• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190033
+
-

گوشت مرغ چرا طعم گرانی گرفت؟

تغییرات قیمت در بازارهایی که مشمول یارانه و قیمت‌گذاری هستند، بیش از هر چیز ناشی از تحولات اثرگذار بر روند تولید است و نتیجه واکاوی گران‌شدن گوشت مرغ هم چیزی جز این تحولات اثرگذار نیست. فعلا قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح خرده‌فروشی از 80هزار تومان گذشته و حتی عدد 90هزار تومان را نیز دیده است؛ درحالی‌که همین 3‌ماه پیش، اوضاع تولید مساعد بود و به‌واسطه اشباع بازار، برای خرید گوشت مرغ زیر قیمت تضمینی فراخوان صادر می‌شد. آن روزها گذشت و اکنون بازار گوشت مرغ به‌دلیل سیاست‌ها و کاستی‌های یکی دو‌ماه اخیر، طعم گرانی گرفته است.
اما اصل ماجرا چیست؟ در زمستان پارسال که دعوا سر تأیید و تکذیب قیمت 500هزارتومانی برای گوشت داغ شده بود، کارشناسان و رسانه‌ها بارها هشدار دادند که حواستان به بازار مرغ باشد و پیش از اینکه تقاضای ناتوان شده از خرید گوشت قرمز راهی بازار گوشت مرغ شود، مقدمات بهبود تولید فراهم شود؛ اما در عمل، آنگونه که اکنون مشخص شده، نه‌تنها برای بهبود و تسهیل تولید زمینه‌سازی نشد، بلکه با کاهش فراوانی نهاده‌های دامی در بازار و افول تولید جوجه یک‌روزه، بساطی فراهم آمد تا توازن عرضه و تقاضا به هم بخورد و آنچه هشدار داده می‌شد، محقق شود.
مرغداران، یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار این روزها را، وقفه در تولید جوجه یک‌روزه در اسفندماه گذشته می‌دانند که آن‌هم ناشی از حذف برخی گله‌های مرغ مادر مولد و کمبود نهاده‌های دامی بود. ازآنجایی‌که مرغداری‌های گوشتی، کمتر از دو‌ماه و عمدتا 45روز صرف پرورش جوجه‌ها و عرضه آنها به کشتارگاه می‌کنند، اثرات کاهش تولید جوجه یک‌روزه در اسفندماه، در روزهای اخیر به بازار مرغ رسیده و گوشت مرغ با افزایش قیمت مواجه شده است. در این میان وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان متولی تأمین نهاده موردنیاز مرغداران بدون وزیر و با حضور سرپرست اداره می‌شود و همین مسئله نیز سیگنال ناامیدکننده‌ای برای مرغداران است؛ چراکه آنها حتی سیاستگذار حوزه فعالیت خود را نیز نمی‌شناسند و به‌واسطه بی‌اطلاعی از رویکردها، توانمندی‌ها و لابی‌گری‌های متولی وزارت جهادکشاورزی، ریسک برنامه‌ریزی برای تولید را بالاتر از شرایط عادی ارزیابی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید