نمایش ترسآور در ایرانشهر
حسین کیانی مشغول آمادهسازی 2 نمایش است که با فاصلهای اندک روی صحنه میروند
حسین کیانی این روزها مشغول آمادهسازی 2 نمایش است که با فاصلهای اندک روی صحنه میروند.
این نویسنده و کارگردان که همزمان با فعالیت هنری در کار تدریس هنرجویان و دانشجویان هم هست، 2 نمایش تازه را برای اجرا آماده میکند. او از اوایل هفته آینده نمایش «کافه کات» را بهعنوان نمایشی زنانه و ترسآور در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میآورد.
این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی خود او روی صحنه میرود و داستانی رواننگار در گونه نمایشِ ترسآور است و روایت انتقام کشیدنِ دخترانِ بینام و نشانی را از مردی که همه زنانگی آنها را مورد تهاجم قرار داده است، نمایش میدهد. ایسنا نوشته: تهیهکننده و مجری طرح این اثر نمایشی حسامالدین مختاری و خانه هنر کاج است و بازیگرانی چون بهروز پناهنده، هدا ناصح، کهبد تاراج، الهه شهپرست، مریم ندایی، ساناز روشنی و حسام مختاری در آن به ایفای نقش میپردازند. همچنین ساخت موسیقی بر عهده آرش موسوی است. کیانی درباره این اثر نمایشی توضیح میدهد: طرح کوتاهی از این نمایشنامه در سال ۹۷ در قالب فیلمنامه کوتاهی نوشته شده، اما فرصت ساختش فراهم نشده است. بعد از پیشنهاد مجموعه ایرانشهر برای اجرای نمایشی در سالن سمندریان از ابتدای اسفند به نوشتن نمایشنامه پرداختم و تمرینها از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد و بلافاصله از ۵ فروردین تاکنون ادامه دارد. بهگفته او، اجرای نمایش در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از اوایل هفته آینده آغاز خواهد شد.
کمدی درام در تماشاخانه ملک
اما این هنرمند در کنار این نمایش، ساخت اثر دیگری را هم در دست دارد. «جنجال بر سر سایه خر» نمایشی است که حسین کیانی بهعنوان کارگردان و دراماتورژ، با اجرای آن همکاری دارد. این نمایش در قالب کارِ کارگاهی پس از ۹ماه تمرین توسط هنرجویانی بااستعداد به تهیهکنندگی مهدی سهرابی در تماشاخانه ملک بهزودی روی صحنه خواهد رفت.«جنجال بر سر سایه خر» کمدی درامی تاریخی است که دعوای فاجعهبار اهالی یک شهر کوچک در یونان باستان بر سرِ سایه خری را روایت میکند. این اثر نوشته فردریش دورنمات و ترجمه بهروز قنبرحسینی است که تمرینهای کارگاهی آن در تماشاخانه ملک از مرداد سال گذشته شروع شد و پس از فراز و نشیبهایی بهدلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی، اجرای آن به تعویق افتاد. نکته قابلتوجه در این نمایش، نخستین اجرای عمومی و حرفهای حسین کیانی از یک درام خارجی است که تاکنون سابقه نداشته است چرا که این درامنویس و کارگردان به نگارش و اجرای متون ایرانی معروف است و بهنوعی به نمایشگرِ ایرانی شهرت دارد. باید دید در نخستین تجربه از یک متن خارجی با گروهی از هنرجویانِ مستعد، او چگونه توانسته است از ظرفیتهای نمایشهای ایرانی برای کارگردانی یک نمایش غیرایرانی استفاده کند.