گفتوگو با بانویی که دختران را دور هم جمع کرده و مبلغ دین اسلام به زبان اسپانیایی است
خانهام؛ هیئتی برای دختران
مهدیه تقویراد- روزنامهنگار
جوان است و پرشور. مادر 2دختر 13و 14ساله است و کاملا با شرایط و روحیات نوجوانان آشناست. مرضیه میناییپور 38ساله، تحصیلات حوزوی را تا سطح 3ادامه داده و کارشناسی ارشد را در رشته شیعهشناسی گرایش فلسفه و کلام در دانشگاه ادیان و مذاهب قم به پایان رسانده و بهدلیل علاقهای که به یادگیری زبانهای انگلیسی و اسپانیایی داشته حالا به این 2زبان نیز تسلط دارد و همین مسئله باعث شده تا بهعنوان مبلغ بینالمللی فعالیت کند. این کارشناس مذهبی برنامههای متنوعی برای دختران دهههای 80 و 90 دارد و یک حلقه معنوی با آنها تشکیل داده است.
یکی از مهمترین مسائل برای بانوان شاغل، مدیریت زمان و ایجاد تعادل بین شغل خانهداری و شغل بیرون از خانه است، بهگونهای که هیچکدام از این مشاغل باعث کمرنگ شدن فعالیت در دیگری نشود اما دکترمرضیه میناییپور، استاد حوزه و دانشگاه به خوبی توانسته تعادل بین این دو را حفظ کند: «مهمترین مسئله برای مدیریت زمان و زندگی شخصی و فعالیت اجتماعی داشتن هدف و اولویتبندی است. وقتی هدف مشخص باشد و فرد بداند که دنبال چه چیزی میگردد، شاخ و برگهای زاید را از بین میبرد. در کنار هدفگذاری باید اولویتسنجی زندگی هم مدنظر قراربگیرد و بعد براساس این اولویتها برنامهریزی شود؛ در این صورت هر 24ساعت شبانه برای فرد هدفمند 48ساعت میشود. من با همین اولویتگذاری و هدفمندی زمانی را برای حرفهام، زمانی را برای تفریح و گردش و زمانی را هم برای شغلم قرار دادهام و از هیچکدام از علایقم بهخاطر دیگری نمیگذرم. فرزندانم هم بیشتر از اینکه به کمیت حضور من علاقه داشته باشند کیفیت حضورم برایشان مهم است. من همیشه به والدین بچهها میگویم که حضور باکیفیت در کنار فرزندانشان سرلوحه کارشان باشد نه کمیت حضورشان، بچهها باید احساس حضور مادر را در کنارشان داشته باشند نهاینکه صرفا جسم مادر در کنارشان باشد.»
راهی برای آشنایی با دیگر ملل
فراگرفتن زبان دوم یکی از دغدغههای بیشتر مردم است. در میان تمام زبانهای دنیا زبان انگلیسی بیشترین زبانآموز را دارد. میناییپور هم ابتدا زبان انگلیسی را بهعنوان زبان دوم برگزید اما بهدلیل علاقهای که به آداب و سنن کشورهای اسپانیاییزبان داشت این زبان را نیز فراگرفت: «آموزشگاههایی که زبان اسپانیایی آموزش دهند تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمیرسد؛ بنابراین برای اینکه بتوانم به علایقم بپردازم فیلمهایی با زبان اسپانیایی را میدیدم و کمکم بهطور خودجوش به این زبان تسلط پیدا کردم. بعدها متوجه شدم این زبان دومین زبانی است که بعد از چینی تعداد زیادی از مردم دنیا با آن صحبت میکنند و الان 8سال است که زندگی ام، شغل، کار و تدریسم، حولمحور زبان اسپانیایی میگردد، به همین دلیل بعد از مدتی وارد آموزش قرآن به زبان اسپانیایی برای تازهمسلمان شدهها شدم.»
میناییپور درخصوص استفاده از این زبان در راه تبلیغ دین میگوید: «کمکم متوجه شدم که در آمریکای لاتین، اسپانیا، کشورهای ونزوئلا، آرژانتین و... مردم بهدنبال شنیدن معارفی هستند تا بتواند مسیر درست زندگی را به آنها آموزش دهد اما متأسفانه گرفتار عرفانهای پوچ و واهی شدهاند. از طریق فضای مجازی با تعدادی از این افراد آشنا شدم که اتفاقا بهدنبال زندگی درست بودند و زمانی که آنها را با معارف اهلبیت(ع) و اسلام آشنا میکردم بدون اینکه تبلیغ دین اسلام را کنم، میدیدم که شیفته این دین میشوند. من در این راه به هیچوجه بهطور مستقیم بهدنبال مسلمان کردن افراد نیستم و هدفم نشان دادن چهره واقعی اسلام است تا از این طریق بتوانم اسلامهراسی را در این افراد از بین ببرم و نشان دهم که دین اسلام دین رحمت و مهربانی است و دغدغهاش نجات بشر است، معمولا این این افراد از مرحله تحقیق و تفحص درخصوص دین اسلام تا مسلمان شدنشان حدود 3تا 4سال زمان میبرد. در این مدت هم توانستم بهطور غیرمستقیم مونیکا که ساکن ونزوئلاست و در فضای مجازی با او آشنا شدم را مسلمان کنم. من در اینستاگرام نوشتههایی و یا فیلمهایی را درخصوص تبلیغ دین اسلام به زبان اسپانیایی بارگذاری میکردم، مونیکا هم این نوشتهها و عکسها را لایک میکرد و کمکم بعد از مدتی از همین طریق با یکدیگر آشنا شدیم و بعد از 3سال که از دوستیمان میگذشت بدون اینکه من به او بگویم، دین اسلام را برگزید.»
به بابالسلام دعوتید
با وجود جذابیتهای شبکههای مجازی دور هم جمع کردن نوجوانان دهه80و نودی کار چندان سادهای نیست اما میناییپور توانسته 120نفر از این دختران را زیر چتر حمایتی اسلام دور هم جمع کند و حالا دورهمی سالهای ابتدایی به هیئتی تبدیل شده که نام بابالسلام بر سردر آن میدرخشد. «دورهمیهای اولیهای که داشتیم با حضور 5نفر از بچهها و در سطح کافهها برگزار میشد و آخرین دورهمی قبل از کرونا با حضور 50نفر از بچهها بود بعدها به این نتیجه رسیدیم که اگر هیئت داشته باشیم در هیئت میتوانیم دورهمی داشته باشیم اما در دورهمی نمیتوانیم هیئت برگزار کنیم ضمن اینکه در دورهمی میزبان یک نفر است اما در هیئت میزبان تمام افراد حاضر در هیئت هستند. راهاندازی هیئت باعث شد جلساتمان بهصورت ماهانه و مستمر در 15هرماه برگزار شود و در دورهمیهایی که در هیئتمان داریم مواردی همچون کتابخوانی، جشن تولد، مشاوره، حلقههای معرفتی، کرسی آزاداندیشی، گپوگفت و... را هم داریم که گرداننده آنها خود من هستم.» اگر چه هیئت بابالسلام ویژه دختران است اما ورود مادران نیز به این هیئت آزاد است. بنابر برنامههایی که برای هیئت تعریف شده، نیمساعت اول هیئت به مشاوره و پرسش و پاسخ میگذرد و با توجه به سیر مطالعاتی که برای این هیئت تعریف شده، قرار بر این شده که موضوع صحبتهای سخنران طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن نوشته مقاممعظمرهبری باشد و برای اینکه پیوستگی در صحبتهای سخنران وجود داشته باشد سعی کردهایم تا یک سخنران در جلسات متوالی به این مسئله بپردازد و بعد از اتمام موضوع و در دست گرفتن موضوع جدید سخنران را عوض کنیم.»
کمپی برای گفتوگو
تفریح در کنار گفتوگو یکی از اهدافی است که میناییپور آن را دنبال میکند. برای رسیدن به این مقصود کمپ کافه گفتوگوی «هوما» را راهاندازی کرده است: «یکی از مهمترین کارهایی که انجام میدهیم حضور در کمپ کافه گفتوگوی هوماست. هوما همان جایی است که بچهها بهدنبال تفریح و سرگرمی هستند. متأسفانه دختران محجبه ما جایی برای تفریح ندارند و برای اینکه بتوانیم این خلأ را پر کنیم اردوهای متعددی را برای بچهها برگزار میکنیم؛ مثلا زمانی که بخواهیم جشنی برگزار کنیم معمولا به بوستان بانوان میرویم و بعد از یک ساعت جشن و گفتوگو، بقیه روز را بچهها به تفریح و بازی و دوچرخهسواری و... میپردازند. سال گذشته نیز امامجماعت مسجد امامحسین(ع) زرگنده به ما اجازه داد که برنامه پخش و نقد فیلم را برای دختران در مسجد برگزار کنیم یا مدتی قبل بچهها را به اتاق فرار پارک سبای جردن بردیم که بازخورد خیلی خوبی داشت و بچهها دائم پیام میدهند که منتظر اردوی بعدی هستند.»
مکث
یک اعتکاف دخترانه
در اعتکاف اخیر 150نفر از دخترانی که عموما از مسجد فراری بودند را به خواست خودشان به مسجد آوردیم و در محیطی کاملا دخترانه و بدون حضور افراد مسنتــر 3روز شاد را در کنار انجام اعمالی که برای اعتکاف سفارش شده است، گذراندیم. این 3روز به این دختران اینقدر خوش گذشت که دائم سؤال میکنند که آیا برای ماهمبارک رمضان هم برنامه اعتکاف در مسجد داریم یا نه؟ ما اگر برای نوجوانها و جوانها برنامهریزی نداشته باشیم آنها برای ما برنامه خواهند داشت. من دانشآموز و نوجوان مطالبهگر نمیخواهم، من میخواهم با جوانی که کار میکنم کنشگر باشد و در عین حال که مسائل را شناسایی میکند راهحل نیز برای آنها ارائه بدهد اما متأسفانه ما به جز آموزش مطالبهگری به نوجوانان و جوانان چیز دیگری به آنها ارائه نکردهایم.
راهی برای جذب جوانان
هیئت علی اکبر(ع) چیذر نمونه موفق یکی از هیئتهایی است که با جانمایی در حسینیه امامزاده(ع)، توانسته جوانان زیادی را جذب کند. همین برخوردی که در این هیئت با جوانان میشود اگر در مساجد بود میتوانستیم شاهد حضور پررنگتر جوانان در این پایگاههای مذهبی باشیم. میناییپور با انتقاد از برخی برخوردهای نامناسب که در برخی مساجد با جوانان میشود، میگوید: «شاید یکی از علل حضور کمرنگ جوانها در مساجد، رفتار نامناسب برخی افرادی است که مسجد را ملک شخصی خود میپندارند و تصور میکنند اگر جوانی در مسجد با دوستانش صحبت کرد و خندید یا اگر فرزند کوچک خود را به مسجد آورد، باعث میشود تا در عبادت آنها خللی ایجاد شود. یا در برخی مساجد ائمه جماعات برنامهای برای جذب جوانان به مسجد ندارند و تنها به خواندن نماز و تعقیبات میپردازند و بعد از نماز چنددقیقه صحبت میکنند و تمام. در حالی که با وجود جاذبههای فراوانی که در دنیای کنونی وجود دارد ما باید سعی کنیم تا جوانان و نوجوانان را بیشتر به سمت هیئتها و مساجد جذب کنیم و به جای اینکه دائم از عذابالهی و قبر و قیامت صحبت کنیم از زیباییهای دین اسلام هم بگوییم.»