• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189947
+
-

آغاز بزرگ‌ترین موج عرضه خودرو؛ احتمال نزول قیمت در بازار

50هزار خودرو تا آخر هفته به مشتریان تحویل داده می‌شود

خودرو
آغاز بزرگ‌ترین موج عرضه خودرو؛ احتمال نزول قیمت در بازار

2خودروساز بزرگ ایران از صبح دیروز بزرگ‌ترین عرضه هفتگی خود را آغاز کردند. قرار است تا پایان هفته ۵۰هزار خودرو به مشتریان تحویل داده شود که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود با این میزان عرضه، از التهاب بازار خودرو کاسته شود.
به گزارش همشهری، سال گذشته 2خودرو‌ساز بزرگ از طریق سامانه یکپارچه خرید خودرو از متقاضیان ثبت‌نام کردند که در این طرح بیش از 900هزار نفر شرکت کردند. با اتمام مراحل نوبت‌بندی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در هفته گذشته، مشخص شد که اکثر مشتریان در سال‌جاری محصول مدنظر خود را تحویل خواهند گرفت که همین مسئله سبب کاهش شدید قیمت خودرو در بازار شد. حالا در نخستین گام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از روز گذشته فرایند تحویل خودرو به مشتریان را در سطح بی‌سابقه‌ای آغاز کردند. طبق آخرین خبر‌ها سایپا و ایران خودرو تا پایان هفته جاری جمعا 50هزار خودرو به مشتریان تحویل خواهند داد. این در حالی است که متوسط تحویل هفتگی خودرو در سال‌های اخیر حدود 25هزار خودرو بوده است. پیش از این، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت گفته بود: اردیبهشت و خرداد 250هزار خودرو تحویل متقاضیان می‌شود.

احتمال کاهش قیمت بازار
انتظار می‌رود با ورود 50هزار خودرو جدید به بازار ظرف هفته جاری بازار خودرو که از ابتدای سال با نوسان‌های جدی مواجه شده، تحت‌تأثیر قرار بگیرد و قیمت خودرو‌های داخلی با نزول مواجه شود. ظرف چند روز گذشته نیز همزمان با مشخص‌شدن اولویت‌بندی تحویل خودرو، قیمت برخی خودرو‌های داخلی ازجمله 207 با افت مواجه شدند به‌طوری که قیمت این خودرو که 2هفته پیش از مرز یک میلیارد تومان هم عبور کرده بود، در مبادلات روز گذشته به 800 تا 870میلیون تومان رسید.
شرکت‌های خودروساز همچنین در تلاش هستند از طریق به‌کار‌گیری روش‌های جدید سرعت تحویل خودرو را هم افزایش بدهند. به‌طور مثال، 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا قصد دارند برای تسریع در تحویل خودروها به مشتریان، از حدود نیمی از آنها دعوت کنند تا با مراجعه حضوری به کارخانجات، نسبت به تحویل خودروی خود اقدام کنند. شرکت‌های خودرو‌ساز اعلام کرده‌اند امکان تحویل حضوری خودروها در تمام سایت‌های تولیدی خودروسازان در کشور فراهم شده است و مشتریان می‌توانند پس از دریافت پیامک مربوط، نسبت به انتخاب دریافت خودرو به‌صورت حضوری اقدام کنند. تحویل حضوری، سبب کاهش زمان انتظار و ایجاد سرعت در فرایند تحویل خودرو خواهد شد. باتوجه به آنکه ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل خودرو در سطح 25هزار خودرو در هفته است، تحویل خودرو از طریق کارخانه هم می‌تواند سرعت تحویل را افزایش دهد و هم مشکل حمل‌ونقل خودرو‌های تولیدی را مرتفع کند.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو روز گذشته در همین باره گفت: با توجه به اینکه ناوگان حمل‌ونقل خودرویی امکان ارسال ۲۵هزار خودرو در یک هفته را ندارد، از مشتریان تقاضا داریم بعد از اعلام محل تحویل خودرو در استان‌هایی که خط تولید دارند مثل خراسان، کرمانشاه، تبریز، شیراز و تهران درصورت امکان با مراجعه حضوری خودروی خود را تحویل بگیرند و یک هزینه سفر یک میلیون تومانی دریافت کنند.
از سوی دیگر، شرکت‌های خودرو‌ساز در تلاشند تیراژ تولید را در سال‌جاری به شکل محسوسی افزایش دهند تا به اهداف تعیین‌شده ازسوی وزارت صنعت دست پیدا کنند. طبق تازه‌ترین خبر‌ها میزان تولید خودرو در فروردین امسال 65درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است و به‌نظر می‌رسد چنانچه این رویه ادامه پیدا کند، امسال تیراژ تولید خودرو به مرز 1.5میلیون دستگاه خواهد رسید. این موضوع نیز می‌تواند در کنار افزایش عرضه و افزایش سرعت در تحویل خودرو، اثر مضاعفی بر قیمت خودرو ظرف ماه‌های آینده داشته باشد.

مکث
آغاز ثبت‌نام‌های جدید

به‌موازات افزایش سرعت تحویل خودرو‌های جدید و افزایش تولید، ایران خودرو و سایپا در تلاشند تا مرحله دوم ثبت‌نام متقاضیان خودرو را از هفته بعد (16اردیبهشت‌ماه) آغاز کنند. با این حال به‌نظر می‌رسد در این دوره بخش عمده خودرو‌های قابل عرضه متعلق به شرکت سایپا باشد. مدیرعامل ایران خودرو دیروز درباره مشارکت ایران خودرو در طرح بعدی فروش خودرو، گفت: احتمالا با این میزان عرضه، امکان عرضه دیگری برای شرکت ایران خودرو وجود نداشته باشد. بنابراین احتمالا در طرح فروش بعدی سامانه یکپارچه که اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، ایران خودرو محصولی عرضه نخواهد کرد و بیشتر عرضه محصولات سایپا انجام خواهد شد. علیمردان عظیمی از تحویل رانا، تارا و هایما در سال۱۴۰۲ خبر داد و گفت: خودروهایی که اختلاف قیمت کمتری با بازار دارند؛ تقاضای کمتری هم داشتند و امکان تحویل آنها در سال‌جاری وجود دارد. بنابراین امکان تحویل خودروهایی مثل رانا، وانت آریسان، تارا و هایما تا پایان امسال وجود دارد. به‌گفته او، افرادی که پیامک تحویل خودرو برای آنها ارسال شده تا ۱۴اردیبهشت‌ماه مهلت دارند وجه خود را تکمیل کنند. عظیمی همچنین درباره متقاضیانی که در طرح قبلی موعد تحویلشان سال۱۴۰۳ اعلام شده، گفت: این افراد می‌توانند از امروز ۵اردیبهشت برای اصلاح ثبت‌نام به سایت مراجعه و خودروهایی که ظرفیت خالی دارند، یعنی رانا، تارا، آریسان و هایما را انتخاب کنند. امکان تحویل این خودروها در سال۱۴۰۲ وجود دارد. او افزود: اگر باز هم نتوانستند در سال۱۴۰۲ ثبت‌نام کنند یا به آنها نوبت داده نشد، نوبت سال۱۴۰۳ به قوت خود باقی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید