• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18748
+
-

کرمانشاه پس از باران

پاوه پربارش‌ترین و قصرشیرین کم بارش‌ترین شهرهای استان بوده‌اند

گزارش
کرمانشاه پس از باران



مسعود اسماعیلی| کرمانشاه- خبرنگار:

یک‌سال زراعی دیگر از لحاظ بارش باران برای استان کرمانشاه به سر آمد تا با توجه به آمارهای ارائه شده و ارزیابی میانگین بارش‌ها، شاهد افزایش مناسب بارندگی در اکثر نقاط استان کرمانشاه باشیم. میانگین بارش‌های سال زراعی 97-96 در استان کرمانشاه (اول مهر 96 تا هشتم خرداد 97) نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل 21  درصد و نسبت به دروه بلند مدت نیز 16 درصد رشد نشان می دهد.

شاید بتوان بارش‌های مناسبی را که از دهه سوم فروردین آغاز شد و تا پایان خرداد ادامه داشت عامل اصلی این افزایش بارندگی ها عنوان کرد تا کم‌بارشی فصل پاییز تا حدودی جبران شده باشد. از سوی دیگر طبق پیش‌بینی‌ها دیگر شاهد بارش‌های پر دامنه در استان نخواهیم بود. همچنین آن‌گونه که آمار  نشان می دهد بیشترین رشد بارش‌ها نسبت به سال قبل در قصرشیرین با افزایش 91درصدی باران و بیشترین رشد بارش نسبت به دوره بلند مدت در هرسین با 36 درصد رخ داده است. در میان 14 شهرستان استان نیز تنها کنگاور است که بارش های امسالش کمتر از سال گذشته (5 درصد رشد منفی) و قصرشیرین بارش‌هایش در مقایسه با دوره بلند مدت 3 درصد رشد منفی داشته است. «علی محمد زوراوند» معاون اداره کل هواشناسی استان در گفت و گو با همشهری به آخرین وضعیت بارش های سال زراعی جاری در استان اشاره و به مقایسه میانگین بارش های نقاط مختلف با مدت مشابه سال قبل و دوره بلند مدت پرداخت.


 میانگین بارش‌های سال زراعی 97-96 استان کرمانشاه تاکنون چقدر بوده است؟

از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (اول مهر 96 تا دهم خرداد 97) میانگین بارش ها به 533 میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در همین زمان که 441 میلی‌متر بارش داشتیم 21 درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز 16 درصد رشد داشته است.
 
وضع بارش باران در شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان چگونه است؟

در شهر کرمانشاه و تا پیش از اردیبهشت نگرانی های زیادی به خاطر کمبود بارش چه در مقایسه با سال قبل و چه در مقایسه با دوره بلندمدت وجود داشت، اما خوشبختانه بارش های مناسب این ماه کمبودها را جبران کرد. در شهر کرمانشاه طی مدت یاد شده، شاهد بارشی به مقدار 434 میلی‌متر بودیم که نسبت به سال قبل که 395 میلی‌متر باران باریده بود 10 درصد رشد داشته و این مقدار بارش با میانگین بارش های بلندمدت مرکز استان برابری می کند.

در باره بارش در منطقه اورامانات هم توضیح دهید.

در این منطقه همان‌گونه که از ابتدا پیش‌بینی می شد بیشترین بارش از شهر پاوه به میزان 910 میلی‌متر گزارش شد تا نسبت به سال قبل و دوره بلند مدت به ترتیب 27 و 23 درصد رشد داشته باشد. پاوه علاوه بر این‌که پربارش ترین شهر منطقه اورامانات بوده، بیشترین مقدار بارندگی در استان را نیز به خود اختصاص داده است.در شهرستان روانسر نیز طی سال زراعی جاری به عنوان دومین منطقه پربارش اورامانات 632 میلی‌متر بارش گزارش شد که در مقایسه با سال قبل 24 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیز 18 درصد رشد داشته است در شهرستان جوانرود نیز 612 میلی‌متر بارندگی داشتیم که این مقدار بارش در مقایسه با سال قبل از رشد 19 درصدی و در مقایسه با دوره بلند مدت از رشد 4 درصدی برخوردار بوده است.همچنین امسال در شهرستان ثلاث باباجانی 539 میلی‌متر گزارش باران داشتیم که این مقدار بارش حاکی از رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و 5 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت بود.

 وضعیت بارش ها در مناطق مرزی و عمدتا زلزله‌زده استان به چه شکل بود؟

وضعیت بارشی در شهرستان های این منطقه نسبت به سال قبل بسیار خوب و نسبت به دوره بلند مدت عمدتا خوب بود و شاهد افزایش قابل ملاحظه ای از بارش‌ها بودیم. بیشترین بارش این منطقه در گیلان‌غرب با 489 میلی‌متر رخ داد، بارشی که در مقایسه با سال قبل 17 درصد و نسبت به میانگین دوره بلندمدت 8 درصد رشد نشان می دهد.
در شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب طی سال زراعی جاری 465 میلی متر باران بارید که این مقدار بارش در مقایسه با سال قبل 53 درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز بیش از 5 درصد رشد نشان می دهد.
ساکنان شهرستان قصرشیرین نیز امسال شاهد بارش 390 میلی‌متر باران بودند تا کمترین بارش‌ها را به چشم ببینند، هرچند آن‌ها با 91 درصد رشد بارندگی نسبت به سال زراعی قبل بیشترین افزایش بارش را داشتند، ولی هنوز 3 درصد نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش روبه‌رو هستند.

 در باره بارش های امسال زراعی در 2 شهرستان اسلام آبادغرب و دالاهو نیز توضیح دهید.

امسال در هر2 منطقه شاهد بارش های خوبی بودیم، به گونه ای که در دالاهو 678 میلی‌متر باران گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز 28 درصد افزایش نشان می دهد. در شهرستان اسلام آبادغرب نیز 579 میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان در مقایسه با سال قبل 11 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 25 درصد رشد داشته است.

 بارش ها در مناطق شرقی استان چگونه بوده است؟

در شهرستان های مستقر در این نقطه عمدتا بارش‌ها مناسب بود و به جز کنگاور که نسبت به مشابه سال قبل خود کاهش بارندگی داشت در سایر شهرستان‌ها خوشبختانه با افزایش بارش روبه‌رو بودیم.
بیشترین بارش در قسمت شرقی استان در صحنه با 578 میلی‌متر اتفاق افتاد که این مقدار بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره بلند مدت به ترتیب رشد 10 و 22 درصدی داشته است. شهرستان هرسین نیز با 510 میلی‌متر بارش وضعیت مناسبی داشت تا شاهد رشد 13 درصدی بارش نسبت به سال قبل و 36 درصدی نسبت به دوره بلند مدت باشد. در شهرستان سنقروکلیایی بارش های امسال به 472 میلی‌متر رسید که نسبت به سال قبل 23 درصد و نسبت به دوره بلند مدت 16 درصد افزایش داشته است. کمترین بارش سال زراعی 97-96 منطقه شرق استان نیز در کنگاور با 415 میلی‌متر به ثبت رسید تا این شهرستان با 5 درصد کاهش نسبت به سال قبل تنها منطقه ای باشد که با کاهش بارندگی مواجه شده باشد، ولی با این حال نسبت به میانگین بارش‌های بلندمدت 3 درصد رشد داشته است.

 پیش‌بینی شما از بارش در ماه خرداد چگونه است؟

آن‌چه مشخص است دیگر نباید منتظر بارش‌های پردامنه و مناسبی باشیم، چرا که بارندگی های اصلی به پایان رسیده و تا اواسط خرداد ممکن است در برخی روزها شاهد رگبارهای پراکنده باران در برخی مناطق باشیم. ضمن این‌که درمورد فصل تابستان و گرمای آن نیز باید گفت انتظار می رود دمای هوا در کل فصل مقداری بیشتر از حد نرمال آن باشد و امسال نیز تابستان گرمی مانند سال گذشته خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید