• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190018
+
-

تداوم دپوی زباله در جنگل‌ها

بخشی از جنگل‌های روستای «زرندین» در میان جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های کشاورزی منطقه و در فاصله 5کیلومتری شهرستان نکا، از حدود سال64، میزبان زباله‌های این شهرستان و روستاهای اطراف آن بوده‌ است.روزانه حدود 60تن زباله در این منطقه دپو می‌شوند، آن ‌هم در شرایطی که لندفیل اصولی در محوطه وجود ندارد؛ در این شرایط علاوه بر اینکه بوی تعفن و پراکنده شدن زباله به وسیله باد و حیوانات وحشی در زمین‌های کشاورزی، خسارت‌های زیادی به مردم این منطقه و منابع طبیعی آن وارد کرده است، شمار زیادی از درختان بر اثر آلودگی خاک و آب، آفت زده شده و از بین رفته‌اند.
شت شیرابه به سمت جنگل و ورود به آب‌های زیرزمینی و آلوده‌سازی آب از دیگر معضلات اساسی دپوی غیراصولی زباله در این منطقه است.گسترش شهرنشینی و افزایش تولید زباله، تفکیک نشدن زباله در مبدا و همچنین به نتیجه نرسیدن پروژه‌های زباله‌سوز شهرهای شمالی کشور، باعث شده تپه‌های عظیم زباله در مناطق بکر جنگلی مازندران ایجاد شوند که محیط‌زیست و منابع طبیعی منطقه را با خطر جدی مواجه کرده است. زمین‌های روستای زرندین تنها یکی از محل‌های انباشت غیراصولی زباله است.
به اعتقاد برخی کارشناسان تنها راه مدیریت پسماند در شمال پس از کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا، استفاده از تکنولوژی زباله سوز است. اصل ماجرا در این است که حدود 75درصد از زباله‌های تولیدی در شمال کشور به‌ویژه خطه مازندران ‌تر و بقیه خشک و در این میان حدود 17تا 20درصد آن غیرارزشمند و یا به‌عبارتی پسماند است و باید سوزانده شود. اما فرایند راه‌اندازی زباله‌سوزها به کندی انجام می‌شود. به‌طور مثال نیروگاه زباله سوز ساری که شهرهای اطراف را پوشش می‌دهد هنوز پس از گذشت 14سال به اتمام نرسیده و روزانه هزاران تن زباله در دل جنگل‌های هیرکانی بدون اینکه دفع شوند، روی هم تلنبار می‌شوند.تمامی زباله‌های تولید شده مازندران در 27نقطه از مناطق جنگلی، ساحلی و حاشیه رودخانه‌ها دفن می‌شوند.
عملیات ساخت نیروگاه450تنی زباله‌سوز ساری سال 1388شروع شد و هنوز وعده می‌دهند که به‌زودی به اتمام می‌رسد. حدود 10درصد از این پروژه در بخش ابنیه وتجهیزات باقی مانده است و مسئولان استانی خبر از به‌بهره‌برداری رسیدن این پروژه در ماه‌های آینده و هفته دولت می‌دهند. تا آن زمان اکثر زباله‌ها فقط روی هم تلنبار می‌شوند.
روزانه هزار تا 1200تن زباله در پهنه رشت و 2 هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود ولی راه‌اندازی زباله سوز در این استان هم نیازمند بودجه‌های ملی است. زباله سوز شهر رشت هم به‌دلیل عدم‌ تامین اعتبار 40میلیون دلاری فعلا متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید