• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189565
+
-

تهدید دومین غار بزرگ نمکی جهان با مزارع پرورش میگو در قشم

۱۴استخر از مزارعی که در مجاورت گنبد و غار نمکدان ایجاد شده تا میگو پرورش دهند، به‌رغم مخالفت‌های قانونی بسیار ژئوپارک جهانی قشم آبگیری شدند.
به گزارش مهر، بیش از ۵۰۰میلیون سال طول کشید تا نمک با شکستن لایه‌ها و سنگ‌هایی که روی آن قرار گرفته، به سمت سطح زمین حرکت کرد و این حجم نمک به سطح زمین رسید و گنبد نمکدان قشم در نتیجه به سطح زمین رسیدن یکی از این مجموعه‌های نمکی تشکیل شده است.
میراث طبیعی ملی بوخو (محدوده قدیم ژئوپارک) با شماره ۱۷۱ در سال ۱۳۹۰ به همراه ۱۰اثر طبیعی ثبت شده دیگر در داخل محدوده این اثر که همگی جزو ژئوسایت‌های ثبت شده ژئوپارک جهانی قشم نیز هستند، ازجمله گنبد و غار نمکدان، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. غار نمکدان، به‌عنوان ژئوسایت مهم ژئوپارک جهانی قشم و طولانی‌ترین غار نمکی در جهان به شمار می‌آید که بیش از ۶هزار و ۵۰۰متر طول دارد و می‌توان آن را به‌عنوان یکی از نفایس ملی و جهانی قلمداد کرد. هر چند که بنابر اظهار مسئولان این اثر بی‌نظیر در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در حال طی فرایندهای مربوطه است.
همچنین گنبد و غار نمکدان در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از ۱۰۰اثر برتر میراث زمین شناختی دنیا توسط اتحادیه بین‌المللی علوم زمین معرفی شد.
این آثار مانند هر اثر ملی دیگر، عرصه و حریمی با ضوابط مشخص دارند. به این معنا که نباید هیچ اقدامی برخلاف ضوابط مصوب در محدوده عرصه و حریم آنها انجام شود و بر همین اساس هر دخل و تصرف و اقدامی خلاف قانون در عرصه و حریم این آثار مشمول مجازات خواهد بود.
سجاد اشگرف، مدیر ژئوپارک قشم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن نگرانی از این اتفاق، از آبگیری مجدد استخرهای پرورش میگو خبر داد و گفت: حدود ۱۴استخر از مجموعه استخرهای ایجاد شده در سال‌های اخیر آبگیری شده و ماشین‌های سنگین هم در حال تخریب زمین‌های آن محدوده هستند.
وی توضیح داد: ماشین‌ها در حال تخریب گسترده بستر طبیعی ارزشمند این منطقه هستند و استخر ایجاد می‌کنند. اقدام به حفر کانال‌های عمیق در عرصه اثر کرده و آب دریا را روانه سرزمین کردند. اشگرف بیان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم در نامه‌ای به دادستانی شهرستان قشم شکایت کرده ولی هنوز دستوری برای توقف عملیات صادر نشده است. این درحالی است که سال۹۹ دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور اعلام کرده هرگونه تصرف و تجاوز به آثار ملی، جرم تلقی و همگی از موارد حقوق عامه محسوب می‌شود
اشگرف همچنین درباره آسیب‌های مزارع پرورش میگو به گنبد و غار نمکدان گفت: با توجه به فاصله این اراضی از ساحل و لزوم تخریب گسترده به‌منظور ایجاد کانال و همچنین نیاز به حجم بالایی از آب دریا جهت آبگیری استخرهای ایجاد شده، وقتی آب فوق اشباع دریا به خاک سرزمینی قشم وارد می‌شود، نفوذ گسترده آب به لایه‌های زیرین، موجب می‌شود تا نه‌تنها بستر میراثی این آثار آسیب ببیند بلکه شاهد انحلال و تخریب گنبد نمکدان هم باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید