• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170238
+
-

دختران بالای 7سال به خانه زنان مجرد می‌روند

بانوان مجرد بالای 30سال می‌توانند دختران 7سال به بالای بهزیستی را به فرزندی قبول کنند. این خبری است که سعید بابایی، مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است. به‌گفته او اولویت نخست سازمان بهزیستی برای واگذاری کودکان به‌عنوان فرزندخوانده با خانواده‌های بدون فرزند است، اما زنان مجردی که درخواست پذیرش فرزندخواندگی را دارند، می‌توانند نگهداری فرزندان دختر فاقد سرپرست مؤثر تحت پوشش بهزیستی را برعهده بگیرند.  براساس این قانون زنان مجرد بالای 30سال می‌توانند نسبت به سرپرستی کودکان در همه سنین اقدام کنند و مسیر پذیرش کودکان نیازمند پیگیری درمان در کلیه سنین برای این بانوان گشوده شده است.

300نوزاد در 3شیرخوارگاه تهران
در 3شیرخوارگاه فعال استان تهران حدود 300نوزاد نگهداری می‌شود که دلیل پذیرش و نگهداری‌شان از سوی معاون امور اجتماعی بهزیستی یا با بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن آنهاست یا رها شدن در خیابان‌ها. فاطمه ارزانیان با اعلام این خبر در حاشیه بازدید از شیرخوارگاه‌های تهران گفت: از 300نوزادی که در شیرخوارگاه‌های تهران نگهداری می‌شوند 79نفر از این نوزادان در شیرخوارگاه شبیر، 111نوزاد در شیرخوارگاه رقیه و مابقی در شیرخوارگاه آمنه حضور دارند.
او همین طور گزارشی از وضعیت 3 نوزاد رها شده در شهر تهران طی روزهای اخیر ارائه کرد و گفت: یکی از این نوزادها معلول بود که نزدیک شیرخوارگاه آمنه رها شده بود. بعد از انجام ویزیت، کلانتری و همکاران اورژانس اجتماعی مستقر و صورتجلسه، کودک در شیرخوارگاه رقیه پذیرش شد. حال کودک هم‌اکنون مساعد است و بنا بر اعلام پزشکان قرار است در ۵سالگی مورد عمل جراحی قرار گیرد.
به‌گفته او 2 کودک رها شده دیگر هم بعد از اینکه در بیمارستان‌های عادی پذیرش شده بودند به بیمارستان طبی کودکان جهت پیشگیری از عفونت‌های احتمالی منتقل شده و پس از آن با حکم قضایی به شیرخوارگاه‌ها منتقل خواهند شد: «طی ۵ماه گذشته از سال۱۴۰۱ حدودا ۱۵۰نوزاد درقالب فرزندخواندگی به خانواده‌ها واگذار شده است.»
معاون امور اجتماعی بهزیستی با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه در ارتباط با نوزادان رها شده بزرگ‌نمایی می‌کنند، گفت: آمار‌های کودکان رها شده در سال‌های اخیر حکایت از این دارد که تعداد آنها افزایش نداشته است. او ادامه داد: براساس آمار اخذ شده در سطح استان تهران در سال۹۹، ۱۲ نوزاد، در سال۱۴۰۰، ۱۳نوزاد و در ۵ماه گذشته از سال جاری، 8نوزاد در سطح استان رها شده‌اند که پس از ورود اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی و اخذ حکم قضایی، این نوزادان به شیرخوارگاه‌های سطح استان انتقال داده شده‌اند. به‌گفته معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران، از سال۱۳۹۹ تا به امروز ۳۳نوزاد در استان تهران رها و به شیرخوارگاه‌ها ارجاع داده شده‌اند. به‌گفته ارزانیان واگذاری کودکان زیر پوشش بهزیستی با درنظر گرفتن شرایط خانواده متقاضی دنبال می‌شود؛ گرچه خیلی از متقاضیان معتقدند این، روند کار را سخت کرده است، اما تامین آینده و امنیت کودکان از مولفه‌های مهمی است که بهزیستی را ملزم به رعایت این مقررات کرده است. به‌گفته مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بعد از ثبت درخواست، سازمان بهزیستی، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آمادگی متقاضیان برای سرپرستی از کودکان تحت پوشش را از لحاظ شرایط سنی، تحصیلی، درآمد، سلامت جسمی و روانی و تناسب کودک موردتقاضا با خانواده‌ها ارزیابی می‌کند و نسبت به صدور حکم خود به دادگاه اقدام می‌کنند.

هزینه بالای نگهداری کودکان در شیرخوارگاه
هزینه نگهداری کودکان در شیرخوارگاه‌ها نسبتا بالاست. به‌گفته زهره امان‌آبادی، سرپرست شیرخوارگاه شبیر، متوسط نگهداری هر کودک در شیرخوارگاه حدود 5میلیون تومان است: «در شیرخوارگاه شبیر 110کودک حضور دارند. این در حالی است که ظرفیت پذیرش این شیرخوارگاه 120نفر است. از 110کودکی که در این شیرخوارگاه هستند 70کودک زیر 3 سال سن دارند و 40کودک هم بالای 3 سال هستند.»  در شبیر یا شیرخوارگاه‌های دیگر عمده کودکان از طرق اورژانس اجتماعی و تماس مردم با این مرکز به بهزیستی منتقل می‌شوند که این امر حکایت از شناخت خوب این شماره توسط مردم دارد. سرپرست شیرخوارگاه شبیر می‌گوید از ابتدای امسال 91کودک در این پرورشگاه پذیرش، 43مورد فرزندخواندگی و 27مورد باز پیوند خانواده شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید