• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136135
+
-

واکسن همچنان ایرانی‌ها را به ارمنستان می‌کشاند

14هزار ایرانی طی 25روز برای واکسن به ارمنستان سفر کردند

محمدباریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

ایرانی‌ها به خیابان‌خوابی در کوچه پس کوچه‌های ایروان، پایتخت ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا روی آورده‌اند. تصاویری که از حضور شهروندان ایرانی در پایتخت ارمنستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شهروندان ایرانی را نشان می‌دهد که در جست‌وجوی واکسن کرونا، ایران را به مقصد ارمنستان ترک کرده‌اند و حال در ایروان به خیابان‌خوابی در خیابان‌ها روی آورده‌اند تا شاید شانس یاری‌شان کند و زودتر موفق به دریافت واکسن شوند.
این تصاویر واقعی اگرچه موجب تاثر است اما بایددانست که براساس آمارها؛ رشد ورود ایرانی‌ها به ارمنستان از ابتدای تیرماه تا همین دیروز که این گزارش در حال نگارش بود، روند پلکانی یافت. آرتاشس تومانیان، سفیر و نماینده تام‌الاختیار دولت ارمنستان در ایران، برای نخستین‌بار در اوایل تیرماه به همشهری اعلام کرد که از 24تیرماه تنها به شرطی واکسن رایگان کرونا به گردشگران ورودی به ارمنستان ازجمله به ایرانی‌ها تزریق می‌شود که آنها 10روز در ارمنستان اقامت داشته باشند و پس از آن موفق به دریافت واکسن شوند.
حالا با احتساب آمار سفر ایرانی‌ها به ارمنستان مشخص شده است که پس از اعلام شرط دولت ارمنستان برای تزریق واکسن به خارجی‌ها ازجمله ایرانی‌هایی که به آن کشور سفر می‌کنند تا همین دیروز ظرف 25روز، 14هزار ایرانی به ارمنستان سفر کرده‌اند.
این آمار را روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران به همشهری ارسال کرده است و براساس اعلام او، 10هزارو93 ایرانی طی این مدت از مرز زمینی «نوردوز» در استان آذربایجان شرقی به ارمنستان سفر کرده‌اند و 35پرواز نیز از مبداء فرودگاه امام‌خمینی، 3هزارو911 مسافر ایرانی را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است.
به‌گفته سخنگوی گمرک ایران، مسافران زمینی ارمنستان که از مرز زمینی «نوردوز» وارد خاک ارمنستان شده‌‌اند از ابتدای تیرماه تا روز هجدهم تیر رو به افزایش بوده و از حدود 100نفر در اوایل این ‌ماه به 300نفر در چهاردهم تیرماه و 455نفر در پانزدهم  تیرماه، 813نفر در هفدهم و در نهایت با 2 هزار و 219مسافر ایرانی خروجی به سمت ارمنستان به رکورد میزان خروجی مسافر رسید. تنها در هجدهم تیرماه بود که با خروج 2هزارو212 ایرانی عازم ارمنستان، آمار ایرانیان خروجی جست‌وجوگر واکسن کرونا اندکی کاهش یافت.
براساس آنچه سخنگوی گمرک ایران اعلام کرده است، از نوزدهم تیرماه، تعداد مسافران ایرانی خروجی به سمت ارمنستان از مرز نوردوز به شکل چشمگیری کاهش یافت و در این روز تنها 396مسافر و 25تیرماه به عدد 170مسافر خروجی رسید.
کاهش آمار مسافران ورودی به ارمنستان از مرز نوردوز و همچنین مسیر گران هوایی پس از آن اتفاق افتاده است که همشهری از شرط دولت ارمنستان برای تزریق رایگان واکسن کرونا از 24تیرماه خبر داد. پیش از این تاریخ، بیشتر مسافران ورودی به ارمنستان که به قصد دریافت واکسن رایگان به آن کشور سفر می‌کردند بلافاصله پس از تزریق خاک آن کشور را ترک می‌کردند و به ایران بازمی‌گشتند تا نوبت تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا به آنها فرا برسد و در سفری یک یا دو روزه به ارمنستان دوز دوم واکسن رایگان خود را تزریق کنند. اما دولت ارمنستان از چند روز قبل قانون تزریق مشروط واکسن رایگان کرونا به اتباع خارجی را اجرایی کرده و تنها خارجی‌هایی می‌توانند از واکسن رایگان آن کشور بهره‌مند شوند که ابتدا 10روز در آن کشور اقامت داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید