• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18738
+
-

اولتیماتوم به پارکینگ‌های خصوصی ساری

عضو شورای اسلامی شهر ساری: اگر پارکینگ‌های خصوصی مبلغی بیشتر از نرخ مصوب دریافت کنند، غیرقانونی است و سازمان حمل ‌و ‌نقل و ترافیک با آن برخورد می‌کند

گفت‌وگو
اولتیماتوم به پارکینگ‌های خصوصی ساری




کلثوم فلاحی| ساری - خبرنگار:

شهرهای مازندران علاوه بر زباله، بافت فرسوده و معضل پساب یک مشکل مشترک به نام ترافیک و کمبود جای پارک هم دارند؛ معضلی که در یک دهه اخیر بر شدت آن افزوده شده و شهروندان زیادی را با چالش مواجه کرده 
است. شهرداری‌ها سعی کرده‌اند تا جایی که می‌توانند با ایجاد پارکینگ و اجرای طرح پارکبان در کنار خیابان این مشکل را مدیریت کنند، اما مشکل هنوز سر جای خودش باقی است و جرثقیل‌های خودروبر در همه شهرهای بزرگ استان روزهای پرکاری را می‌گذرانند.  نبود جای پارک یا به عبارتی کمبود آن در شهرهای مازندران به خاطر کمی و گرانی زمین و همچنین عرض کم خیابان‌ها سبب شده که هر روز ده‌ها هزار شهروند مازندرانی برای پیدا کردن محل مناسب پارک خودرو سرگردان شوند و زمان زیادی را از دست بدهند. برخی‌ها هم زمان را نسبت به قانون و ایجاد نکردن مزاحمت برای دیگران ارجح می‌دانند و هر جا که توانستند خودرو را با این ریسک که هنگام برگشتشان جریمه شده باشند یا خودرو با جرثقیل حمل شده باشد، پارک می‌کنند و پی کارشان می‌روند.  این مشکل بسته به تراکم جمعیتی و مساحت شهرهای مازندران و همچنین مسافرپذیر بودن شهرها قابل مشاهده است که طبیعتا شهرهایی مانند بابل، آمل، قائمشهر، بهشهر، تنکابن، نوشهر، چالوس، بابلسر، فریدونکنار و مهم‌تر از همه ساری به عنوان بزرگ‌ترین شهر استان در این زمینه مشکلات زیادی دارند. 

«سعید نجاریان» عضو شورای اسلامی شهر ساری و رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی این شورا در گفت‌وگو با همشهری به سوالی در زمینه نرخ پارکینگ‌های عمومی، وضعیت ترافیکی شهر ساری، لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی، ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و مواردی از این دست پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 

به نظر می‌رسد در ساری با معضلی به نام کمبود پارکینگ عمومی مواجهیم. نظر شما در این ‌باره چیست؟

 به نظرم ساری به پارکینگ متحرک تبدیل شده و این موضوع از معضلات بزرگ مدیریت شهری آن است. طی چند سال اخیر برای بهبود وضعیت رفت ‌و ‌آمد اصلاحات هندسی در شهر انجام شد. اغلب شهرهای کشور ظرفیت حجم کنونی ورود خودروها را ندارند و این معضل نه تنها در ساری، بلکه در کل کشور وجود دارد. 

چرا کمبود پارکینگ داریم؟

قیمت زمین در ساری بسیار زیاد است و این مشکل را در سراسر شمال کشور شاهد هستیم. به دلیل تراکم جمعیت شهری، در هسته مرکزی شهرها زمینی وجود ندارد که به پارکینگ تبدیل شود. به همین دلیل شهرداری از راه‌اندازی پارکینگ‌های خصوصی حمایت می‌کند. به این ترتیب که به شکل موقت، با مجوز سازمان حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهرداری، زمین‌های خصوصی به پارکینگ تبدیل می‌شوند. 

در نشست اخیر شورای اسلامی شهر ساری اعلام کردید نرخ پارکینگ‌های عمومی افزایش می‌یابد. این نرخ چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ پارکینگ به پیشنهاد سازمان حمل ‌و‌ نقل و ترافیک شهرداری به شهرداری ارائه می‌شود و شهرداری هم پس از تصویب شورا، این نرخ را ابلاغ می‌کند. آخرین نرخ مصوب پارکینگ‌های شهری مربوط به سال 1394 بود. در آن مقطع نرخ ورودی خودرو به پارکینگ از 500 تومان به هزار تومن و نرخ پارکبان به 500 تومان افزایش یافت. 
با وجود مکاتباتی که در چند سال اخیر برای افزایش نرخ پارکینگ‌ها انجام شده، تا امروز از افزایش آن جلوگیری کردیم. در هفته‌های اخیر پیشنهادی ارائه شد که مبلغ ورودی پارکینگ‌ها به 4 هزار تومان افزایش یابد. پیشنهاد شهرداری هم 2 هزار تومان بود. با در نظر گرفتن همه ابعاد، از جمله تورم و دیگر مسائل، با افزایش نرخ پارکینگ از هزار تومان به 1500 تومان و هر ساعت اضافه از 500 تومان به هزار تومان موافقت کردیم. نرخ پارک در خیابان هم از ساعتی 500 تومان به هزار تومان افزایش 
یافت. 

پارک خودرو در حاشیه خیابان هم مشکل دیگری به شمار می‌رود که شهرداری با آن روبه‌رو است. در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

حاشیه خیابان نباید به محل پارک خودروها تبدیل شود و باید به عابران پیاده احترام بگذاریم. با تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی می‌توانیم این معضل را برطرف کنیم. باید ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی را ارتقا دهیم تا مردم از آن استفاده کنند. بخش زیادی از خودروهایی که در کنار خیابان پارک می‌شوند متعلق به دستگاه‌های دولتی هستند چون پارکینگ مناسبی ندارند. ساری شهری است که از سراسر استان در آن تردد انجام می‌شود و بار ترافیکی سایر شهرها را هم به دوش می‌کشد. 

برای این‌که حاشیه خیابان به پارکینگ خودروها تبدیل نشود، شهرداری باید چه اقداماتی انجام دهد؟

شهرداری در خصوص موضوع پارکینگ مراکز مسکونی باید جدی‌تر عمل کند و به واحدهای مسکونی که پارکینگ مورد نیاز خود را تأمین نمی‌کنند، مجوز ساخت ندهد. 

برخی پارکینگ‌هایی که مالک خصوصی دارند مبلغی بیشتر از نرخ مصوب دریافت می‌کنند. این کار قانونی است؟

هیچ پارکینگ خصوصی حق ندارد خودسرانه نرخ را افزایش دهد، قانون چنین اجازه‌ای را به مالکان پارکینگ‌های خصوصی نداده است. در هر شغل و حرفه‌ای صنف یا اتحادیه نرخ تعیین می‌کند و همه موظف به رعایت نرخ تعیین‌شده هستند. چنانچه پارکینگ‌های خصوصی مبلغی بیشتر از نرخ مصوب دریافت کنند، کار غیرقانونی انجام داده‌اند و سازمان حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری با این مسأله برخورد می‌کند. ملک تبدیل‌شده به پارکینگ خصوصی است، اما چون زیر نظر شهرداری به پارکینگ عمومی تبدیل شده است باید نرخ مصوب را دریافت کند. 

می‌توان گفت که شهرداری ساری در زمینه ایجاد پارکینگ عملکرد خوبی نداشته است؟

معتقدم شهرداری ساری اگرچه در بسیاری از موارد عملکرد خوبی داشته، اما در برخی موارد از جمله ایجاد پارکینگ‌های عمومی باید بیشتر همت کند. ساری وسعت چندانی ندارد تا زمین‌های بدون مصرف داشته باشیم و به پارکینگ تبدیل شوند. بهترین راه این است که مردم را به سمت استفاده از ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ترغیب کنیم و این فرهنگ نهادینه شود. چاره‌ای نداریم جز این‌که این فرهنگ را بین نونهالان و کودکان ترویج دهیم و از آنها آغاز کنیم. 

برای گسترش استفاده از دوچرخه طرح‌هایی که مدنظر شورا بود به کجا رسید؟

در شورای چهارم برای ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری تصمیم‌ گرفته شد و شهرداری هم برای این کار مشاور تعیین کرد اما بنا به دلایل نامعلوم این پروژه به نتیجه نرسید. این طرح باید به جریان بیفتد و زمینه را فراهم کنیم که مردم به سمت استفاده از دوچرخه حرکت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید