• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18866
+
-

یادداشت وزیر خارجه پهلوی دوم در نیویورک‌تایمز

قلدری درباره ایران جواب نمی‌دهد

سیاست خارجی
قلدری درباره ایران جواب نمی‌دهد

داماد شاه مخلوع و آخرین سفیر ایران در آمریکا در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز به‌صورت آگهی منتشر کرده، خطاب به دولتمردان آمریکایی یادآوری کرده است که قلدری درباره ایران جواب نمی‌دهد. یادداشت اردشیر زاهدی به‌صورت آگهی در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده و یک چهارم از صفحه این روزنامه را به‌خود اختصاص داده است. قیمت یک آگهی تمام صفحه در روزنامه نیویورک تایمز 150هزار دلار و به‌عبارت بهتر 630میلیون تومان با احتساب دلار 4200تومانی است.

وزیر خارجه دوران پهلوی دوم در این یادداشت که به‌صورت آگهی در روزنامه نیویورک تایمز چاپ شده با اشاره به سخنرانی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران نوشته است: پمپئو به‌عنوان رئیس سیاست خارجی‌ یک قدرت بزرگ و مدیر سابق سازمان سیا باید ایران، مردم و تاریخ آن‌را بهتر بشناسد. او نوشته است: قلدری به ندرت به نتیجه می‌رسد و در مورد ایران هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسیده است. در طول هزاران سال تاریخ خود، کشور من هرگز در برابر خارجی‌‌ها سرخم نکرده و تسلیم نشده و در شرایط مصیبت بار متحد مانده است. مستقل از عقیده خود درباره دولت کنونی ایران، مردم نجیب ایران، تحت تهدید‌های خارجی‌، با هم متحد بوده و از سرزمین مادری دفاع کرده و می‌کنند. تاریخ به متجاوزان خارجی‌ سریعا می‌آموزد که از افکار پوچ خود برای ویرانی ایران دست بردارند. گربه‌ها رؤیای موش دارند، ولی‌ احدی قادر به خرد کردن ایران نیست.

زاهدی در این یادداشت همچنین درباره حضور ایران در سوریه نوشته است: ایران به‌خاطر حضور خود در سوریه محکوم می‌شود ولی‌ گفته نمی‌شود که ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی کشور مستقل سوریه حضور دارد. حضور ارتش‌های مخفی‌ آمریکا و دولت‌های غربی در سوریه نقض قوانین بین‌المللی است نه ایران.

اردشیر زاهدی فرزند فضل‌الله زاهدی است که پدرش بیشتر به‌دلیل نقش‌آفرینی در ماجرای کودتای 28مرداد و بازگرداندن محمدرضا پهلوی به سلطنت مشهور است. فضل‌الله زاهدی علاوه بر نقشش در 28مرداد، نخست‌وزیری و نمایندگی دائم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل را در کارنامه خود دارد. زاهدی پسر هم مثل پدر وارد عرصه سیاسی در بالاترین سطح خود شد و در دوره پهلوی دوم به مناصبی مثل سفارت ایران در آمریکا و انگلستان و وزارت امور خارجه رسید. او پیش از این یادداشتش هم در گفت‌وگوهای دیگری از حقانیت ایران در مسائل بین‌المللی سخن گفته بود. مثلا درباره حق هسته‌ای ایران در گفت‌وگویی خطاب به مجری سؤال‌کننده گفته بود: «این حق و حقانیت ایران است و باید به شما بگویم که گول نخورید و باید به شما بگویم که این اختلافات نباید آنچه را که مربوط به ملت و خواهران و برادران ماست از بین ببرد. این مال تاریخ و آینده کشور است. گول نخورید که کاری بکنید که آیندگان به ما فحش بدهند.» یادداشت اخیر او در نیویورک تایمز بازتاب‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی داشت. ازجمله موجب عصبانیت سعید قاسمی نژاد عضو بنیاد موسوم به دفاع از دمکراسی شد که در توییتی نوشت موجودات بی‌کفایت و تباهی از جنس اردشیر زاهدی بودند که موجبات سقوط حکومت پیشین را فراهم کردند. در سوابق این شخص دریافت پول از شیوخ اماراتی برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران دیده می‌شود. لو رفتن این ماجرا باعث شد تا از قاسمی به‌عنوان یک وطن فروش در شبکه‌های اجتماعی یاد شود. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی یادداشت اردشیر زاهدی در دفاع از ایران را در کنار اقدامات بنیاد دفاع از دمکراسی علیه ایران گذاشته و به ماجرای نامه‌نگاری 30نفر از ایرانیان ضدانقلاب به ترامپ و درخواست از وی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران اشاره کرده‌اند. کاربری در این‌باره نوشت: اردشیر زاهدی پول داده تا مقاله‌‌اش چاپ شود، قیاس کنید با مدعی‌هایی که وطن‌می‌فروشند تا نان بخورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید