• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18858
+
-

بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت

سیاست خارجی
بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل با اعلام این خبر که شورا قرار است درباره‌ قطعنامه ۲۲۳۱ نشست برگزار کند، گفت: تاریخ این جلسه ۲۷ ژوئن (‌۶ تیر ماه) خواهد بود.

به‌گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، واسیلی نبنزیا رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کنفرانس خبری روز جمعه خود از برگزاری نشستی در شورای امنیت در۲۷ ژوئن(۶ تیرماه) خبر داد که قرار است روی قطعنامه ۲۲۳۱ در ارتباط با توافق هسته‌ای متمرکز باشد.
این قطعنامه چندروز پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در ژوئیه ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسید که براساس آن، تمامی 6قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر و منجر به تحریم‌های گسترده در ارتباط با برنامه هسته‌ای علیه تهران شده بود، لغو شد.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در هشتم‌ ماه مه(18اردیبهشت) و تصمیم رئیس‌جمهور این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، اکنون شورای امنیت قرار است برای بررسی قطعنامه‌ای که زمانی خود به‌تصویب رسانده بود، نشست برگزار کند.

این در حالی است که شبکه العالم پیش‌تر ضمن انتشار این خبر، زمان برگزاری نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را ۲۹خرداد اعلام کرده بود.

طرح شکایت از آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل یکی از شروط رهبرمعظم انقلاب برای اروپایی‌ها در راستای ماندن ایران در توافق هسته‌ای بود.

ژان‌کلود یانکر رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه تأکید کرد: اقدام آمریکا برای نابود کردن توافق با ایران به نفع صلح جهانی نیست، ما به‌عنوان معماران همکار در توافق هسته‌ای باید از اصل آن دفاع کنیم.

رئیس کمیسیون اروپا تأکید کرد که اتحادیه اروپا باید تدابیری برای محافظت از اصل توافق هسته‌ای با ایران بیندیشد.

رئیس‌جمهور ایران قرار است در روزهای پیش‌رو با سران کشورهای اروپایی تماس بگیرد تا تضمین‌های آنان را برای ماندن ایران در برجام دریافت کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز 18 اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، ایران در واکنش به خروج آمریکا ضرب‌الاجلی را تعیین کرد تا اروپایی‌ها تضمین‌های اطمینان بخش مبنی بر بهره‌مندی ایران از منافع برجام ارائه دهند.

ایران در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی،  بانک و بیمه و حمل‌ونقل خواستار دریافت تضمین از اروپایی‌هاست.

وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه 25اردیبهشت در بروکسل به‌همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تشکیل جلسه دادند تا راه‌های تداوم بهره‌مندی ایران از منافع برجام را بررسی کنند. اروپایی‌ها قرار است راهکارهای خود را به‌صورت بسته پیشنهادی به ایران ارائه دهند. وزیر خارجه فرانسه 2 روز قبل گفته بود در رابطه با مذاکرات ایران و 3کشور اروپایی پیشرفت حاصل شده اما کافی نبوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید