• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190202
+
-

شهرت جهانی گل و گلاب میمند

8 اردیبهشت در تقویم رویدادهای ملی به‌عنوان روز میمند ثبت شده است. گل و گلاب میمند از بخش‌های شهرستان فیروزآباد استان فارس که شهرت جهانی دارد، از 8 اردیبهشت 1402 در تقویم رویدادهای ملی به‌عنوان روز میمند ثبت شد. هر ساله جشنواره گل و گلاب میمند در 8 اردیبهشت برگزار می‌شود و اکنون، ثبت روز میمند حال و هوای خاصی به برنامه‌های روز گل و گلاب این شهرستان داده است. معاون گردشگری استان فارس معتقد است از گذشته در میمند گل‌های منحصربه‌فردی می‌روییده که سوغات بسیاری از کشورهای مختلف بوده است: «به موازات آن گلاب میمند از گذشته مورد توجه بسیاری بوده و سال‌های سال است که گلاب و عطر میمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.» محمد فرخ‌زاده به همشهری می‌گوید: «به همین دلیل، نیاز بود که میمند در تقویم رویدادهای ملی قرار بگیرد. خوشبختانه 8اردیبهشت به‌عنوان روز میمند ثبت شد. دلیل اصلی این انتخاب هم گل و گلابگیری در این بخش محسوب می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «فیروزآباد از شهرهای بسیار قدیمی ایران محسوب می‌شود. شهرستان فیروزآباد دارای آثار تاریخی متعددی ازجمله شهرسوخته، کاخ اردشیر بابکان و قلعه‌دختر است. یکی از بخش‌هایی که از زمان گذشته هم مورد استفاده قرار می‌گرفته، دشت حاصلخیز میمند است.»
‌روز میمند توسط وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع کشور در تقویم ثبت شده است. اقدامی که با درخواست مردم و مسئولان شهر میمند و پیگیری میراث فرهنگی فارس و همراهی وزارتخانه از فردا اجرایی می‌شود. معاون گردشگری استان فارس درباره برنامه‌های 8 اردیبهشت در میمند می‌گوید: «روز جمعه مصادف با روز میمند برنامه‌های مختلفی در آنجا برگزار می‌شود. مخاطبان از جای جای استان و کشور به این شهر سفر می‌کنند تا در کارخانه‌های گلاب و گلابگیری حضور یابند. این اقدام با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری سبب رونق گردشگری و همچنین رونق اقتصادی شده است.»
فرخ‌زاده عنوان می‌کند: «در حال حاضر تعداد زیادی اقامتگاه بوم‌گردی شکل گرفته و مجموعه هتل‌ها در حال آماده‌سازی است. همچنین کارگاه‌های مختلفی در حالِ راه‌اندازی است. جالب اینکه هنوز تمام ظرفیت‌های میمند مورد استفاده قرار نگرفته است. امیدوار هستیم با برگزاری ویژه برنامه‌ها بتوانیم از تمام ظرفیت‌های میمند بهره‌مند شویم.»
 او ادامه می‌دهد: «120 تا 130هزار تُن گل در این مجموعه تولید می‌شود که شهرستان میمند تنها 30 تا 40هزار تن را می‌تواند به گلاب تبدیل کند و مابقی محصول ارزشمند آن به قمصر کاشان منتقل می‌شود و به نام گلاب قمصر به فروش می‌رسد.» معاون گردشگری استان فارس اضافه می‌کند: «گل‌های میمند اسانس‌های خاصی تولید می‌کند که در حال حاضر در کمپانی‌های معروف عطر و اُدکلن دنیا  استفاده می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید