• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190201
+
-

دستور بررسی جزئیات قاچاق 3600اثر تاریخی از فرودگاه امام

دستور بررسی جزئیات قاچاق بزرگ‌ترین محموله اشیای تاریخی از مبدأ فرودگاه امام خمینی(ره) تهران صادر شد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وعده داد که جزئیات کامل بررسی‌ها به‌زودی در اختیار افکارعمومی قرار بگیرد.
پیش‌تر سایت خبری صدای میراث خبر داده بود که 3601شیء تاریخی متعلق به ملت ایران مشتمل بر حدود 3هزار سکه دوره ساسانی و دوره‌های متعدد تاریخی به همراه ظروف و اشیای باستانی دیگر از دوره‌های متعدد تاریخی کشور در قالب بزرگ‌ترین محموله قاچاق آثار باستانی در حال خروج از این فرودگاه به مقصد دوبی و فروش به قیمت 11میلیون دلار بود که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور با هوشیاری توانستند اعضای این باند مخوف قاچاق اشیای تاریخی را از داخل پرواز تهران – دوبی پایین بکشند و با کشف چمدان‌های مملو از آثار تاریخی اعضای این شبکه قاچاق را به دستگاه قضایی تحویل دهند. حتی براساس این خبر برخی کارکنان فرودگاه امام خمینی(ره) نیز در این پرونده بازداشت شده‌اند. کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق اشیای تاریخی کشور در حالی در فرودگاه امام خمینی(ره) و توسط وزارت اطلاعات با همکاری فراجا و سپاه صورت گرفته است که این باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی توانسته بود با ایجاد تونل امن خروج آثار باستانی در گیت‌های بازرسی فرودگاه امام خمینی، این اشیا را از بخش بازرسی این فرودگاه رد کند و اگر هوشیاری دستگاه اطلاعاتی کشور نبود، این آثار به دوبی می‌رسیدند و آنجا به خریداران اشیای تاریخی که توسط همین باند از کشورهای مختلف دعوت می‌شدند، فروخته می‌شد‌.
این باند به‌گفته منابع خبری همشهری، سالیان زیادی است که به خارج‌کردن آثار باستانی کشور از تونل امن ایجاد‌شده در فرودگاه امام خمینی‌(ره) مشغول بوده‌اند و نهادهای اطلاعاتی اکنون در حال بررسی جزئیات خروج آثار تاریخی کشور توسط این باند هستند و تا امروز نیز برخی اعضای بلندپایه این باند‌ دستگیر شده‌اند. اصل ماجرا اما آن است که عملیات کشف و دستگیری این باند که پیش از تعطیلات هفته گذشته انجام شد، بدون اطلاع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صورت گرفته و از ابتدا تا انتهای این عملیات این وزارتخانه متولی حفاظت از آثار تاریخی کشور از وجود بزرگ‌ترین محموله قاچاق اشیای تاریخی کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) بی‌اطلاع بوده است.
اما همین دیروز، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگویی که در حاشیه جلسه هیأت دولت با خبرنگار حوزه دولت همشهری داشت، با تأیید تلویحی انجام مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشور اعلام کرده است که دستور بررسی جزئیات را صادر کرده و به‌زودی گزارش کامل این موضوع را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید