• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18736
+
-

گردش اقتصاد در«شب‌های روشن»

رئیس شورای شهر رشت: طرح شب‌های روشن می‌تواند تکمیل‌کننده چرخه اقتصادی و برنامه‌ای برای ساماندهی دستفروشان و بخشی از کسبه شهر باشد

شهری
گردش اقتصاد در«شب‌های روشن»




وحیده اسماعیلی |  رشت – خبرنگار:

رشت از دیرباز شهری زنده بوده و مردم آن به شب زنده‌داری و تفریح در شب‌ها چه در رستوران‌ها و چه در مراکز خرید و تفریحی شهره هستند. شهروندان رشتی در هر ساعت شب که قصد گردش و تفریح داشته داشته‌اند با دربسته مواجه نبوده‌اند. از این رو بسیاری از کسبه در صنف‌های خوراک و پوشاک همیشه بساطشان درخیابان‌های پرتردد این شهر به راه بوده است.

اما در سال‌های اخیر نبود اشتغال پایدار و بیکاری در رشت موجب افزایش تعداد دستفروشان در نقاط مختلف این شهر شد. به گونه‌ای که در برخی از خیابان‌ها بساط آنها مانع تردد شهروندان شده بود. با این حال شهرداری رشت  برای ساماندهی دستفروشان طرحی را تحت عنوان شب‌های روشن با هدف اشتغال‌زایی و ساماندهی کسب و کار دستفروشان و برای توسعه و رونق گردشگری رشت اجرا کرد؛ طرحی که با بهره‌مندی از فضای روشن پیاده‌راه رشت ضمن ایجاد بستری مناسب برای حضور دستفروشان به جذب گردشگر کمک می‌کند.

اکنون بیش از 2 ماه از اجرای طرح شب‌های روشن در پیاده‌راه رشت می‌گذرد، اما چقدر این طرح در ساماندهی دستفروشان و جذب گردشگر موفق بوده است و لزوم توسعه آن به دیگر میدان‌ها و مناطق پر جمعیت رشت چقدر احساس می‌شود؟ این را از اعضای شورای شهر و مدیر و نماینده اجرایی شهردار در طرح شب‌های روشن رشت جویا شدیم. 


ظرفیتی که از قبل وجود داشت

 عضو شورای شهر دراین باره به همشهری گفت: از سال‌های گذشته این شهر با توجه به موقعیت خاصی که در گردشگری داشته در شب‌ها روشن و زنده بوده و مراکز فروش مواد غذایی و پوشاک همیشه در 6 ماه اول سال تا پاسی از شب باز بوده‌اند. بنابراین نمی‌توان عنوانی را که از سوی استاندار به طرح ساماندهی دستفروشان و رونق گردشگری داده شده با شب زنده‌داری یکسان دانست.

«فاطمه شیرزاد» ادامه داد: دراطراف رشت ده‌ها کارخانه تعطیل شده داریم، درحالی که هزاران جوان بیکار در این شهر زندگی می‌کنند. باید بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های اشتغال‌زایی را به سمت ایجاد شغل و راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده ببریم و چرخ آنها را به گردش دربیاوریم. با این کار می‌توانیم شب‌های روشن‌تری را در آینده این شهر رقم بزنیم. 
عضو شورای شهر رشت ادامه داد: هسته مرکزی رشت همیشه میزبان اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی و نیز جشنواره‌های مختلف بوده است. به نظر می‌رسد طرح شب‌های روشن ایده جدیدی نبوده و این ظرفیت در مرکز استان از قبل وجود داشته است. به همین دلیل مدیریت شهری باید به مباحث زیرساختی رشت توجه بیشتری داشته باشد. به نظر می‌رسد طرح شب‌های روشن برای جوان بیکار ما شغل ایجاد نمی‌کند و اگر می‌خواهیم مردم را با اجرای چنین برنامه‌هایی از دیگر موضوعات و مطالبات دور کنیم، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.


انجام مطالعات روی طرح شب‌های روشن

 رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز دراین باره به همشهری گفت: در حال حاضر روی طرح شب‌های روشن رشت مطالعات صورت می‌گیرد و نمی‌توان انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه این طرح به طور کامل اجرا شود و به نتیجه برسد.  «امیر حسین علوی» ادامه داد: شهرداری در حال برنامه‌ریزی برای نورپردازی این طرح است تا بتواند موقعیت‌های مناسب‌تری را برای حضور مردم و کسبه در پیاده‌راه مرکزی شهر فراهم کند. علوی افزود: در مجموع با توجه به فرهنگ بومی شهر این اتفاق می‌تواند تکمیل‌کننده چرخه اقتصادی و برنامه‌ای برای ساماندهی دستفروشان و بخشی از کسبه با همکاری نیروی انتظامی باشد. وی گفت: این طرح از سوی بسیاری از دستفروشان که از گذشته در این مناطق حضور داشتند نیز مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم بعد از انجام مطالعات لازم و بازخوردهای آن بتوانیم این قبیل طرح‌ها را در دیگر مناطق شهر اجرایی کنیم. اجرای طرح شب‌های روشن در بقیه نقاط نیازمند ایجاد امنیت و آرامش با همکاری نیروی انتظامی برای شهروندان است.


مباحث فرهنگی، عمرانی و سلامت مردم

عضو شورای شهر گفت: معتقدم باید به مباحث فرهنگی و عمرانی و سلامت مردم در این شهر توجه بیشتری شود. همچنین می‌توان در حوزه گردشگری و سلامت با توجه به ظرفیت و بستر موجود در رشت برنامه‌ریزی انجام داد، اما سرمایه گذاری‌ها در مسیر درست انجام نمی‌گیرد. «فاطمه شیرزاد» افزود: الان ده‌ها پروژه در رشت در حوزه سرمایه‌گذاری به بن بست خورده است. چون شهرداری نتوانسته است مدیریت یکپارچه شهری را در رشت اعمال کند؛ طرحی که سال‌هاست در مجلس شورای اسلامی در انتظار تصویب از سوی نمایندگان قرار دارد و بعید هم می‌دانم نمایندگان مجلس طرح و لایحه یکپارچه‌سازی مدیریت شهری را مصوب کنند. از سوی دیگر معتقدم این طرح باید در روستاها و مناطق حاشیه شهری با هدف ایجاد اشتغال در این مناطق هم دنبال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید