• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189635
+
-

ناقابل برای کاهش آمار بی‌سوادی

ناقابل برای کاهش آمار بی‌سوادی

فاطمه عباسی

اگرچه در دنیای امروز معیارهای باسوادی دگرگون شده است و فرد برای آنکه با سواد تلقی شود لاجرم باید مهارت‌هایی‌مانند کار با رایانه و آشنایی با یک زبان خارجی را در چنته داشته باشد، اما هنوز هم این مهارت‌ها با معیارهای قدیمی با سواد بودن یعنی داشتن توانایی خواندن و نوشتن محقق می‌شود. به همین دلیل هم سال‌هاست که مسئولان تلاش می‌کنند ریشه بی سوادی را در کشور بخشکانند و آمارها را در این زمینه کاهش دهند.
نهضت سواد آموزی که عنوان آشنایی برای همه ماست، با صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره)، در ‌٧دی‌ماه ‌١٣٥٨ شروع به‌کار کرد و با تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، امکان تشکیل کلاس را در تمام نقاط کشور به‌وجود آورد و به این ترتیب، یک جریان مردمی برای از بین بردن بی سوادی به راه افتاد؛ مردمان بسیاری به خیل باسوادان پیوستند تا جایی که امروز نرخ باسوادی به بالای 97درصد رسیده و شاید بتوان گفت؛ فاصله زیادی با ریشه‌کنی بی‌سوادی نداریم. حالا حتی در بسیاری از روستاهای دورافتاده و محروم هم می‌توان رد پای نهضت سوادآموزی را دید که مردان و زنان بسیاری به واسطه این نهضت مردمی، سواد خواندن و نوشتن پیدا کرده‌اند.
اوایل سال 93بود که طرحی جالب به تصویب هیأت وزیران وقت ‌رسید؛ اینکه برای کسانی که همت کرده و در کلاس‌های نهضت شرکت کرده‌اند و باسواد شده‌اند، پاداش باسوادی در نظر گرفته شود.
این طرح با وجود تصویب شدن، در آن سال پیگیری نشد و مسکوت ماند، اما آنطور که رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وعده داده، قرار است امسال پاداش باسوادی به‌حساب افرادی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باسواد شده‌اند، واریز شود. طبق مصوبه، هر شخصی که باسواد شود از ۲۰درصد هزینه‌ای که برای باسوادی‌اش تخصیص داده شده، بهره‌مند می‌شود. به‌گفته این مسئول، حدود ۹۲هزار نفر شامل پرداخت مشوق‌ها بودند که ۹۰۰۰نفر شماره حسابشان مسدود بوده است؛ اگر شما هم جزو آن افراد هستید، نگران نباشید زیرا قرار است دوباره سامانه‌ای را اعلام کنند تا افراد جامانده بتوانند مشکل را حل کرده و پاداش باسوادی‌شان را دریافت کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید