• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1876
+
-

هزینه 752میلیاردی گردشگران ایرانی‌ در ارمنستان

بالاترین مقام گردشگری ارمنستان: مشکلات سفر گردشگران ارمنستان به ایران هنوز برطرف نشده است

گردشگری
هزینه 752میلیاردی گردشگران ایرانی‌ در ارمنستان

محمد باریکانی/ خبرنگار:

گردشگران ایرانی پس از گردشگران روس بیشترین گردشگران ورودی کشور ارمنستان را تشکیل داده‌اند تا جایی که زارا زیتونتسیان، بالاترین مقام گردشگری ارمنستان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که سال2016 میلادی یک‌میلیون و 200هزار گردشگر از روسیه و ایران و دیگر کشورها به ارمنستان سفر کردند. امسال نیز طی 9‌ماه 181هزار ایرانی به ارمنستان سفر کردند. در 5‌ماه نخست سال 1396 ارمنستان در رتبه پنجم گردشگر خروجی ایران نشست و براساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان 102هزار و 745گردشگر ایرانی به آن کشور سفر کردند.

درآمد ماهانه در ارمنستان با جمعیت حدود 3میلیون نفر به‌طور معمول 500هزار تومان است و اگر هر ایرانی 1000دلار در سفر به ارمنستان هزینه کرده باشد، در 9‌ماه سال2017 بیش از 752میلیارد تومان از محل سفر ایرانی‌ها به ارمنستان به اقتصاد آن کشور کمک شده است.

ارمنستان یکی از ساتراپ‌(استان)های ایران در دوره اشکانی بود و مردم و مسئولان ارمنستان نیز برخلاف آنچه در جمهوری آذربایجان در جریان است، این کشور را دارای تاریخ مشترک با ایران معرفی می‌کنند و بدون کوچک‌ترین تعصب نسبت به مرزهای جدیدشان، ارمنستان را بخشی از خاک ایران در دوره‌های تاریخی می‌دانند.

گفت‌وگوی همشهری با رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد و گردشگری ارمنستان در شهر ایروان و چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی انجام شد. در این گفت‌وگو مشخص شد که گردشگران ایرانی چه اندازه برای کشور ارمنستان اهمیت دارند. گردشگری دومین منبع درآمدزایی برای ارمنستان است که مردم آن عمدتا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. نیروگاه اتمی ارمنستان نیز بخشی از درآمد این کشور را با صادرات برق به استان‌های شمال‌غربی ایران تأمین می‌کند و سومین منبع درآمدزایی این کشور به شمار می‌رود. بدین‌ترتیب گردشگران ایرانی بخشی از چاه‌های نفت نداشته ارمنستان را تشکیل می‌دهند.

زارا زیتونتسیان بالاترین مقام گردشگری کشور ارمنستان در جایگاه وزیر گردشگری آن کشور است که به همشهری می‌گوید: نسل جدید در ایران و ارمنستان شناخت کافی از فرهنگ و تاریخ مشترک یکدیگر ندارند و دلیل آن نیز سلطه 26ساله روسیه بر ارمنستان و بسته بودن مرزهای ارمنستان و ایران بود.

رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد و گردشگری ارمنستان با اعلام اینکه سال2016 میلادی تعداد گردشگران ایرانی بازدید‌کننده از ارمنستان 26درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است به همشهری گفت: بیشتر توریست‌های خارجی ورودی به ارمنستان را بعد از روس‌ها،  ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و در 9‌ماه سال2017 میلادی نیز 181هزار ایرانی به ارمنستان سفر کرده‌اند.

سهل‌انگاری در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران  رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد ارمنستان همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که با توجه به حجم بالای گردشگران ورودی ایران به ارمنستان آیا مسئولان آن کشور تلاشی برای تبادل منصفانه گردشگر بین ایران و ارمنستان دارند تا گردشگران ارمنی نیز به ایران سفر کنند، به امضای تفاهمنامه تبادل گردشگری بین ایران و ارمنستان در دوران ریاست زهرا احمدی‌پور بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه رسمی ارمنستان و ایران برای همکاری در زمینه گردشگری امضا شده که شامل توریسم تاریخی و فرهنگی و برپایی نمایشگاه‌ها و تبادلات هنری است.

زیتونتسیان با پذیرش اینکه تعداد گردشگران ارمنی که به ایران سفر می‌کنند بسیار اندک است، افزود: به‌دلیل آنکه روادید بین ایران و ارمنستان به تازگی حذف شده هنوز آماری از تعداد سفرهای اتباع ارمنستان به ایران ثبت نشده است اما درخصوص چرایی کم بودن سفر اتباع ارمنستان به ایران باید به این مورد اشاره کرد که ارمنستان 26سال در سلطه شوروی سابق بود و مرزهای این کشور حتی با ایران بسته بود. پس از استقلال نیز اتباع ارمنستان بیشتر علاقه به سفر به اروپا دارند.

به گفته بالاترین مقام گردشگری ارمنستان، مشکل دیگری که در متعادل نبودن حجم گردشگران ورودی و خروجی ایران و ارمنستان باید به آن توجه داشت این است که ایران و جاذبه‌های گردشگری آن کشور نه‌تنها برای ارمنستان که برای جهان به خوبی شناسانده نشده است و به‌دلیل خبرهای منفی سال‌های گذشته که رسانه‌های غربی از ایران منتشر کردند تصور بر این بود که ایران برای گردشگران امن نیست درحالی‌که این اخبار دروغ بود.  رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد و گردشگری ارمنستان همچنین با تشکر از ایران برای ثبت جهانی کلیساهای تاریخی ارامنه در ایران افزود: ایران با ثبت کلیساهای تاریخی ارامنه در فهرست جهانی یونسکو نشان داد که احترام زیادی برای آثار تاریخی مرتبط با تاریخ ارامنه دارد و ارمنستان نیز علاقه‌مند به ثبت جهانی مسجد تاریخی کبود ایروان و مسجد تاریخی توشوشیه در منطقه قره‌باغ است.

 

   گردشگران ارمنی در انتظار حل مشکل

زارا زیتونتسیان با تأکید بر اینکه دلیل دیگر کم بودن تعداد گردشگران خروجی ارمنستان به مقصد ایران وجود قرارداد یکجانبه در سفر با خودروی شخصی است، گفت: خودروهای با پلاک ایران به راحتی می‌توانند وارد ارمنستان شوند اما برای گردشگران ارمنی برای سفر به ایران این امکان فراهم نیست. درحالی‌که اگر این مشکل حل شود گردشگرانی که از ارمنستان به ایران سفر خواهند کرد،  افزایش می‌یابند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید