• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18937
+
-

مهمان «شهرخدا» شو

مروری بر برنامه‌های برج میلاد تهران به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان در هفته آخر برگزاری‌

تهرانشهر
مهمان «شهرخدا» شو

حامد فوقانی:

«خودش یک شهر است؛ همه‌‌چیز را یکجا دارد»؛ این توصیف یک مادر خانه‌دار از برج میلاد است که در ماه مبارک رمضان به همراه خانواده‌ به مجموعه برج آمده بود تا از برنامه‌های متنوع مناسبتی این ماه بهره ببرد. در واقع فارغ از نگاه جناحی، تبلیغاتی و... برج میلاد تبدیل به مجموعه کاملی شده است.

زمانی که کلنگ احداث این برج به زمین خورد و سپس میلگرد، بتن، آهن و سیلیس در هم تنیده شدند و بالا رفتند به این موضوع هم فکر شده بود که نماد جدید پایتخت، همسایه‌هایی از جنس فرهنگ و هنر و تفریح و کسب‌وکار هم داشته باشد. برج سرانجام در مهر87 با ارتفاع 435متر سر به آسمان سایید و از آن پس، روزبه‌روز رشد کرد؛ نه از نظر قد بلکه در زمینه تامین آنچه ‌تهران‌ و گردشگرانش احتیاج داشتند.

مرکز همایش‌های برج میلاد محلی شد برای برگزاری رسمی‌ترین مراسم و همایش‌های بین‌المللی؛ حیاط، سالن و دیگر تالارها هم این امکان را در اختیار اقوام ایرانی قرار دادند که  ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند و این کار به روالی معمول بدل شد؛ چنان که در هفته اول ماه رمضان امسال هموطنانی از استان سیستان‌وبلوچستان با اجرای برنامه‌های متنوع در محیط پیرامونی برج، استعدادهای جنوب شرق ایران را در معرض دید پایتخت‌نشینان گذاشتند و پس از آن سمنانی‌ها و در هفته آخر‌ ماه مبارک هم احتمالا قومی از استانی دیگر.

اگر هنوز مهمان «شهر خدا» نشده‌اید، یک هفته مانده به پایان ماه رمضان، در آخرین روزهای‌ بهار قرآن و پیش از عید فطر، بعد از افطار تا پاسی از نیمه‌شب به مجموعه برج میلاد بروید. شهر خدا، عنوان جشنواره رمضانی این مجموعه است که در 2هفته اول ‌ماه مبارک، روزانه حدود 50هزار شرکت‌کننده داشت. در این صفحه، گزارشی از حال‌وهوای این برنامه را می‌خوانید.


شاید اگر نزدیک زمان افطار وارد مجموعه برج میلاد شوید حجم خودروهای ورودی، شما را شوکه کند اما بدانید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ برای پارک این خودروها جا به اندازه کافی وجود دارد.
 البته همه دوست دارند با خودروی شخصی تا نزدیکی برج بروند و در پارکینگ VIP توقف کنند اما این پارکینگ و پارکینگ‌های همجوارش گنجایش تعداد بالای مراجعه‌کنندگان را ندارند؛ بنابراین با همکاری و هماهنگی ماموران به پارکینگی راهنمایی خواهید شد که هم امنیت خودروی‌ شما تضمین می‌شود و هم پس از پارک ‌می‌توانید با ون‌های مجموعه، به‌راحتی هر جا که دوست دارید بروید. ضمنا توصیه ما این است که قدم‌زدن‌ در محوطه اطراف برج را در نوازش باد خنک شبانه، فراموش نکنید.

برنامه‌های مناسبتی در حیاط شمالی برج میلاد آغاز می‌شود؛ درست جلوی پله‌‌های برقی‌. پس از افطار، برنامه‌های مذهبی، آیینی و گاهی شاد برگزار می‌شود. از پله‌‌برقی که بالا رفتید، سمت چپ و راست شما، 2گالری وجود دارد. گالری سمت راست محل عرضه صنایع ‌دستی و تولیدات خانگی‌است و گالری سمت چپ هم گالری هنری‌های تزیینی، گلیم و نقاشی. 
خیرین هم غرفه‌ای برای کمک به کودکان بی‌سرپرست برپا کرده‌اند. در بخش دیگری هم کتابت قرآن کریم توسط هنرمندان برجسته خوشنویسی کشور و تلاوت آیات قرآن کریم در محافل انس برقرار است و جلسات و مباحث شرعی با فضای معنوی خاصی برگزار می‌شود.


کاربازیا پس از پرش از ارتفاع 



پله‌برقی بعدی شما را به حیاط روبه‌روی برج میلاد می‌رساند؛ همان‌‌جایی که هم آب در جوی‌ها روان است و هم زندگی در محوطه. هیاهوی موجود کاملا نشان می‌دهد که چطور می‌توان شب‌مردگی را از هر جایی پس زد. کنار حوضچه و آب‌نما، غرفه‌های زیادی وجود دارد؛ یکی مربوط به شرکت تولیدی خودرو است، یکی بستنی می‌فروشد، یکی نوشیدنی‌های گیاهی یا انرژی‌زا و غرفه‌های دیگر هم چیزهای دیگر. در ضلع غربی، صدای شادی کودکان از پرش روی تشک هیجانی و لذت سقوط آزاد با بانجی‌جامپینگ بلند است. در این قسمت تابلوی زیپ‌لاین خودنمایی می‌کند؛ تفریحی سالم و خانوادگی به این ترتیب که می‌توانید از طریق قرقره و کمربند ایمنی به یک سیم‌بکسل وصل شوید و دره‌ کنار برج را طی کنید. کف دره هم اقوام ایرانی چادر زده‌اند که با وجود پلکان، حیف است بازدیدش را از دست بدهید.

اما در بخش شرقی برج میلاد می‌توانید یکی از جدیدترین امکانات را همراه کودکان و نوجوانان خود تجربه کنید؛ شهر مشاغل یا به‌عبارتی دیگر کاربازیا. چنان که جعفر امیرآبادی ـ قائم‌مقام مدیرعامل مجموعه ـ به خبرنگار همشهری می‌گوید: شهر مشاغل کودکان برای آموزش فنون و مهارت‌های مختلف زندگی، شغلی و اجتماعی راه‌اندازی شده تا کودکان علاوه بر بازی و هیجان، بتوانند مهارت‌های خوبی نیز بیاموزند. در کاربازیا محیطی شاد با غرفه‌هایی ازجمله کارگاه صنایع‌دستی، خانه آشپزی، نواهنگ، آزمایشگاه، تعمیرگاه، اداره پست، سوپرمارکت، اتاق جشن تولد، پلیس، بیمارستان و اورژانس، آتش‌نشانی، مرکز خلاقیت و روباتیک، استودیو خبر و آکادمی هوانوردی و خلبانی وجود دارد و مربیان، مشاوره‌های فردی و آزمون‌های هوش و توانمندسازی به کودکان ارائه می‌دهند. مربیان همچنین چک‌لیست‌هایی را هنگام بازی کودکان تهیه می‌کنند تا میزان توانایی کودکان را در هر بخش بسنجند.


پرتاب توپ شیر دریایی و نقاشی دلفین‌ها

پارک دلفین‌ها یا دلفیناریوم برج میلاد هم بعد از مدتی وقفه کاری همزمان با آغاز ‌ماه مبارک رمضان، دوباره فعال شده است. این بخش از ساعت 21:30 هر شب کار خودش را آغاز می‌کند و اگر همین روزها بلیتش را با تخفیف ویژه 50درصدی تهیه کنید، افطار هم مهمان مجموعه هستید. در دلفیناریوم 2دلفین 3 و 6ساله حضور دارند که اخیرا یک شیر دریایی جوان و ماهر هم به جمعشان افزوده شده است. شیر دریایی اسپانیایی مطمئنا آن‌قدر شور و هیجان به پا می‌کند که شبی خاطره‌انگیز برای شما رقم بزند؛ حیوانی که قادر است حتی توپ را داخل حلقه بسکتبال بیندازد؛ کاری که البته یکی از دلفین‌ها هم انجام می‌دهد؛ همان دلفینی که با قلم، روی بورد نقاشی می‌کشد. پرش‌های این دلفین‌ها همراه با حرکات مربی شنای آنها از دیگر بخش‌های جذاب برنامه‌شان است. به هر حال اگر می‌توانید، به پارک دلفین‌ها هم که با برج، کمی فاصله دارد، سری بزنید. اگر ماشین شخصی دارید که هیچ، اما اگر می‌خواهید پیاده بروید، راهتان کمی طولانی‌است و می‌توانید مسافر ون‌ها شوید.



دهکده‌ای برای عرضه توانایی‌ها

همان‌طور که گفته شد دهکده اقوام ایرانی نیز به مناسبت جشنواره رمضان در برج میلاد افتتاح شده است. به گفته علی درویش‌پور ـ مدیرعامل برج میلاد ـ هدف، این بوده که اقوام ایرانی فرصتی برای ارائه هنر، صنایع‌دستی و سبک زندگی‌شان داشته باشند. او می‌گوید درصدد هستند که حتی پس از‌ ماه مبارک هم این فرصت، برقرار باشد تا خانه اقوام ایرانی در برج میلاد برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی هر استان ایجاد شود. او با بیان اینکه تلاش‌مان بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و... اقوام، متمرکز است، می‌گوید: «اقوام مختلف در یک جدول زمانبندی مشخص به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند. نخستین استان هم سیستان‌وبلوچستان بود که نمایندگانش برنامه‌های خودشان ازجمله موسیقی سنتی را ارائه کردند.

پس از آنها هم نوبت به استان سمنان رسید و بعد از آن نمایندگان یک استان دیگر از مرکز کشور به نمایش جاذبه‌های استانی خود می‌پردازند».  شاید برایتان جالب باشد که بدانید موسیقی جنوب شرق کشور، یادگار دوره‌های مختلف تاریخی‌است و سرگذشت فرهنگ و تمدن ایران باستان را در این گوشه از کشور، تداعی می‌کند. موسیقی مقامی بلوچستان در میان تمام موسیقی‌هایی که در نواحی مختلف ایران وجود دارند ماهیت خاصی دارد؛ به ‌گونه‌ای که تنوع ملودی و ریتم آثار و ظهور و بروز نوازندگان صاحب‌نام و همچنین وجود سازهایی با بافت و ساخت متفاوت با سازهای دیگر مناطق ایران، جلوه‌ای خاص به موسیقی این منطقه بخشیده است. رهام ضیایی ـ یکی از شهروندان تهرانی که در این برنامه حضور پیدا کرده ـ هم می‌گوید که واقعا حس خوبی پس از گوش‌دادن به موسیقی محلی سیستان‌وبلوچستان پیدا کرده است.

او مجموعه برنامه‌های برج میلاد به مناسبت ‌ماه رمضان را کامل و جذاب می‌داند و در عین حال انتقاداتی هم دارد؛ «طی‌کردن پله‌های دره زیپ‌لاین برای رسیدن به دهکده اقوام برای همسرم واقعا سخت بود. از طرف دیگر ماشین‌مان را هم خیلی دورتر از برج پارک کردیم و گفتند که ما را با ون به محل مورد نظر انتقال می‌دهند، اما ون‌ها خیلی دیربه‌دیر می‌آمدند و تازه یکی از آنها ما را اشتباهی به بخش دیگری که مد نظر نداشتیم برد»! پ.ناصری هم که دانشجوی رشته فیزیک است به خبرنگار همشهری می‌گوید: «من و دوستانم مطلع شدیم که جشنواره شهر خدا در ایام‌ ماه رمضان در برج میلاد برگزار می‌شود. یک‌ساعتی زودتر از افطار آمدیم و مشکلی برای پارک خودرو نداشتیم، طوری که در نزدیکی آبشار پارک کردیم و قدم‌زنان (5دقیقه‌ای) به نزدیکی برج رسیدیم». او در پاسخ به این سؤال که از چه برنامه‌هایی استفاده کرده‌اند، می‌گوید: «2استیج رادیو جوان و برنامه‌های موزیکال خیلی خوب بود.

نظم و انضباط خوبی داشت و کلی روحیه‌مان را عوض کرد؛ ضمن اینکه باید بگویم ما شب رحلت حضرت خدیجه(س) هم به برج آمدیم که نوحه‌خوانی خیلی خوبی به این مناسبت در سالن روبه‌روی پله‌برقی‌ها برگزار شد». خانم ناصری البته اعتقاد دارد که قیمت‌های رستوران‌های سنتی و کافه‌ها کمی بالاست و غذاهای آنها باید ارزان‌تر شود. او همچنین به تماشای زنده مسابقه والیبال ایران و فرانسه در لیگ ملت‌ها از طریق نمایشگر بزرگ نصب‌شده در ورودی مرکز همایش‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «چه خوب است که این روند در جام جهانی فوتبال هم ادامه پیدا کند و خانواده‌ها بتوانند فوتبال‌ها را تماشا کنند». درحالی‌که معمولا تماشای جمعی مسابقات ورزشی، مسئله‌ای حساس به حساب می‌آید، در شب‌های اخیر مسابقات گوناگونی از نمایشگر بزرگ برج میلاد پخش شده و سبب شده که جوانان، هم از برنامه‌ها استفاده کنند و هم از بازی‌های مهم جا نمانند. فینال لیگ قهرمانان اروپا میان رئال مادرید و لیورپول، بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران و ترکیه و مسابقات تیم ملی والیبال ایران با دیگر تیم‌ها در لیگ ملت‌ها، ازجمله بازی‌هایی بوده که تاکنون پخش شده است.


تغییر سبک زندگی در سالن‌های A و B

یکی دیگر از بخش‌های جالب برای خانواده‌ها، در قسمت غربی برج میلاد قرار دارد؛ سالن‌های A و B که به نمایشگاه‌های فرش، گیاهان دارویی، طب سنتی و گیاهان آپارتمانی اختصاص یافته است. حضور در سالنB و بخش گیاهان دارویی مطمئنا می‌تواند حال شما را تغییر دهد؛ چه‌بسا که تأثیری عجیب هم روی سبک زندگی‌تان بگذارد؛ آنجا که غرفه‌داران با عرضه عرقیات، شربت‌ها، دانه‌ها و سایر محصولات و خوردنی‌های گیاهی سعی می‌کنند به افراد بگویند چطور می‌توانند تحولی در سلامت خود ایجاد کنند. شاید بد نباشد بدانید که 3غرفه این سالن، مختص مشاوره طب سنتی و مزاج‌شناسی‌است. در یکی از غرفه‌ها هم با عکسبرداری از عنبیه چشم، اقدام به تشخیص برخی بیماری‌ها می‌کنند؛ البته صحت و سقم ماجرا با پزشکان و خودتان. در سالنA هم نمایشگاه گل‌وگیاه با هدف ترویج نگاهی متفاوت به زندگی آپارتمانی و آموزش نگهداری گل‌های آپارتمانی راه‌اندازی شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :