• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188040
+
-

بلیت هواپیما، ارزان اما کمیاب

در شرایطی که به‌واسطه زمینگیر‌شدن هواپیماها و جولان دلالان، بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی کمیاب شده، معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی همچنان بر طبل قیمت‌گذاری دستوری می‌‌کوبد و اعلام کرده است که بلیت هواپیما در نوروز امسال نباید نسبت به آذرماه افزایش پیدا کند.
به‌گزارش همشهری، بازار بلیت هواپیما برای ایام نوروز مانند سایر دوره‌های پیک سفر با مشکلاتی نظیر کمبود بلیت و افزایش قیمت فروش در دفاتر آفلاین مواجه شده است. متولیان امر در تلاش هستند   به وسیله برخورد با متخلفان احتمالی، این وضعیت را اصلاح کنند. شرکت‌های هواپیمایی، زمین‌گیری ناوگان به‌واسطه ناتوانی مالی در تأمین هزینه‌های تعمیر و اورهال را دلیل کاهش سفرها عنوان می‌کنند و مقصر را مخالفت پی‌درپی برای افزایش قیمت بلیت می‌دانند اما وزارت راه‌وشهرسازی همچنان وعده افزایش تعداد پروازها برای جبران تقاضاهای بی‌پاسخ‌مانده را می‌دهد.

قیمت‌گذاری برای یک درصدی‌ها
از سال1399 که شیوع کرونا منجر به کاهش ظرفیت مسافرپذیری هواپیماها به 60درصد شد، شرکت‌های هواپیمایی، خواستار افزایش قیمت بلیت به‌منظور جبران هزینه‌های جاری شدند؛ اما هر بار به بهانه‌ای یا با وعده‌ای با این درخواست مخالفت شد. در ادامه با بروز تنش ارزی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد به‌واسطه ارزی بودن حدود 60درصد هزینه‌ها، تداوم خدمات‌دهی به مسافران به زیان شرکت‌ها تمام می‌شود و آنها مجبور هستند برای جبران هزینه‌های جاری، خدمات خود نظیر کترینگ و پذیرایی را کاهش دهند. در این شرایط، بارها سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه‌وشهرسازی با قطعیت اعلام کرده‌اند که اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را نخواهند داد درحالی‌که براساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل کشور در سال1394 سهم صنعت هوایی از حمل‌ونقل مسافر در کشور فقط 1.1درصد بوده است. به‌عبارت‌دیگر، در حالی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت هوایی به‌شدت در جریان است و منجر به وقوع بحران مالی در این شرکت‌ها شده است که درصد ناچیزی از مردم از خدمات این صنعت استفاده می‌کنند و البته بیشتر آنها در رده اقشار پردرآمد دسته‌بندی می‌شوند.

استمرار قیمت‌گذاری دستوری
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که متقاضیان بلیت هواپیما برای ایام نوروز با مشکلاتی نظیر کمبود بلیت، قیمت‌های کذایی یا فروش بلیت به همراه بسته‌های سفر مواجه هستند. کارشناسان دلیل این وضعیت را فروش تجمیعی بلیت مسیرهای پرتقاضا به چارترکنندگان و واگذاری بخش عمده این بلیت‌ها به دفاتر گردشگری آفلاین می‌دانند که باعث می‌شود رابطه عرضه و تقاضا در بخش فروش بلیت به قیمت مصوب نامتعادل شود و به‌ناچار بخش قابل‌توجهی از تقاضا به بازار سیاه هدایت شود. در این شرایط، به‌واسطه اینکه دولت یارانه‌هایی برای سوخت و استفاده از امکانات فرودگاهی به ایرلاین‌ها اختصاص می‌دهد، اصرار دارد که همچنان اهرم قیمت‌گذاری دستوری را برای خود حفظ کند.
 همچنان که دیروز، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نوروز۱۴۰۲ با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما در روزهای منتهی به نوروز، اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری، تعزیرات حکومتی و دادستانی در این خصوص ورود کرده‌اند و قیمت بلیت هواپیما نباید از قیمت آذر۱۴۰۱ افزایش داشته باشد و این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی و قوه قضاییه پیگیری می‌شود. او با بیان اینکه مسافران بلیت‌ها را از سایت‌های مجاز تهیه کنند، گفت: هرگونه تخلف در این حوزه باید اطلاع‌رسانی شود و نماینده‌ای در فرودگاه‌های کشور برای رسیدگی به این تخلفات انتخاب شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید