• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187570
+
-

بازگشت هراس بحران مالی به آمریکا

جهان‌نما
بازگشت هراس بحران مالی به آمریکا

به‌دنبال هجوم سپرده‌گذاران به بانک سیلیکون‎ولی برای برداشت سپرده‌های خود و تعطیلی این بانک، نگرانی‌ها در آمریکا نسبت به وقوع بحران مالی بزرگی مشابه آنچه در سال 2008به وقوع پیوست، بالا گرفته است.
بانک سیلیکون‌ولی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا فعال در حوزه فناوری و استارت‌آپ به شمار می‌رود. بحران از جایی شروع شد که بانک سیلیکون‌ولی چهارشنبه گذشته اعلام کرد اوراقی به ارزش 21میلیارد دلار را با زیان 1.8میلیارد دلاری به فروش رسانده است و قصد دارد تا بخشی از سهام این شرکت به ارزش 2.25میلیارد دلار را هم بفروشد. به‌دنبال این اطلاعیه و کاهش رتبه اعتباری این بانک، مشتریان بانک تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را خارج کنند. به‌گفته کارشناسان، این اتفاق ادامه کار را برای بانک سیلیکون‌ولی دشوارتر کرد و منجر به سقوط آن شد. با تعطیلی این بانک از سوی ناظران و مقام‌های فدرال آمریکا، سرنوشت سرمایه‌های شرکت‌های فناوری و بیوفناوری که در این بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این مؤسسه مالی تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه به‌صورت سپرده در اختیار داشت.
به‌گزارش پولیتیکو، بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی به افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در یک سال اخیر بازمی‌گردد. به این ترتیب که وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد. «بیل آکمن» میلیاردر و مدیر صندوق‌های پوشش سرمایه می‌گوید: «ورشکستگی و زیان سپرده‌ها این خطر را دارد که عده‌ زیادی از مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند؛ بانک ورشکست می‌شود و سپس بانک‌ها دومینووار به سقوط ادامه می‌دهند.»
گرچه «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا، در واکنش به تحولات اخیر ضمن اطمینان دادن به بازارها مبنی بر اینکه شرایط تحت کنترل است، تأکید کرده که دومینویی در کار نیست. با این حال شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی با اشاره به اینکه رویه‌های سیاستگذاری‌های مالی دولت آمریکا تفاوت چندانی با سال 2008ندارد، خطر وقوع بحران بزرگ و تأثیر دومینووار آن بر بانک‌های دیگر آمریکا و نظام مالی جهان را چندان هم دور از انتظار ندانسته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید