دوره ششم چه بوده است؟
در این دوره اولویت مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر، موضوع حمل‌ونقل بوده است؛ چراکه شهر و شهروندان در این مقوله با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. حمل‌ونقل موضوع ترافیک و آلودگی هوا را هم در برمی‌گیرد و ازاین‌رو با حل مشکلات این حوزه می‌توان چالش دیگر اعم از ترافیک و آلودگی هوا را هم برطرف کرد. در غیراین صورت شاهد ناکارآمدی خواهیم بود و به همین دلیل در بودجه امسال شهرداری تهران، حوزه حمل‌ونقل، سهم 47درصدی دارد و امیدواریم گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید