• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 تیر 1400
کد مطلب : 135096
+
-

دوگانه وزارت بهداشت در ماجرای سفر ایرانی‌ها به ارمنستان

نگاه
دوگانه وزارت بهداشت در ماجرای سفر ایرانی‌ها به ارمنستان

امیر‌پویان رفیعی‌شاد- رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران

گردشگری درمانی یکی از شاخه‌های پرمخاطب صنعت گردشگری است و کشورهای پیشرو در حوزه درمان در تکاپو برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های این شاخه از گردشگری هستند. ایران نیز در سال‌های اخیر توجه زیادی به این شاخه از گردشگری داشت و براساس توانمندی‌های کشور بخشی از گردشگری ورودی ایران به گردشگری درمانی اختصاص‌یافت.
اکنون اما ‌با توجه به شرایط موجود در بحران به‌وجود آمده ناشی از پاندمی کرونا و عدم‌امکان واکسیناسیون سراسری در کشور که باعث شده تنها حدود 7 درصد مردم واکسینه شوند، کشورهای همسایه درصدد بهره‌مندی از این کاستی در کشور هستند. به‌طور مثال، کشور ارمنستان به گردشگران ورودی از سایر کشورها ازجمله مسافران ایرانی واکسن رایگان تزریق می‌کند که این موضوع با استقبال اتباع ایرانی نیز مواجه شده و گردشگران ایرانی در قالب گردشگری درمانی مقصد ارمنستان را جهت گذراندن اوقات فراغت و پیشگیری از بیماری مرگبار کرونا انتخاب کرده‌اند.
در این میان اما مسئولان وزارت بهداشت واکنش‌های عجیبی نسبت به سفر ایرانی‌ها برای دریافت واکسن به کشور ارمنستان دارند و مردم را از سفر به کشورهای دیگر برای دریافت واکسن برحذر داشتند. حال باید از آنها پرسید، آیا پیشگیری از بیماری یا درمان بیماری در قالب گردشگری سلامت منع قانونی دارد؟ اگر دارد، چرا مسئولان وزارت بهداشت در سالیان اخیر خود را سردمدار گردشگری سلامت معرفی کرده و همواره تلاش دارند سکاندار این شاخه از گردشگری باشند؟ باید پرسید در شرایطی که تزریق واکسن در کشور به‌کندی صورت می‌پذیرد، هموطنانی که تمکن مالی دارند و هزینه سفر را پرداخت می‌کنند تا نه‌تنها سلامت شخصی خود را تامین کنند که باری هم از دوش دولت بردارند، چرا باید از سفر منع شوند؟ آیا
واکسینه‌شدن هر تعداد از جمعیت کشور در این شرایط به سود دولت- ملت نیست؟
در شرایطی که درمان بیماری کرونا در کشور برای هر فرد میلیون‌ها تومان ‌و حتی بیشتر هزینه دارد و در نهایت معلوم نیست این هزینه منتهی به سلامت بیمار شود یا به فوت فرد بینجامد، پرداخت هزینه 2تا 12میلیون تومان برای سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن، کار اشتباهی نیست و وزارت بهداشت نباید در انتخاب مردم برای تامین سلامت خود مداخله کند.
شکی نیست که تامین و تزریق واکسن وظیفه دولت است، اما در شرایط موجود، نباید به جای استقبال از سلامتی مردم و واکسینه‌شدن آنها، از سفر درمانی جلوگیری کرد. سؤال از مسئولان وزارت بهداشت آن است که چرا فردی که توان پرداخت هزینه‌ای کمتر از واکسیناسیون و درمان در ایران برای سفر به ارمنستان یا هر کشور دیگری دارد تا باری از دوش ملت و دولت برداشته شود و در گسستن زنجیره کرونا سهیم باشد، باید توسط متولیان سلامت در کشور از سفر برای انجام واکسیناسیون منع شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید