• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18974
+
-

آزادی 4ملوان لنج سراج پس از40‌ماه اسارت

با آزادی این ملوان‌ها فقط 4ملوان دیگر لنج سراج در اسارت دزدان دریایی سومالیایی گرفتار مانده‌ و خانواده‌هایشان چشم انتظار آنها هستند

پیگیری
آزادی 4ملوان لنج سراج پس از40‌ماه اسارت

21ملوان لنج سراج سرنوشت‌های مختلفی داشتند. 8نفر از آنها در جریان ما‌ه‌ها اسارت در بند دزدان دریایی سومالیایی، زیر شکنجه جان باختند، 5نفر توانستند از اسارتگاه دزدان فرار کنند، 4نفر در عملیات پیچیده مأموران وزارت اطلاعات آزاد شدند و هنوز 4نفر دیگر از آنها در اسارت یکی از سردسته‌های دزدان دریایی معروف به طرانی به‌سرمی‌برند.

به گزارش همشهری، روز پنجشنبه سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با حضور در مراسم استقبال از 4ملوان آزاد شده از بند دزدان دریایی، به بیان جزئیات عملیات پیچیده مأموران اطلاعات برای آزادی این ملوان‌ها پرداخت. وی گفت: این ملوان‌ها از چند سال پیش در اسارت گروگانگیران بودند تا اینکه در سفری که رئیس‌جمهور به بندر چابهار داشت، خانواده‌های آنها درخواست‌شان برای آزادی ملوان‌ها را اعلام کردند و با دستور دکتر روحانی، این موضوع در دستور کار وزارت اطلاعات قرار گرفت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ملوانان در اختیار حکومت و یا مجموعه رسمی قرار نداشتند، به همین‌خاطر وزارت اطلاعات در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی وارد عمل شد و در نهایت این افراد توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) از دست گروگانگیران آزاد شدند. به گفته وی، ارتباط گرفتن با این دزدان دریایی کار ساده‌ای نبود و وزارت اطلاعات با هر روش و ابزاری که در اختیار داشت، تلاش کرد تا مقدمات آزادی این عزیزان را فراهم کند و در نهایت این نتیجه حاصل شد و آنها در خاک جمهوری اسلامی ایران هستند. وزیر اطلاعات ادامه داد: سپاه قدس، وزارت امور خارجه و همکاران در وزارت اطلاعات شبانه‌روز در این زمینه همکاری کردند تا نتیجه حاصل شد و وظیفه ماست که در برابر هر شهروند ایرانی گرفتار، اقدامات لازم را انجام دهیم و افتخارمان این است که خدمتگزار مردم هستیم.

سفر بی‌بازگشت

مسعود بلوچی، احمد بلوچی، آدم بلوچی و شیرمحمد تابه‌زر 4صیاد ایرانی هستند که در تازه‌ترین عملیات وزارت اطلاعات از اسارت دزدان دریایی سومالی آزاد شده‌اند. بهمن سال 93 بود که آنها به همراه 17ملوان دیگر سوار بر لنج سراج بندر کنارک را ترک کردند تا برای صیادی راهی آب‌های آزاد شوند. آنها اما هنگام ماهیگیری در آب‌های آزاد، به محاصره دزدان مسلح دریایی درآمدند و گروگان گرفته شدند. دزدان دریایی لنج سراج را شکستند و گروگان‌ها را با خود به ساحل بردند. سپس آنها را به 4گروه 4نفره و یک گروه 5نفره تقسیم و هر کدام از گروه‌ها را در محلی زندانی کردند. آنها از همان زمان شروع به شکنجه ملوان‌ها کردند و آنها را تحت فشار قرار دادند تا با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و برای آزادی‌شان درخواست پول کنند. دزدان دریایی برای آزادی هر کدام از گروه‌ها ده‌ها هزار دلار درخواست کرده بودند؛ مبلغی که پرداخت آن برای خانواده‌های گروگان‌ها غیرممکن بود. با این حال ماه‌ها از اسارت ملوان‌ها گذشت تا اینکه در این مدت 8نفر از آنها زیر شکنجه‌های وحشیانه دزدان دریایی جان باختند و 5نفر نیز توانستند با کمک نیروهای دولتی سومالی از اسارتگاه دزدان فرار کنند و به ایران بازگردند. به این ترتیب 8نفر دیگر که به دو گروه 4نفره تقسیم شده بودند، همچنان در اسارت دزدان باقی ماندند تا اینکه با عملیات وزارت اطلاعات، اعضای یکی از این گروه‌ها نیز پس از 40‌ماه از بند گروگانگیران آزاد شدند. یکی از آنها روز پنجشنبه در ملاقات با وزیر اطلاعات درحالی‌که باورش نمی‌شد از دست دزدان دریایی جان سالم به در ببرد، گفت: ما روزهای سختی را سپری کردیم. دوستان ما از گرسنگی و تشنگی جلوی ما مردند اما دزدان دریایی حاضر نشدند یک لیوان آب به دست‌شان بدهند. آنها با لوله آهنی ما را می‌زدند تا بتوانند از خانواده‌هایمان پول بگیرند.

به‌رغم آزادی این ملوان‌ها، همچنان 4ملوان دیگر به نام‌های جلال دهواری، محمدشریف پناهنده، ابراهیم بلوچ و عبدالله نوهانی در اسارت دزدان دریایی به‌سرمی‌برند و خانواده‌هایشان چشم‌انتظار آزادی آنها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید