• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187619
+
-

گوشی‌های همراه، متهم افزایش درد مفاصل

سلامت
گوشی‌های همراه، متهم افزایش درد مفاصل

زهرا سرویان- خبرنگار

سبک زندگی به دلیل استفاده مداوم از گوشی همراه و پشت میزنشینی‌ها مکرر تغییر کرده، بسیاری از متخصصان هم می‌گویند این تغییرات منجر به بروز عوارضی در افراد شده و به جز بزرگسالان، کودکان و نوجوانان هم درگیر آن هستند. علی ملایی، متخصص فیزیولوژی ورزشی و فیزیوتراپیست در این باره به همشهری می‌گوید: «بسیاری از مردم از درد در انگشتان و مچ دست‌شان شکایت دارند که گاهی با انجام کارهای تکراری یا هر کار مداومی که بیش از 2 ساعت طول می‌کشد، به وجود می‌آید. از جمله استفاده از گوشی همراه یا کار با موس و کامپیوتر. تشدید این درد به دلیل استفاده از گوشی‌های همراه بیشتر است. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که حدود 95 درصد از جامعه با چنین مشکلی مواجه هستند و بیشترین جامعه آماری هم متعلق به بانوان است.» ملایی با بیان این که درد در ناحیه مچ دست و انگشتان را سندرم دکروان می‌گویند، ادامه می‌دهد: «پیش از این ورزشکاران به ویژه تنیسورها، به دلیل استفاده مداوم از راکت با این عارضه به نام «تنیس البو» درگیر بودند؛ اما در حال حاضر به دلیل تغییرات در سبک زندگی روزمره، این نوع عارضه اپیدمی شده و نوجوانان را نیز درگیر کرده است.»

سندرم دکروان چیست؟
سندرم یا بیماری دکروان به معنای درد مچ دست در طرف انگشت شست و کمی بالاتر از جایی که ساعت مچی قرار می‌گیرد (سندرم تقاطع مچ دست) است. در بیشتر مواقع فیزیوتراپی بیماری دکروان، اصلاح حرکات، فعالیت‌ها و استفاده از آتل و اسپلیت می‌تواند برای درمان این سندرم مفید و کامل باشد. این بیماری هنگام بلند کردن کودک یا برای برداشتن جسمی با استفاده از انگشت شست، در مواقعی که مچ به سمت جلو حرکت می‌کند یا انگشت کوچک خم می‌شود، با احساس درد شدید همراه است. در این بیماری حرکت دادن مچ به طرفین هم باعث ایجاد درد شدید می‌شود و با بلند کردن جسم سنگین یا وارد کردن زور به دست درد بیشتر هم می‌شود. این سندرم در سن 30 تا 50 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. همچنین از شایع‌ترین تاندونیت‌های مچ دست در بین ورزشکاران هم به شمار می‌رود. پزشک و فیزیوتراپیست برای تشخیص بیماری دکروان و رد کردن سایر علل از جمله سندرم تونل کارپال، روش‌های تشخیصی ویژه‌ای را به کار می‌برد. در سندرم تونل کارپال بیمار بیان می‌کند که دستش خواب می‌رود و سوزن سوزن می‌شود ولی در این سندرم چنین علائمی وجود ندارد.

تشخیص سندرم دکروان
آناتومی مچ دست یکی از پیچیده‌ترین مفاصل بدن است، زیرا مچ شامل بسیاری از مفاصل است که برای حرکت دست با هم عمل می‌کنند. استخوان‌های کارپال به یک ردیف، پروگزیمال و یک ردیف هم دیستال تقسیم می‌شوند و چون رشته‌های عصبی زیادی از مچ عبور می‌کنند، در صورت بروز درد در این ناحیه، محدودیت حرکتی ایجاد می‌شود. تشخیص این بیماری توسط پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست یا توانبخشی است، اما برای مرحله درمان باید به فیزیوتراپیست مراجعه شود. اگر مچ دست هنگام چرخاندن یا مشت کردن دست درد و گزگز یا بی‌حسی و ناراحتی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که سندرم دکروان رخ داده باشد! اما برخی از فعالیت‌ها همانند ورزش‌های همراه با راکت، بلندکردن کودکان، فعالیت‌های سنگین در طول روز یا مشاغلی که اشاره شد، می‌تواند موجب تشدید درد در ناحیه دست و مچ‌ها شود. این درد گاهی هم در ناحیه خارجی ساعد، از خفیف تا شدید حس می‌شود یا حتی گاهی بیمار را از خواب بیدار می‌کند. گاهی هم دردهایی شبیه به این درد وجود دارد که به تشخیص پزشک، مربوط به تنگی کانال کارپال بوده و به عمل جراحی نیاز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید