• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189946
+
-

ثبت‌نام دانشگاه آزاد در نهضت خانه‌سازی

با امضای تفاهمنامه وزارت راه‌وشهرسازی و دانشگاه آزاد، این دانشگاه نیز به حامیان احداث مسکن در نهضت خانه‌سازی پیوست

ساخت 4میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان مصرفی مسکن، شعار دولت سیزدهم بود و الزام قانون جهش تولید مسکن که البته در سال نخست با چالش‌های متعدد مواجه شد، اما در دوره جدید وزارت راه‌وشهرسازی، عزم‌ها جزم شده تا با استفاده از همه راهکارهای مشارکتی و تأمین مالی، نهضت خانه‌سازی روی غلتک بیفتد و دینی بر ذمه دولت نماند.
به گزارش همشهری، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهمنامه‌ای برای احداث 500هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای استادان، کارکنان و دانشجویان متأهل در اراضی این دانشگاه امضا کردند و قرار است با اجرای این تفاهمنامه، نیاز مسکن استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین نیاز خوابگاه‌های متأهلی این دانشگاه مرتفع شود. در بهترین حالت، بر اثر این تفاهمنامه، 12.5درصد از کل واحدهای مسکونی مورد تعهد در نهضت ملی مسکن، با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی احداث خواهد شد.

جزئیات احداث مسکن دانشگاهی
در نشستی که دیروز با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی و محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد، دو طرف تفاهمنامه‌ای برای ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی نهضت ملی امضا کردند. براساس این تفاهمنامه مقرر است تا ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی در سراسر کشور برای کارکنان، استادان و ساخت خوابگاه‌های متأهلی برای بهره‌مندی دانشجویان دانشگاه آزاد مدنظر قرار گیرد. در این نشست وزیر راه‌وشهرسازی با تأکید بر اینکه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی استادان، کارکنان و خوابگاه‌های متأهلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، نوآورانه و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی احداث خواهد شد، گفت: امسال و سال آینده، سال شکوفایی تولید مسکن در کشور است. وی افزود: وزارت راه‌وشهرسازی به‌منظور تحقق اهداف نهضت بزرگ ملی تولید مسکن که رونق خوبی گرفته است با مجموعه‌های مختلف و امروز با دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد تفاهمنامه امضا کرده است. وزیر راه‌وشهرسازی با یادآوری اینکه چندی پیش درخصوص تولید مسکن با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توافق شد، توضیح داد: رایزنی برای ساخت مسکن دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳‌ماه پیش آغاز شد که امروز با امضای این تفاهمنامه عملیاتی شد. مقرر است تا دانشگاه آزاد اسلامی به جریان تولید مسکن برای اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در قالب خوابگاه‌های دانشجویی و مسکن‌های استیجاری مبادرت کند.

تشکیل کارگروه‌های تخصیص زمین
 وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه احداث 500هزار واحد مسکونی با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: به‌منظور تسریع در اجرای این تفاهمنامه، کارگروه‌های مشترکی برای اختصاص زمین در تک‌تک استان‌ها تشکیل خواهد شد. در حوزه نهضت ملی مسکن زمین‌هایی که متعلق به‌خود دانشگاه باشد یا زمین‌هایی که متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی باشد با حمایت وزارت راه‌وشهرسازی در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد. بذرپاش جهت‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی را برای ساخت مسکن مناسب ارزیابی کرد و افزود: وزارت راه‌وشهرسازی در سیاستگذاری برای ساخت مسکن در دانشگاه آزاد اسلامی نگاه متفاوتی دارد تا هم نوآورانه‌تر و هم با تأمین کامل خدمات زیربنایی و روبنایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی و مطالعاتی در حوزه صنعتی‌سازی‌ هم در دانشگاه و هم در وزارت راه‌وشهرسازی و مجموعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بهره لازم گرفته شود.

تلاش برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن
به‌دنبال رشد تورم در یک سال اخیر، هدف‌گذاری‌های انجام شده برای تأمین مالی و احداث مسکن دولتی با چالش مواجه شده، اما طبق گفته وزیر راه‌وشهرسازی، رویکرد این وزارتخانه در تولید مسکن نهضت ملی، کاهش قیمت تمام‌شده است. او گفت: قیمت‌های بالای این روزهای ساخت مسکن مورد پذیرش نیست و در تلاش هستیم تا با کاهش قیمت تمام‌شده هم در ساخت، هم در تأمین مصالح ساختمانی و هم حذف قیمت زمین، شرایط را برای خانه‌دار شدن مردم مهیا کنیم. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه امسال و سال آینده سال شکوفایی تولید مسکن در کشور است، گفت: دانشگاه آزاد یکی از ظرفیت‌های مناسب علمی پژوهشی است و مطمئن هستم با رویکرد حال حاضر، در سال‌جاری و سال آتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولید مسکن در کشور خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید