• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187643
+
-

سفر ایمن در جاده ساحلی جنوب

با تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور، مردم 4استان جنوبی به جاده ایمن دسترسی پیدا می‌کنند

گزارش
سفر ایمن در جاده ساحلی جنوب

راحله عبدالحسینی-  روزنامه‌نگار

کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به‌موازات ساحل، از پسابندر در جنوب شرق کشور شروع شده و تا شلمچه در جنوب غربی امتداد دارد و به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کشیده می‌شود. ابتدای هفته جاری، ۲۵ کیلومتر کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در محدوده بندرخمیر به بندرلنگه در استان هرمزگان با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی افتتاح شد و زیر بار ترافیکی رفت. با تکمیل قطعات کریدور نوار ساحلی کشور به‌عنوان یکی از اولویت‌های کریدوری کشور، اهالی 4استان جنوبی از جاده ایمن بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این در آستانه نوروز، میزبانی از گردشگران جنوب کشور نیز با مسیری کوتاه و مطمئن خواهد بود.
 ناگفته نماند که این مسیر هم سهم قابل توجهی در ترانزیت و حمل‌ونقل دارد و هم یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که سوخت به مرکز کشور منتقل  می‌کند.

 توسعه گردشگری و ترانزیت
نوار ساحلی جنوب کشور به‌دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و همچنین سواحل زیبا از اهمیت خاصی برای توسعه به‌خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برخوردار است. مدیر راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان درباره اهمیت توسعه حمل‌ونقل در توسعه استان به همشهری می‌گوید: تا سال گذشته حتی یک کیلومتر هم راه کریدوری در استان نداشتیم و اکنون 35کیلومتر در این حوزه کریدوری به استان اضافه شده و تا پایان سال به 50کیلومتر خواهد رسید. حمزه امیریان ادامه می‌دهد: در توسعه سواحل مکران، وقتی بحث گردشگری و تزانزیت مطرح می‌شود، پای توسعه کریدور نوار ساحلی هم به میان می‌آید؛ موضوعی که نگاه ویژه‌ای برای سواحل مکران و افزایش اعتبار را می‌طلبد. این‌طور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید احداث این مسیر کمک مؤثری برای ترانزیت سوخت و انتقال آن برای مصارف داخلی است. به‌گفته مهرداد بذرپاش، تا پایان دولت سیزدهم عملیات اجرایی احداث کریدور ساحل جنوبی کشور که سهم بسزایی در ترانزیت کالا و افزایش زیرساخت‌های اقتصادی کشور دارد، تکمیل می‌شود.

 ‌ ایمنی سفر در هرمزگان
نوار ساحلی جنوب کشور از نظر برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، دسترسی خلیج‌فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد و سواحل زیبا و منحصر‌به‌فرد از جایگاه خاص و ویژه‌ای در اقتصاد دریا محور برخوردار است.‌ ایمنی رفت‌وآمد مسافران با توجه به موقعیت گردشگری و کشاورزی منطقه، تکمیل شبکه بزرگراهی جنوب کشور، کاهش مسافت سفر و مصرف سوخت، کمتر شدن تصادفات جاده‌ای و بهبود رونق اقتصادی با تأمین دسترسی ایمن به مناطق مسکونی و بنادر سواحل جنوبی به مرکز این 4استان و استان‌های همجوار ازجمله مزایای تکمیل نوار ساحلی جنوب است. با وجود این، موضوعی که مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان بر آن تأکید می‌کند، ایمنی مسیر تردد مسافران است.‌عباس کمالی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این مسیر، ایمنی سفر را فراهم می‌کند و در واقع توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور تلقی می‌شود. به‌گفته کمالی، کریدور نوار ساحلی در هرمزگان هنوز تکمیل نشده و بخشی از آن در دست مطالعه و بخشی دیگر در دست اجراست.‌هرمزگان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور و مهم‌ترین درگاه صادرات و واردات ایران است که بخش قابل توجهی از ترانزیت کالا در ایران و کشورهای همسایه از طریق بندر شهیدرجایی صورت می‌گیرد. از این رو، توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان هرمزگان یکی از اولویت‌های اساسی است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید