• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187871
+
-

تهیه‌کننده فیلم سینمایی«اتاقک گلی» عنوان کرد

روایتی عاشقانه در وسط میدان جنگ

شهره کیانوش‌راد- روزنامه‌نگار

«اتاقک گِلی» فیلمی با روایتی عاشقانه است که در جریان عملیات مرصاد و در سال 1367رخ می‌دهد. قصه آن حول محور نجات و آزاد کردن تعدادی زن است که در یک اتاقک گلی گرفتار شده‌اند. داوود صبوری، تهیه‌کننده این فیلم معتقد است در طول سال‌های دفاع‌مقدس خاطرات بسیاری از رشادت، از خودگذشتگی، ایثار خانواده‌ها و رزمندگان برایمان به یادگار مانده‌ است. در روز گرامیداشت شهدا با تهیه‌کننده اتاقک گلی درباره تأثیر ساخت آثار بصری برای نشان دادن روایت‌های ناگفته دفاع‌مقدس گفت‌وگو کرده‌ایم.

داستان اتاقک گلی بر مبنای واقعیت ساخته شده و در روستای شیان اسلام‌آباد‌غرب اتفاق افتاده‌است. خانه‌ای گلی که مردم در آنجا پناه گرفته بودند و از خود در مقابل حمله منافقان دفاع کردند. گروهان فدک لشکر ۲۷ سپاه محمد رسول‌الله با هلی‌برد هوایی برای قطع راه ارتباطی نیروهای منافقان با مرکز پشتیبانی‌شان به آنجا منتقل و برای دفاع از مردم روستای شیان در برابر منافقان وارد عملیات شد. 22رزمنده برای دفاع از مردمی که در خانه‌ای گِلی پناه گرفته بودند، جان خود را فدا کردند. صبوری معتقد است: «در دل رویداد ناخوشایند جنگ، اتفاقات خوبی هم برای کشورمان رقم خورد. اتحاد، یکدلی، همراهی و همدلی مردم و رزمندگان از رویدادهای خوب دوران دفاع‌مقدس است. در زمانی که نیاز به وحدت در مقابل دشمن تا دندان مسلح بود، همه از پیر و جوان و زن و مرد و از همه شهرها و استان‌های کشور در برابر دشمن واحد کنار هم قرار گرفتند. با تماشای این عاشقانه که در دل جنگ اتفاق افتاده، مخاطب متوجه می‌شود که چگونه «شاهو» از خودش می‌گذرد و برای نجات مردم گرفتار در اتاقک گلی، با جمع رزمندگان همراه می‌شود. رزمندگانی که در این فیلم می‌بینیم نمونه‌ای از همه رزمندگانی هستند که خانواده و زن و فرزند خود را رها کردند و برای نجات مردم، ایجاد امنیت در شهرهای مرزی و حفظ جان زنان و کودکان با همدیگر همدل و همراه شدند.»

دیدار با خانواده شهدا
فیلم اتاقک گلی برگرفته از ماجرایی واقعی است. صبوری که خود از خانواده‌های شهداست می‌گوید برای تهیه این فیلم 186ساعت مصاحبه انجام داده و به دیدار خانواده‌های رزمندگانی که برای نجات خانواده‌های محبوس در اتاقک گلی حضور داشته‌اند رفته‌است: «پیش از تولید فیلم، با فرزندان، پدر و مادرها و همه کسانی که به نوعی با این ماجرا همراه شده بودند، مصاحبه کردم. بازیگرانی که می‌خواستند نقش شهدا را بازی کنند نیز از نزدیک این خاطرات را شنیدند تا بتوانند نقشی که برعهده‌شان گذاشته شده را به خوبی ایفا کنند. تمام این مسیر را رفتم به‌دلیل اینکه هدفم این بود که فیلم منطبق بر واقعیت ساخته شود. شهدا را همانطور که بودند نشان دادم تا از دید تماشاگر غیرقابل باور و دست نیافتنی نباشند. آنها از دل همین مردم بودند که در 8سال دفاع‌مقدس از هرآنچه داشتند برای دفاع میهن و اسلام گذشتند و راهی جبهه‌ها مناطق جنگی شدند. برای تحقیق درباره اتاقک گلی، شاهد همدلی رزمندگان با هر گرایش سیاسی و اعتقادی بودم. این فیلم به من کمک کرد که باردیگر برایم ثابت شود که شهدا به‌عنوان خیمه و پایگاهی وحدت‌آفرین میان جوانان نسل امروز و دیروز به‌شمار می‌آیند.»

نقش زنان در جنگ
پشتیبانی زنان از جنگ یکی از رویدادهای مهم و مؤثر در 8سال دفاع‌مقدس بوده است که در طول تماشای فیلم با گوشه‌ای از ایثار و شهامت زنان آشنا می‌شویم. صبوری که خود برادر 2شهید عین‌الله و حبیب‌الله است، یادی از مادر خود می‌کند که نمونه‌ای از زنان مقاوم و صبور دوران جنگ تحمیلی بوده‌اند: «زنان چه آنها که در پشتیبانی جبهه یا در جبهه کارهای امدادی را انجام می‌دادند، عامل مهم و تأثیر‌گذاری در ایجاد انگیزه برای مردها بودند. رزمندگان با این حمایت معنوی و ارزشی زنان توانستند بدون دغدغه روزها و ماه‌های متعددی را دور از خانواده‌هایشان در مناطق جنگی سپری کنند و دوام بیاورند. خیلی از جوانان با ارسال نامه به خانواده‌هایشان اظهار دلتنگی می‌کردند و این وعده را می‌دادند درصورت فرصت مناسب برای دیدار آنها مرخصی می‌گیرند. من به یاد دارم که یکی از برادرهایم 6‌ماه پی در پی در جبهه بود. مادرم دلتنگ شده بود، اما به او می‌گفت نمی‌خواهد جبهه را رها کنی. از احساس‌های مادرانه خود می‌گذشت فقط برای اینکه نمی‌خواست با آمدن جوانان، جبهه خالی نشود. مادران مفقودالاثر بسیاری داریم که هنوز چشم به راه هستند تا نشانه‌ای از فرزندانشان را ببینند. خیلی‌ها مانند مادر خود من در حسرت دیدن پیکر فرزندشان از دنیا رفتند. برادرم شهید حبیب صبوری، درحالی‌که فرزندی 6ماهه داشت، زن و بچه خود را رها کرد و به جبهه رفت. ثبت تاریخ8سال دفاع‌مقدس بدون روایت ایثار خانواده‌های رزمندگان روایت کاملی نیست. دو برادر و داماد خانواده ما شهید شدند.»
فیلم«اتاقک گلی» محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، بنیادشهید و امور ایثارگران و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، موفق به کسب 3سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران، بهترین کارگردانی فیلم اول و بخش مقاومت جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و نیز جایزه آرمان ویژه شهردار تهران شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید