مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش برای حراج هنری ویژه مخاطبان عام خبر داد. پیش از آغاز سال جدید خبرهایی از برگزاری 2حراج هنری جدید در ۱۴۰۲ رسید؛ حال جزئیاتی از این دو حراج مطرح و درباره آنها توضیحاتی ارائه شده است. حراجهای هنری زمینهای برای فروش آثار هنرهای تجسمی همچون نقاشی، مجسمه، نقاشیخط و عکس و یکی از راههای حضور آثار هنری در بازار است که زمینه پیشرفت را برای هنرمندان ایجاد میکند. هدف اغلب حراجها ایجاد بستری برای رشد هنر و معرفی هنرمندان در فضایی با نظارت بر اصالت اثر و... است که در کنار آن نیز اهداف اقتصادی را دنبال میکند. میتوان گفت که حراجها با رویکردهای فرهنگی-اقتصادی زیرنظر مؤسسهها برگزار میشوند.
در حال حاضر تعداد حراجهایی که در سطح کشور برگزار میشوند، انگشتشمار است، اما در عین حال مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است که یکی از بسترهای پیشرفت اقتصاد هنر، حراجهای هنری است. عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای پایانی اسفندماه نشستی را با جمعی از اصحاب رسانه داشت. او گفته بود که در سال۱۴۰۲ 2حراج جدید پیش روست. سهرابی در این نشست به اهمیت حراجهای هنری از دیدگاه خود نیز اشاره کرده و درباره رویکرد خود برای ایجاد چرخه اقتصادی در حوزه تجسمی گفته بود که یکی از بسترهای پیشرفت اقتصادی هنر حراج است. او گفته بود: «تاکنون 2حراج به حراجهای سال آتی اضافه شده است که یکی از آنها قطعا در راستای ارائه آثار هنرمندان جوانتر و ایجاد امکان خرید آثاری با قیمتهای متناسب برای همه اقشار جامعه خواهد بود؛ در نتیجه همه ما میتوانیم اثری به دیوار خانهمان داشته باشیم.» او حالا با گذشت حدود یکماه، درباره این دو حراج در گفتوگو با ایسنا توضیحاتی را ارائه کرده است. سهرابی ابتدا درباره جزئیات یکی از این دو حراج که از آن به اسم «حراج معاصر» یاد کرده، صحبت کرد؛ حراجی که بهزعم او «در راستای ارائه آثار هنرمندان جوانتر و ایجاد امکان خرید آثاری با قیمتهای متناسب برای همه اقشار جامعه خواهد بود.» او تأکید کرد که حراج را بستری بسیار مهم برای توسعه اقتصاد هنر، برای هنر و هنرمند میداند. سهرابی گفت: «البته به جهت موقتی بودن حراجها، تعداد انگشتشمار و قیمتی بودن آثار باید اندیشه و سیاستی در این حوزه به کارگرفته میشد تا حراج بهسوی همگان سوق داده شده و فضا هم برای حراجهای بیشتر آماده شود.» مدیرکل هنرهای تجسمی افزود که رایزنیهایی صورت گرفت و با آماده شدن فضا با حراجی به نام «حراج معاصر» موافقت شده است. او گفت: «این حراج تا به حال برگزار نشده است. با این حال دوستان در حراج معاصر دیدگاه مناسبی به آن دارند. ما نیز بر این تأکید کردیم که حراج معاصر باید جامعیتی را برای مخاطبان عام و خاص خود ایجاد کند. مخاطب خاص را باید آنچنان جذب کند که هم یک دانشجو و هم یک استاد بتوانند آثار تولیدی خود را وارد حراج کنند. این حراج نباید صرفا مربوط به استادان باشد و تصمیم بر آن شده که از این جهت جامعیت داشته باشد. سهرابی گفت بهدنبال این است که کیک اقتصاد هنر را بهگونهای بزرگ کند که بعد از تقسیمبندی شامل همه مخاطبان خود شود. وی به ظرفیت حراجهای هنری برای بهرهبردن مخاطبان عام این حراجها هم اشاره و اظهار کرد که برخی مخاطبان عام هنر هم علاقه دارند که با بودجه مشخص خود اثری را تهیه کنند. بر همین اساس این حراج میتواند کمک به این مخاطبان عام هم باشد تا آثاری اینچنینی را تهیه کنند. بهنظر سهرابی از طریق این حراج هم به اقتصاد هنر کمک میشود و هم مخاطبان عام بیشتری دربر گرفته خواهند شد.
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب :
190162
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ElKZY
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved